AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.174

Vilken bredd på vinterdäck och plåt- eller LM-fälg?

Min far har köpt en 523-00 och jag tänkte hjälpa honom hitta vinterdäck(dubb) och fälg. Har kollat i gamla trådar om detta men är fortfarande lite osäker på hur jag ska göra så jag startar en ny tråd för att vara helt säker.
205/65 R15 verkar ju vara det smalaste man får gå ner till enl. reg.beviset men en del av er har valt att gå ner till 195/65 R15 för att även denna ska vara godkänd pga. att den har liknande omkrets (mindre skillnad än 5% mot 205).
Men pratar man med den lokala däckhandlaren så säger han att det måste vara 205 för att vara lagligt.
Så hur skulle ni göra? Vilken dimension skulle ni kränga åt er far?
Om det vore åt mig själv så skulle jag nog gå på 195 men nu är det ju inte det så jag vet varken ut eller in.
Ska väl tillägga att vi bor i södra Dalarna så väglaget är lite olika på vintern, för det mesta är det saltade vägar men inte alltid.

Och till fälgfrågan plåt eller LM.

Måste det vara speciella vinter LM.fälgar för att de ska hålla eller funkar det med vanliga.
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
hej jag skulle välja 205 däck med plåtfälg!! dubbat men om ni har råd köp lättmetallfälg=snyggt mvh Micke
205 eller 195 är sak samma, det viktiga är att du får T eller H märkta däck INTE Q som är mjukare i gummit och kan kännas "svampiga" med en tung bil...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tänk på att 195:orna har ett lägre belastningsindex = kan bära mindre vikt, än 205:orna!
195/65/15: LI 91 (615kg)
205/65/15: LI 94 (670kg)

Gå inte under det LI som är originalmonterat på bilen, då kan däcken bli svajiga och slitas snabbt. I extremfall kan man få överbelastning och punktering...

Jag skulle satsa på 205/65/15!
Troligen lite stadigare på barmark, kanske lite sämre på ren snö.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Det får blir 205/65 15 T-märkta med plåtfälg, farsan fick faktiskt ett riktigt bra pris hos BMW på denna kombination.

Tack för svaren/Tomas
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Har 205/65 15" på BMWs "plåtfälgar" som ju är av aluminium. Dubbfria Nokian hakkapelitta (stavning?) H-märkta.

Själv är jag lite missnöjd med däcken, förmodligen just för att de är H-märkta. De är ju nästan hårda som sommardäck redan som nya. De känns nästan som sommardäck om man kör på barmark, och fungerar dåligt i vinterväglag.
Har förr bara kört dubbfritt med Q-märkning. På Saabar en Mutsubishi och Polo. Och varit helnöjd med greppet.

Men kombinationen bakhjulsdrift, dubbfritt och H-däck visade sig värdelös!!

Dimensionerna fungerar dock utmärkt!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
205x65x15 ska du ha på E39, inte mindre eller smalare. Satsa på Q-däcken, de är bäst och är inte för mjuka på din bil. H-däcken är väl mera anpassade för Europeiska marknaden med mindre snö. Om du ska ha dubbdäck finns ett väldigt bra däck från Nokian. Hakkapeliitta 4 heter det.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.