|
|
|
|---|---|
|
Inatt var det ett ruskigt oväger, regnade som aldrig förr, hörde en prognos som sa att det hade regnat 80 mm! Hur som helst, jag tog bilen till jobbet på morgonen. När jag sedan kommer hem så ser jag att det ligger vatten på gummimattan på golvet bakom förarsätet. Kände lite på kanten till dörren, torrt. Kollade på golvet fram, där var också torrt. Kollade under sätet bak, torrt, ingen fukt alls. Kan det vara så att bakre sidoruta läcker in vatten? Efter regn tidigare reagerade jag på att när jag öppnade förardörren så kom det ut en massa vatten, det brukar det inte göra vanligtvis. Men det var på förarsidan. Så jag misstänker att vattnet inte kommer ut ordentligt då det verkar som det stannar kvar mellan dörrarna på den sidan och ev. så läcker det in vid bakre glasruta så vattnet hinner inte rinna ut ordentligt, låter det troligt? (Har inte märkt något då jag tvättat bilen dock, men gummilisten som sitter på dörren mot glaset nedtill ser konstig ut) Vad kan man göra, var ska vattnet ta vägen vanligtvis så jag kan se om det är något skit i vägen? Och hur får jag det torrt inne i bilen? (Har torkat det jag har kunnat med handdukar, ställt in bilen i varmgarage med en stor torrboll i baksätet och vevat ner rutorna lite) /Hammar | |
|
Det gäller E39:an... ;-) /Hammar |
|
|
Lite osäker men vart går dräneringen från solluckan egentligen? Har för mig att iallafall på E34 så kunde det bli blött där bak (det lät skumt) om dessa dräneringar var igensatta. Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk Pappa till Beppe Morgan William |
|
|
Oj, glömde säga det, jag har ingen taklucka på min. /Hammar |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vatten är ett OTYG när det är i samband med bilar , det kan ta mig f-n rinna uppåt enbart för att ta sig in i bilen. Det kan rinna inne i lister och rinna ut på ett helt annat ställe än man kan ana, ett rent elände att leta efter om man inte hittar det med en gång. Höll på med min V 740 en gång som mattan bak vägde flera kilo och full som en svamp med vatten när det regnat mycket , rev ur alla mattor både fram o bak på förar sidan tog med grannen till macken och lät honom dränka bilen med vatten i 15 minuter inte en droppe :((. Satte en kupevärmare på golvet fram under natten, Hade duggregnat en stund på natten och vad fanns inte på golvet bredvid kupevärmaren. En liten pöl med vatten. Vattnet följde takrännan framåt och rann ned i dörrstolpens ovansida innanför den nitade plåt som satt i dörrgången, där kunde vattnet ta sig i i botten på listen som sitter påknackad runt dörröppningen och rann ut i skarven mitt för framstolen. Listen drogs bort full med vatten, silikon fylldes i botten och sedan knackades jag tillbaka den, tji vatten nått mera :)) Det var ett exempel på när det gick bra med vattenläckage. Man måste vara både "listig o stark" :)) ///MVH Hasso Länk |
|
hasso: Silikon ska man nog vara försiktig med i alla fall. ;-) Låter inte trevligt detta med vatten, det är lurigt på många sätt. Man ser ju egentligen bara var själva pölen bildas, dit allt vatten samlas. Men innan man hinner upptäcka det så har "spåret" dit torkat och man undrar hur i h-vete kan det komma vatten där!? ;-) Men hur som helst, jag TROR jag har hittat det. Kollade på listerna ovanför bakdörren, eftersom jag såg kondens på fönsterrutan bak, samma sida som vattnet har hamnat. Vill också minnas att det låter som om dörren eller ett fönster inte är riktigt stängt när jag kör, det kan komma där ifrån kanske? Och där finns ett mycket litet, men potentiellt "farligt" glapp där vatten mycket väl kan krypa in, kanske även detta som orsakar "bullret"? Om du tänker dig listen som ska möta framdörrens list i överkant, den räcker inte riktigt till där in mot dörren, så det verkar som vatten kan sippra igenom. Och det regnade i flera timmar under natten och mycket som sagt, så det låter (i mina öron) som det kan vara där. Kan ta en bild och visa om någon är nyfiken och vill ge sin bedömning. Är det vanligt med glapp där? Kan man testa att hälla på vatten och se, är det farligt att få in vatten på nytt eller är det den långtida "vattenexponeringen" som är farlig? (Vore bra att få det bekräftat genom att ta trädgårsslangen och simulera regn) Än så länge får den stå i garaget, vilken tur att jag har min 318 nu som reservbil. ;-) Vad gör man sedan i så fall, ska man köpa något klet som kan täppa till "hålet", var kan man köpa det och vad bör man använda? /Hammar |
|
|
Hammar, Be någon kolla skyddspappen inne i dörren så att den sitter ordentligt. Jag tyckte att det rann så mycket vatten ur dörren när det regnat eller när jag tvättat bilen, vilket jag gör ofta :-) så till slut bad jag BMW kolla, och när dom öppnade dörren, tog bort insidan alltså, så såg dom att något som mekken kallade för skyddspapp satt löst eller fel. Dom bytte det på båda dörrar bak och nu är det bra. Hoppas du hittar felet i vilket fall, för det är surt med vatten på ställen där det inte ska vara. Fransosen |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det du nämner med dörrpappen/ljudisolering är ett vanligt fel på bla. E46 på framdörrarna, pappen leder in vattnet om den släpper från dörrinsidan. ///MVH Hasso Länk |
|
Parkerar du i en uppförsbacke? Min garageuppfart lutar kraftigt uppåt och jag hade precis samma problem som du. Vattnet rann in i ett hål bakom höger framskärm och sen upp i ett dräneringshål som finns under högerstolen. (Min bil är högerstyrd kan ju vara så att det som är till vänster på din bil är till höger på min) Detta hände alltså bara när jag parkerade i en uppförsbacke. MVH/Dan 523-00 |
|
Hammar: du får photoshoopa en bild spegelvänt för att hitta rätt:) Hej Dan :Förslog en polare på ett engelskt forum att han skulle sluta ta spegelvände bilder på sin inredning :)) Han föreslog att jag skulle kika på baksidan av skärmen :D ///MVH Hasso Länk |
|
Nja, vanligtvis är det en liten backe ner men denna gång stod den ganska plant faktiskt. Ska höra vad BMW säger när jag åker dit, så länge det regnar får bilen stå i garaget tills jag har löst problemet. Hoppas på fint väder i helgen då. ;-) Jag börjar med det lilla glappet, ska ta en bild senare idag och visa så får ni se, sedan får jag höra om det kan vara något inne i dörren som "Fransosen" skrev. /Hammar |
|
|
Det enda svar jag fick från BMW var att det inte finns några problem med vattenläckor på E39. En envis oberoende mekaninker hittade till slut felet men då var bilen i delar. Hasso: Det är ett elände med spegelvändningen! Var till Sverige i helgen och det var mer än en gång som jag satte mig på högersidan i hyrbilen och funderade på vem som snott ratten... MVH/Dan 523-00 |
|
| Det är ett vanligt och allmänt bilfel att skyddsplasten mellan dörrsidan och dörrplåten saknas eller sitter dåligt/trasig. Det gör att vattnet som rinner efter rutan, genom listen och ner i dörren kan rinna in bakom dörrsidan och in i kupen istället för att träffa plasten och via dräneringshålen ut ur dörren. | |
|
har "testat" att vattna lite mot glappet. Och mycket riktigt, det läcker in mellan gummit pch plåten så vattnet leds mellan inredningen och plåten i nedkant. Troligen under de många timmar bilen stod ute i regnet så har vattnet runnit över insteget och ner på golvet, sedan under dagen har det torkat torrt på kanten så det bara är fuktigt på golvet. Så jag hoppas BMW kan fixa detta snart, får de limma om allt eller vad tror ni de gör för att fixa det? (Tänkte om det går att fixa själv.) /Hammar |
|
|
Hej! Har detta problem på höger sida bakom passagerarstolen. När det regnar kraftigt och bilen står ute (alla rutor är stängda och ingen taklucka) blir det ibland en stor j--la pöl med vatten så att golvmattan bara simmar omkring... Hammar: hur fixade du detta? Är det krångligt? /casa in da house |
|
|
casa: Jag lämnade in bilen till BMW, de fixade det på en förmiddag vill jag minnas. Inget jag försökte mig på själv, fick aldrig klarhet om vad exakt det var. Men nu är det torrt, som det ska vara. /Hammar |
|
|
1500:- hos BT i Växjö så fixar dom plasten bakom dörrsidorna som släppt. Plus att dom lyfter upp mattan så jag kommer åt att torka ur bilen. Billigt men onödigt tycker man på en bil från 2004. Har aldrig varit med om något liknande och har haft ett antal BMW. Dåligt dåligt dåligt BMW! Todde |
|
|
Märkte samma sak på min E34. gummimattan bakom passagerar stolen va som en swimmingpool. Torrt under gummimattan, torrt runtomkring. Det va E34 bakruteproblemet.. rutan satt lite snett.. :( Sen samtidigt märkte jag att mattan ifram på passagerarsidan va helt genomdränkt. Golvmattan alltså. Visade sig vara en av dom totalt pucko pluggarna golvet som lossnat. vafan sätter dom sånt skit där för? Hade inte hunnit rosta ett piss dock. I e30n va det inte mycket golv kvar pga dessa skitpluggar. |
|
|
Jag vet varför det sitter pluggar i botten, det är när dom sitter på löpande bandet. Todde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.