|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har problem med min m5:a e34 -94. När jag vrider om tändningsnyckeln får jag meddelandet ”Sensor oelstand”. Fick felmeddelandet första gången i sommar men bara i bland. Bilen fungerade som vanligt. Det är tillräckligt med olja i den. Nu får jag det i princip varje gång jag ska starta bilen och ibland så bara klickar den på startmotorn. När bilen har stått ett tag och jag kör i väg kan man köra cirka 1 km innan den börjar gå illa. När jag mäter spänningen över batteriet ligger den på mellan 11 V och 12,9 V (alldeles för lite om jag har läst rätt i tidigare inlägg). Provade ett splitter nytt batteri och då låg spänningen på ~13,5 V men sjönk ganska snabbt neråt till ~12,2 V. Jag har även provat en annan generator men ny laddningsregulator men samma problem kvarstår. Har provat att lossa alla säkringar jag hittar för att se om den drar tjuvström men utan resultat. Jag har dragit en möjlig slutsats att det är oljesensorn som är kortsluten och drar en massa tjuvström. Eller vad tror ni? Någon som vet vart denna oelstand sensor sitter? Tacksam för svar. | |
| Oljesensorn sitter i botten på tråget monterad underifrån. | |
|
Ok, tack kane! Då ska jag prova att koppla ur den (om det är möjligt). |
|
| Detta är ett rätt så vanligt fel, med olje sensorn, har sett det på ett par 750 E32, oftast är det oljesensorn som är trasig eller löskontakt. | |
|
Har äntligen hittat felet varför bilen gick så dåligt. Det var jordkabeln mellan motorn och karossen som glappade. Nu efter att jag har jordat upp den laddar den 13.8V. Har inte hunnit kollat upp om oljesensorn fortfarande är trasig. Skulle tro att den är det eftersom laddnignsfelet inte berodde på den. Nu ska jag ut å gasa lite ;D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.