|
|
|
|---|---|
|
Är det normalt att nya Pirelli Rosso 225/40 - 18 ska bli blankslitna efter 1 månad om man kör normalt. De kostade mig 7700 kr och jag har verkligen inte burnat något. Det måste vara något fel? | |
Gemini__ |
Låter helt otroligt! Och som du själv nog förstår är det inte normalt. Om du, som du säger, inte har tokkört med kärran. Mvh: Thomas |
Gemini__ |
Låter helt otroligt! Och som du själv nog förstår är det inte normalt. Om du, som du säger, inte har tokkört med kärran. Mvh: Thomas |
|
Jag tror nog du får ta och tänka efter hur du har kört om dom nu är blanka. Normalt skall ett par däck hålla allt ifrån 3000 mil-8000 mil. Beroende på cambervinklar, hjulinställningar och körsätt. |
|
|
Det kan inte vara så att (nu antar jag bara) du behöver göra en framvagnsinställning? Jag gjorde det på min efter att ha monterat mina 18 tum och har kört cirka 700mil i sommar utan några märken på däck (kanske lite överdrivet med inga märken men i alla fall inget synligt). Mvh |
|
|
Om du inte busat slut på däcken så borde det nära på ha luktat bränt gummi bara du rullat bilen! Du måste ha ökat bränsleförbrukningen ganska rejält denna månad du kört med dessa däck? Det absolut minsta du bör göra är att få en ordentlig uppmätning av ditt chassi. Är allt felfritt så långt så bör du definitivt ta kontakt med den säljare som sålt däcken alternativt att du tar kontakt med Pirelli direkt. /Anton |
|
|
I 999999 fall av 1000000 fall så är det INTE fel på däcken.. Varje gång en "ny omgång" däck tillverkas av tillverkarna så blandar man en gummiblandning för ungefär 100000 däck... Dvs.. Man även rätt mycket test på dessa däck. Så det är knappast så att det är däcken det är fel på... Stavros: Inte ens min farmor klarar köra 8000 mil på ett par däck o fortfarande hålla dem lagliga ;-) De mest slitstarka däcken på marknaden (Michelin) rullar UPP TILL runt 6000 mil.. sen är de olagliga.. Jag skulle snarare gissa på att du något fel i hjulupphängningen, typ toe in toe out inställningarna.. Att de står helt fel så däcket sliter som fasen.. (om det nu är så att däcket är jämnt slitet annars så är det förmodligen cambervinklarna).. En helt annan sak, Tara Reid är gudomligt vacker! |
|
|
3181 -89: Hehe ja jag kanske tog i lite. Jo farsan körde nog runt 6000mil med några slitstarka michelindäck. |
|
|
318i - 89: Om vi förutsätter att chassit är spikrakt och inte felar vid seriös uppmätning, vad kan då tänkas vara fel? Min tanke landar på att något gått snett vid tilverkningen av däcket. Gummit i slitbanan behöver kanske inte vara boven i dramat, stommarna eller något annat kanske håller en undermålig kvalitet. Nu ter det sig osannolikt att samtliga däck skulle lida av samma brist men ändå. Något är ju galet om däcken slits så pass snabbt, helt klart! /Anton |
|
|
Det går inte att slita ut däck på en månad om man kör normalt, vid det slitaget måste det stå så fel till att bilen drar massor av extra bensin och man märker inifrån att något står fel till. Inte så att någon busat med dig och bytt däcken :-) Förresten är det alla 4a han menar och hur långt har han kört? om killen kör hutlöst mycket kanske det är möjligt 50-100mil per dag :-) kan ju ge upp till 2500-3000mil på en månad :-) I min instruktionsbok till 323an står det att originalsulorna (185/70-13tum) skall räcka mellan 15000-33000km vilket är ganska lite tycker jag, men bilen är ioförsig diffad. (318/320 E21 skall klara 20000-40000km). Mina framdäck är typ olagliga nu efter mellan 1000-1500mil, men jag kör nog 1000 till med dem:-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.