AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.105

Vågar man köp aen -99.M5?

Sida 1 av 2
Vågar man? efter som man både hör och läser vilka fel som brukar hända (vanos.luftmängdmätare.kolv glapp mm) bilen i fråga har gått ca 11000mil.tar bmw sverige på sig nått om det är vanos.luftmängdmätare kolvglapp fel i bilen så här i efterhand??.
Dom nyare M5:orna lider av större problem verkar det som..vissa i alla fall :( se stackars Stephan med sin 01..
bmw alpina b3
VANOS ÄR INTE SÅ DYR TROR DEN GÅR PÅ CA 5000 LÖKAR SAMMA SAK LUFTMÄNGDMÄTARE MVH
att dom sakerna inte kostar mer än ca 5000kr är väl inget men hur ofta kan man få byta dom 1 eller 4ggr? då börjar de bli dyrt.
nått miltal vanos och luftmängd. börjar rackla eller är det olika miltal?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
bmw alpina b3:
Vet inte varifrån du fått dina uppgifter ifrån men antingen så är du totalt felinformerad eller så gissar du...
Vanosen kostar 15.700st + arbete = 30-35' per sida
LMM kostar ca 3' st+ arbete och det sitter 2st såklart.

Lotus omega:
Se min tråd "servicebulletin M5 -01" så ser du vad jag har råkat ut för. Säger inte att det är vanligt men det KAN hända och då kostar det skjortan + moms vilket man bör ha täckning för på bankkontot.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
ja jag läste det.tar BMW sverige på sig nått ansvar över felen?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
För tidigt att säga men jag tror inte det, tror faktiskt inte det spelar nån roll om den är importerad eller inte i det här fallet. Man ska tänka på att goodwill är frivilligt från generalagenten och i det här fallet så har BMW sagt 3år/10' mil.
Men hoppas kan man alltid göra.
Min rekommendation som jag själv tänker följa är:
Antingen så köper man en början på -90 tal bil som inte är så komplicerad och som det finns mkt erfarenhet + beg. delar av. De bilarna byggdes utan att kostnadsläget har fått regera dvs de byggdes för att hålla. Ta t.ex. min Alpina så jag haft i 3 år och inga fel (finns nog fler exempel och inte bara BMW), så köp så nytt som möjligt, helst max 1-2 år och max 3' mil så har du de flesta garantier kvar, eller nytt! ;)
Detta är min syn just nu men den är aningen färgad för tillfället.

bmw alpina b3
STEPHAN måste ha blandat ihopp det var inte det till alpina 5000kr mvh eller är det lika dyrt
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Ingen aning faktiskt men M3E36 Vanos kostar lika mycket. Kan vara billigare till 3 liters sexan som 3.3 baseras på.

//S

bmw alpina b3
när jag skulle köpa alpina frågade jag någon som sa det med vanos ! så här skrev han mvh?Vanos problem är mycket ovanligt. Men råkar du ut för något så kostar det bara 5000 att byta. (M3 är svinigt dyr när det gäller Vanos byte...)
li
1.959
liste
535i -89
M5 E39 var en av kandidaterna till kommande bilköp, men nu vågar jag inte längre. Tyvärr. And it breaks my heart (hittande ingen passande svensk benämning) för jag har drömt om denna vagn i snart sex år. :(

Får man tag i rätt exemplar är säkert M5 E39 världens underbaraste bil, men personligen vågar jag som sagt inte.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Liste:
Kan bara hålla med på alla punkter. Och nu börjar dubbel-Vanos komma på alla nya BMW modeller. :(
Trodde Sachs var mästare på hydraulik, eller är det BMW som är kostnadseffektiva?!
-Back to basics tycker jag!

M V H
Stephan

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
STEPHAN: jättetråkigt. Som liste hade jag tänkt att uppgradera mig så småningom:) på en lite nyare årgång, men nu får man en tankeställare:( Det få bli att vårda den nyvarande för altenativen börjar sina.
Vårda ömt b10, det är din sista länk till bmwvärlden:)

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Micke:
Det är precis det jag ska göra :) Sen blir det att skaffa en M3E30 som banbil eller nåt. Det är också kvalitetsbilar.
Undrar hur många långmilade M5'or det kommer finnas om 5-6 år...

M V H
Stephan

STEPHAN:
Jag måste bara fråga. Du har både en B10 biturbo och M5 e39, är det stor skilnad i prestanda och körglädje? Det skiljer ju änd 10 år.
Går själv i bilbytar tankar (sugen på en M5 e39)men man blir ju lite tvivlande angående M5an efter dina haverier? Jag tycker att e39 inte åldras med samma värdighet som e34an, de jag har tittat på har ofta sliten inredning. Vore kul om du kunde jämföra bilarna lite.

Mvh John
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
M femman:
Prestandaskillnaden är enligt mig så att M5 har en annan vridmomentskurva och har då högre vridmoment vid lägre varv, på Alpinan så släpper det loss ordentligt först vid ca 3.800 rpm.
Skillnaden på detaljkvalité är inte så stor, vilket både är positivt och negativt. Ang. sliten inredning så kan jag nog inte hålla med, iallafall inte när jag jämför M5'an mot Alpinan.

M V H
Stephan

De jag tittat på har alupaneleran varit skavda lite trist på en tre-fyra år gammal M-bil.
Men vilken är roligast att köra, alla biturbo ägare verkar bli saliga när de talar om sin bil men V8an i M5 låter ju så gott med kellener system. Vilken bil är skulle du ta om du skulle ner till ringen?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
M5'an mkt pga att sugmotorbilar är lättare att hantera + jämnare register + att utvecklingen går framåt när det gäller väghållning o dyl.

M V H
Stephan

Jag har också gått i tankegångar att skaffa en e39 M5'a om ett år. Då får man öka på reservbudgeten innan man skaffar en m.a.o...
..eller så blir det en annan bil med V8 från Inglostadt

Lider med dig Stefan!

__
Bilen: Länk
Det där om att inredningen skulle vara dåliga/slitna är bara snack..då måste bilen varit ordentligt vanskött, bilen blir vad man behandlar den som. sen har ju Bmw otroligt bra finish och kvalite på inredning och kaross.

Jag har också svårt att tro det där om inredningen, finns ju många e39 som inte är M5 med samma inredning.
Vanskötta bilar finns i alla segment.

__
Bilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.