|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
Lyssnade och filmade en M5 1999 på BMW igår som hade Vanos-strul. Det lät inte bra, samt att den var klen som fasen, den frustade rejält. Jag kollade på DIS:en och där stod det ang. tändnigsmissar på cylinder 1, 2 osv. Det var några missar på några av cylindrarna. Även om bilen fungerar som den ska, kan det ändå bli små tändningsmissar som man knappt märker av? //Schnitzer *Svenska M5 E39 Registret OBS! Skicka gärna registreringsnummer på M5 E39 till DE91@hotmail.com |
|
|
min 750 missade vid belastning eller enbart vid gas på drag,de var en tändhatt de var fel på. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Tändningsmissar kan ju registerars av en massa olika skäl. sotigt tändstift, en spricka i en tändspole som ger överslag en dubbeltempgivare som ger felvärde vid fel tillfälle, men då ska det också reggas i DIS. En av de saker som inte registreras i DIS i normalkörning är ju luftmängmätaren enligt Asken så får man inte fram det vid felavläsning om man inte kör DIS i en djupare nivå sk Expertmode. Han hade en del problem med detta på Krutis. Det är tydligen inte nått som alla klarar av vad jag förstått. Det har bytts vanospaket tidigare av rent oförstånd när luftmassamätaren varit felaktiga. Och jag vet att dom ställde den diagnosen på Mortens M5-99 också vid någon av BMW verstäderna i -08 som inte visste vad dom hölls med, var inte Solna, när det var luftmängdmätaren som var felaktig, M5 verkar äta sådana till frukost. Ibland skulle dom säkert byta motor till tackluckan om DIS säger så även om bilen inte har tacklucka:)) Frågan varför dom byter Vanosen ?? det är ju ingen direkt komplicerad konstruktion egentligen. en elsladd från motorelektroniken som fått signal från vakuumet (belastningen) som öppnar en solenoid som släpper fram motoroljaolja till hydralenheten som i sin tur mekanisk med snedskurna drev vrider kamaxlarna till optimalt läge för den belasting /varvtal motorn har. Samtidigt så känns det inte som detta skulle ge tändningsmissar om det nu inte är nått med själva tändningen/motorstyrningen eller kablaget till ena sidan som ger tändningsmissar, Jag förutsätter att det sitter NYA stift i bilen även stift kan vara felaktiga och inte ge gnista förrän vid högre varvtal. Händer inte ofta, men några gånger under min livstid har jag råkat ut för detta. Den bil är väl modifierad , chippad eller optimerad av Kellener , nått som hänt med motorstyrningen ?? har du varit i kontakt med dom?? Ett exempel. En 540 ägares bil gick illa och missade, in på BMW dom skruvad i nya stift(dom var sotiga) och hade inte hittat nått fel i DIS. Mej säger det att bilen fått felblanding, för fet varav bilen sotar stiften. SÅ DOM har förmodligen hade dom inte läst av DIS. Bilen gick hyfsat i 14 dagar lika fel igen, killen åker till Boschverkstad och kopplar uppbilen, 7 fel reggade varv av tre gånger tändmissar på 2 och 4 samt till slut tändningsmissar på flera cylindrar. Fel på jordningen till AC fläkten samt felaktigt inkorrupt värde på dubbelkarateristiktermostaten dvs en dubbeltermostat. Jag får utskrifterna skickade till mig på mejl och svarar då att det är tempgiveren som är fel och de andra är följdfel pga denna. Den ger felsignal till motorstyrningm dvs ger för "kallt" värde så bilen går för länge på kallstartläge varvid stiften sotar och ger tändningsmissar. Jag kollar då i TIS och ser då att det finns ett servicemeddelande om detta också dvs, DUBBELFEL av BMW :)). Så det gäller inte bara att SE vad som står i DIS utan också LÄSA och förstå vad den menar , dvs manuell felsökning via de gråcellerna med logiskt tänkande.Och då måste man också ha klart för sig i detalj hur systemen fungerar och och vilka följverkningar som ett fel kan ge i systemet.Det utbildas för många datalässnubbar istället för felsökare :)) ///MVH Hasso Länk |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag är inne på Hassos linje, är det verkligen säkerställt att det inte är luftmängdsmätarna? Är de demonterade och rentvättade, alternativt proversatta med andra luftmängsmätare som funkar? Jag tror att även på Mortens M5 byttes för mycket grejer, jag är tveksam till att det verkligen var fel på lambdasonderna. Däremot är bensinpumpen en sjuka på M5 E39, som kan ge väldigt konstiga fel innan den packar ihop för gott. Den går ju tyvärr inte att testa, utan går endast att byta ut. En liten fråga, får du stå för Vanos-bytet även om det inte var felet? I så fall, får du behålla de gamla delarna? Hoppas verkligen det löser sig, men det verkar som att ingen mek egentligen förstår sig på M5 E39 här i landet.... mvh Johan |
|
Hasso: Du har mail. Johan: Jag beordrade BMW igår att byta LMM men utan framgång. På Måndag ska Per L. ta hand om bilen och då börjar väl en hederlig gammal felsökning med Ohm mätare och byta delar för uteslutningsmetoden. Jag kommer att få stå för Vanos-bytet med kommer att åberopa att behålla den gamla, om inte annat som souvenir ;) Ska kolla soppapumpen också, tack! Jag börjar misstänka tändstift (gjorde Insp. 2 igår och är osäker om det ingår byte av stift?!) alt. tändspolar. BMW tycker det är svårt att felsöka eftersom det sitter andra kammar på bilen men jag tror inte att det ska påverka (men jag är ju lekman i området). Fortsättning följer... M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Hej Stephan. Som ny M5 –00 ägare sedan sex veckor tillbaks så får jag kall kårar när jag läser dina bekymmer. Min bil är import har gåt 11200 mil. Och då undrar man om jag kan få (ha) samma fel med vanosen. Hade aldrig kört tidigare M5 och viste ingenting om bilen. I dagsläge går bilen riktigt bra enligt min mening. Den axar bra och jag har toppat den upp till 220 utan problem. Gör säkert dom lovade 250. Enda som bekymmer mig är litet kontig ljud från motorn när den går i tumgång. Låter nästan som diesel. Är det tecken om vanosen. Jag har massa andra frågor till alla dom som kan mer om M5. 1: Jag har inget reservhjul. Ska de vara så. 2: Ljudanläggningen saknar CD spelare. Sitter bara en kassettbandspelare. Går det att monter dit en Cd-spelare och i så fall var skall man köpa den. 3: Har hört talas om dubbelglas i sidorutor. Hur ser man det eller har inte all M5 detta. 4: I bilen sitter en äldre modell av Siemens mobiltelefon. Kan man uppdatera detta. 5: Bilens tumgång ligger runt 500-600 r/min när bilen är varm. Är de Ok. Jag har inte riktigt förstått detta med vanosen. Att BMW tillverkar och säljer en bil som kosta nästa 800 000 kronor som ny. Efter 10 000 mil skall man behöva göra en motorrenovering som kosta uppåt 80-100 000 kronor. Skulle jag har vetat om detta så hade man inte köpt bilen men i för sig hade jag aldrig haft råd att köpa den som ny. |
|
|
FFG: Du har inte någon CD-växlare bak i bagaget då? Du har den här antar jag: Länk Jag kan fixa en utrustningslista på din bil åt dig om du skickar mig ditt reg.nummer, men det kommer nog att ta en del tid för det är många andra M5 E39-listor som är på ingång. Jag ska inte säga till 100% nu men jag tror att dubbelglas är extrautrustning. Jag kan kolla upp det imorgon eller någon dag framöver. //Schnitzer *Svenska M5 E39 Registret OBS! Skicka gärna registreringsnummer på M5 E39 till DE91@hotmail.com |
|
|
Hej, Enligt mina kunskaper ang Vanos så kan den "provköras" enkelt på Bmw-verkstad, dvs Vanosen i sig själv alltså är bortmonterad ifrån motorn. Man testar alltså Magnetventilernas funktion i själva Vanosenheten. Problemet som jag och säkert dom flesta inte förstår är, VAD i Vanosen som går sönder. Precis som Hasso beskriver så är ju Vanosen i sig, inte en så väldigt avancerad konstruktion. Eftersom det har gått åt en och annan Vanos(Om det nu stämmer) på dessa M5:or, även bilar med låga mil, så kan det ju knappast vara Vanosens "växellåda", dvs kuggaxlarna, som ryker, tycker man. Bör ju vara nåt annat. Tex som Magnetventilerna som sitter i Vanosen, som i sin tur reglerar oljeflödet/mängden i själva Vanosenheten. Dessa Magnetventiler kan ju alltså bli kortslutna. Av ngn anledning. Har ju hänt på M3:or, och där så kan ju Magnetventilerna bytas ut, till en kostnad av endast några få tusenlappar, till skillnad ifrån en hel förmögenhet, vilket det kostar att byta en hel Vanos. Ändå så upplyser mig veterligen Bmw nästan A l d r i g kunden om att det går att byta endast Magnetventilerna... Om dessa är trasiga, så regleras ju inte olja in/ut i Vanosen korrekt, dvs kuggaxlarna vrider inte kammarna korrekt. Alltså uppkommer ett felmedd i DIS. Någon på Bmw(Troligen inte i Sverige) b ö r ju rimligtvis kunna veta vad som ställer till tex Stephans problem i hans motor. Eftersom man går ut med att "Felen är åtgärdade" på M5:or from våren -01(eller var det -00), så bör ju någon kunna säga v i l k a dessa fel var. Men allvarligt så börjar man ju fundera, efter att ha hört historien om den M5:a som fick felkoden: Trasig motor till Takluckan, när det var ett motorproblem i själva verket, ja då börjar man fundera... Tycker bara synd om M5 ägare som köper en bil i god tro, sen börjar dessa fel uppkomma. Varför inte återkalla ALLA M5:or som sålts, för total genomgång av motorelektroniken, e f t e r att Bmw själva gjort en grundlig felsökning av dessa fel/brister. Det är ju inte så att M5:ans andrahandsvärde blir stabilt, om man riskerar att åka på en motorreparation för kanske 70-80 k, för bara byte av Vanosar... Nånting är det ju helt klart som inte håller måttet i dessa High-tech motorer. Hoppas det löser sig Stephan. Mvh Kimmo. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bland det vanligaste felen på vanosen är internt oljeläckage som sedan ansamlar sig i cylinderbanken 5-8 när det blir tillräckligt med olja så sugs den in via tomgångsregulatorns anslutningar till luftsamlaren och sedan flyter det ut i luftfilterhusen, vilket då jag misstänker att den då "oljar" in Luftmängdmätarna vilket de inte gillar. Många har fått problem med open air filter där man oljar in filtren själva, och det kanske blivit för mycket av det goda och oljan hamnar i LMM och bilen börjar gå knackigt, många har tyvärr blivit varse detta både här i Sverige och UK-USA. Oringar både på magnetventilen och på vanosjusterkolven är ytbytbara och som Kimmo säger är även magnetventilerna utbytbara. Att det mekaniska biten på vanosen skulle bli defekt är ju föga troligt. Att sedan Stefans maskin har Kellenerkammar borde inte ha någon betydelse, då jag kan intyga att bilen gick som en skållad råtta när jag provkörde den, han inte ens få stopp på den i Örebro på väg till jobbet utan fick vända halvägs till Arboga, motor vägen är ju så fin :D Sedan kan det ju ev hänt nått med mjukvaramodifikationen, Stiften byts väl inte på varje inspektion utan varannan numera ?? Det kan ju ta lite tid att få rent allting om motorn sugit is sig olja för att den ska gå bra. Sedan som Johan säger är ju det viktigt att bränslematningn /tryck är helt OK Provninstrycket ska vara 5,0 bar med snäv tolerans på+- 0,02 bar ///MVH Hasso Länk |
|
FFG: 1:Reservhjul finns inte, däremot en liten 12v kompressor + punkaspray. 2: Om du har navi så kan du ej montera CD. 3:Om du har en svart kant på sidorutorna + att de betydligt tjockare än en vanlig sidoruta. 4:Vet ej, prata med BMW reservdelar 5:Min ligger också på 600 rpm. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Tack Stephan Har en navi så kan jag väl glömma Cd:n Schnitzer I bagaget till vänster sitter NAVI sam massa annat elektronik. Hade du lagt in en länk. Kom tillbaks på den här sidan. |
|
|
Usch, jag hade tänkt köpa en M5 E39, men nu blir man ju fruktansvärt osäker. Kan en bmw-verkstad testa om aktuell bil är riktig/fel? Hur kännetecknas en dålig vanos??? |
|
|
FFG: Jag provar igen då: Länk //Schnitzer *Svenska M5 E39 Registret OBS! Skicka gärna registreringsnummer på M5 E39 till DE91@hotmail.com |
|
|
Det funderade ju inte nu heller, men va i.... Jag provar utan "http" www.freewebs.com/e39m5/aldrenavi.jpg //Schnitzer *Svenska M5 E39 Registret OBS! Skicka gärna registreringsnummer på M5 E39 till DE91@hotmail.com |
|
|
Skriv in den adressen. //Schnitzer *Svenska M5 E39 Registret OBS! Skicka gärna registreringsnummer på M5 E39 till DE91@hotmail.com |
|
| Hur går det Stephan? Inget nytt eller? | |
|
Bilen står hos Perra sedan i Måndags. Har inte hört nåt från honom ännu så jag antar att han inte hittat felet ännu... Hasso har skickat lite förslag på vad det kan vara. BMW fakturerade mig 17' för Vanosen. Återkommer när Perra lagat felet. M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Igår ringde Per och det var en liten sprint som håller en gradskiva som jobbar mot kamaxelgivaren. Sprinten hade gått sönder och muttern gängat upp sig vilket gjorde att gradskivan glappade fram och tillbaka vilket gjorde att bilen inte visste hur kammen stod. Så materialet kostade 1.20:- + ventilkåpspackning för ett par hundralappar + arbete. Så idag får jag hem besten och Stephan kommer vara ute hela kvällen och köra :DD Perra generade mig igår när han ringde; -Jag vill att du hämtar bilen innan den blir dammig eftersom du har sån puts på grejerna så jag blir tårögd. Sen ska Perra ringa och tracka verkstadschefen på BMW Solna eftersom Perra löste problemet vilket inte Solna gjorde när det dessutom var en sån liten sak som kotar 1:20:- Så all heder åt Per på Bil & Motorteknik - stans bästa BMW verkstad utan tvekan! M V H En mkt glad Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
grattis Stephan, det måste kännas hyfsat bra nu! men det är bedrövligt att du ska behöva byta en fullt funktionerande vanosanläggning på BMW innan felet hittas. det hela är djupt deprimerande för alla som har eller vill ha en M5 E39. Det verkar helt enkelt som att vi endast har en enda kompetent M5-meck i Sverige! Mvh Johan |
|
Om Solna vill veta hur Perra åtgärdade felet på bilen, så tycker jag ni skall ta betalt för det, låt oss säga ca 17000:-?? :) Kul att den fungerar nu. Min: Länk Erik** ///Tänk först, meka sen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.