|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en E34 540IA -93, belysningen bakom temperaturmätaren har gett sig (dock lyser resten av instrumenten). Är det svårt att byta och vad ska jag byta till? Samt, ibland slocknar all(!) instrumentbelysning inne i bilen för att sedan komma tillbaka efter ett litet tag. Detta brukar hända några ggr under en körning. Förmodligen glapp, men vad kan man göra åt det? Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. | |
|
här är en bra länk som jag själv fått en gång..... Länk |
|
|
Tack Greger! Verkar ganska lätt, om man vet vad man gör. Det känns lite olustigt att man måste hantera airbagen. Som sagt så låter det gaska lätt, men finns det några fallgropar? För mig blir det ett större projekt, får vänta tils det blir varmt ute.. Tack för länken! Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
Robert.O |
OBS STÄNG AV ALLA STRÖMFÖRBRUKARE:::: 1.Skruva ut de två skruvarna upp i ovankant på unsrument huset. 2.Drag bak ratten så långt det går. 3.Tryck ned blinkersen. 4. Fäll ut instrument panelen "i ratten" , skall peka som om du körde rakt fram.. 5. Luft ur de fyra skorna medkablar (de är färg ock form kodade så det är i princip omöjlig att göra fel vid ihopsättning..) De sitter fast med en liten "spak" man fäller upp. 6. Vrid ratten åt vänster och tricka lite med instrument huset så följer det med. Nu sitter du med ett instrumenthus i knät.. Kul va? Byt lampa och njut. Passa även på att kolla en sak åt mig när du ändå är inne och river i bilen.. på baksidan av instrumenthuset sitter det en lapp eller stansnin(kommer inte ihåg) som det står "code" på . Bredvid denna (om du har ett blått instrumenthus) skall det finnas en "kåpå" finns den där bryt inte bort den utan var istället glad , finns den inte ser du ett vitt lited datakort (låt det sitta)så det borde vara ganska lätt att avgöra, kolla sean i skarven mellan de två halvorna , det skall finnas streckkodagde klistermärken där, gör det det ? Jag vill nog veta...... R |
| Ja precis som Robert O skrev så behöver du inte alls ta bort varken rattkåpor eller airbag... det är bara att lossa de två skruvarna i överkant, trixa ut instrumentet och lossa kablarna på vägen... har gjort det på både den bilen jag har nu och den jag hade innan och det tar inte många minuter... | |
|
Hej Gunnar Glöm ej att du inte får slå på tändningen Då får du köra in till BMW och nollställa Airbagen jag gjorde det misstaget och mina sparade kroner var utslängda.När du ändå är inne så byt alla lampor till instrumentbelysningen. |
|
|
Hej, tack för svaren! Skönt att jag inte behöver pilla med kudden, nu vågar jag mig på jobbet! Daniel, slå på tändningen? Du menar att man inte ska slå på tändingen innan jobbet är klart, eller? Sen så måste man ju :) Jag tänkte nog bryta all ström genom att koppla bort pluspolen, men det kanske är onödigt? Att byta alla lampor när man ändå är inne och rotar är nog en god idé, de är säkert av samma årgång, och så slipper man ev "snebelastningar" pga slitage. Tack för hjälpen.. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.