|
|
|
|---|---|
|
Har bytt bakre ljuddäparen. För att komma åt upphängningen så måste man ta bort bakre stötfångare. Sagt och gjort, plockade bort stötfångaren fixade ljuddämparen, skulle sätta tillbaks stöt- fångaren, då gick höger stötfångarfäste av. Fästet som man skruvar dom två muttrarna är gummiupphängt. Gummit gick av och själva infästningen av gummit på baksidan av fästet är sönderrostat. Vad gör man? Har satt fast stötfångaren provisoriskt med en bagagestropp. Är det någon som har en bild eller sprängskiss på hur det ser ut sä vore man väldigt tacksam. Upptäckte också en annan skum sak. Stog på en GDS hall med bilen upplyft för att kolla så att avgas systemet inte läckte. Märkte då att bara att det ena röret blev varmt, det andra var kallt, inte ens ljummet. Mackan | |
|
Här finns det lite skisser. ---> Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Fästet är nu bytt. Äkte ut till självplocken i Gladö och plockade av ett fäste från en M5. Åkte hem och skulle byta. Mitt trasiga var så rostigt att det blev till att plocka fram vinkelslipen för att kapa bultskallarna, 4 st. Gick inte att få på någon hylsa eller nyckel. Trots allt en ganska smärtfri operation. Bilen är på god väg att bli en M5. Har tre prylar från M5 monterade Stötfångarfäste, vindrutetorkarmekanism och innerbelysning. Mackan |
|
| Finns M5an kvar på Gladökvarn? | |
|
hej hej har också precis bytt bakre ljuddämparen..och man behöver EJ ta bort bakre ljuddämparen. |
|
|
gorren: Hur byter man bakre ljuddämparen UTAN att ta bort den bakre ljuddämparen??? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Japp den finns kvar på Gladö, är dock ganska rensad vid det här laget. Motor och låda är borta, det mesta av inredningen, någon dörr mm. Som sagt finns inte mycket kvar av den. Mackan |
|
|
Micke Olsson:Han menade nog att vid byta av bakre ljuddämpare så behöver man inte ta bort stötfångaren. Det är helt onödigt att demontera stötfångaren för detta jobbet, men lite trist för dig $marten som gjort detta och sen gick fästet sönder! ///Magnus |
|
|
Hur kommer man å dom bakre upphängningarna, speciellt den vänstra utan att plocka bort stötfängaren. Jag var tvungen att byta dessa då en hade gått sönder. Mackan |
|
|
Hur o hur, ja med bortagen ljuddämpare är det väl inga problem, när den sitter där är det trångt men byter man dämpare så tar man ju bort den och monterar fästena med bussningar och sedan lyfter upp nya dämparen, skruvar fast överfallen/klämplåtarna som håller i ljuddämparen. Men jag har bytt även fästen och gummiringar MED ljuddämparen på plats, det är lite trångt men det går.... ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.