AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
14.886

Servicebulletin Vanos M5 -01?!

Sida 2 av 5
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
anderssose:
Ja, bilen är importerad och jag har inte pratat med f.d. ägare.

Firren:
Gillar inte 993 pga att inredningen ser ut som den kommer från en gammal Golf -87. Utsidan är skitsnygg och 964 också för den delen.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
993 kostar lika mycket i drift som en Boeing 747 :)

Trist med vanosproblem, hoppas det löser sig på bästa sätt.

En 997 är dock inte fel, inte 996 heller för den delen om man tittar uppåt i modellprogrammet ;)
GT3 svart eller silvergrå metallic :)
STEPHAN

Verkligen trist historia - lider med dig.

Testa med ett mail/brev direkt till BMW AG i München,där du på ett formellt(gillas i D),sakligt men bestämt sätt, beskriver din situation. Vad har du att förlora mer än tiden att skriva det?

Sen att ärendet med stor sannolikhet kommer att bollas tillbaks till BMW Sverige, kan ju ändå innebära att man(BMW Sverige) ser att detta är en kund, som inte kommer att acceptera ett nej rakt av utan strid, vilket kanske kan innebära, att man i slutändan erbjuder någon form av kompromisslösning.

Mvh

Håller med ovanstående talare..Gör ett fösök Stephan..
Hittade nedanstående mailadress på:

Länk

Längst ner på denna sida klickar man på kontakt, då öppnas ett nytt fönster och en bit ner på denna sida finns följande mailadress:

bmwgroup.customerservice@bmwgroup.com

Mvh
Morten B
Stephan:

Når min LMM (og lamba) måtte byttes var bilen kraftlös på lave varvtal (<3000 rpm). På högre varvtal gikk den bra. Det her var den förste tiden. Etter noen dager var den kraftlös i hele registeret.

Det kan kanskje väre verd et forsök å bytte (begge?) LMM mot begagnade du vet fungerer, för du gjör et vanos-byte.

Er det ikke mulig at det kan väre noe annet feil (f.eks. med vevhus-ventilasjonen), og at vanos-problemet er et fölge-feil?

Glömde skriva att:

Mailadressen är ju väldigt "engelsk/amerikansk", men det är via den officiella: Länk "siten" som den hittades.

bmwgroup.customerservice@bmwgroup.com

Mvh
Glömde skriva del II:

"Tyska officiella siten" skall det vara.

/Mvh
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Stephan: design på inredning kommer från en 40 år gammal bil, klart det inte ser riktigt hightech space-age blingbling ut direkt ;)

mvh
Anders
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Hittade en sida med servicebulentiner för bland annat Bmw M5.

Länk

Kanske kan ge något.

///Tobbe

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Stephan hur gick de med bilen?

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Den ska in den 15:e men vi ska nog prova att byta kamaxelgivaren för vänster insug först. Annars så byts vanosen på min bekostnad :(

M V H
Stephan

Tyska bilförsäljaren du köpte bilen av, vad säger han om det hela?

/Lazze
Länk
Zp
22
Zpyder
M3 coupé -01
Vill nån vara snäll o förklara vad en vanos är? Vad gör den? Hur märker jag om den är sönder? (missljud?)
hampe m3
Stephan, du är inte ensam om rasade motorer.
Vad jag förstod så har du varit i kontakt m BMW Group solna.
Tänkte litte snabbt dra min hisroria har provat på litte olika märken, nya som begangnade, men aldrih stöt på så inkompitent personal som just på BMW verkstäderna.
För två år sen bestämde jag mig för att köpa den bil som är vackrast i mina ögon, och väldigt pris värd o billig.
två år tog det mig att hitta en m3 3,0 svenks såld med ALLA papper sen BMW, en hel fin perm, 2 stenskott, 2 ägare inte ens en rost fläck under bilen och 8900mil på mätaren.
ABSOLUT full utrustad m utökat skin ja allt.

Som du förstår va det ett bra uttgångs objekt. La ner litte dryggt 60 000kr på den direkt (inte ngt smaklöst m jätte hjul, 2m vingar mm. uttan utan ja la till det sista lilla bara.)

Det va nu problemen började.
Lämnade in den på _______ bill BMW i STHL.
5 fel vid olika tillfälen.
1 Glömt verktyg i mottor rummet när ja hämta bilen (REPOR)
2 Slarvat bort olje påfyllnings locket+ ersatt det m fel aktigt
3 ej stämlat
4 7 mil mer på mätaren och nästan en halv tank mindre=test efter en oil sercice. ???
5 för litte olja efter en inspektion 2
Som du kanske förstär har ja inte kvar bilen längre då motorn gick...
Lever på minenna, defenitivt inte snabbaste bilen jag ägt men defenitivt den mest underhållande o mest avstämda bilen ja någonsin ägt.
Märkte också att det skiljde ngt enormt i pris på servicarna mellan olika BMW org verkstäder i sthl.
Ja just det enligt Bmw så ljög ja om allt o själv tömt ur litte olja efter servicen, även min mor fick liknande problem på vekstaden o hon ljög också angånde sin bil.

och det finns mer att berätta, om vi säger så så servar ingen av mina bekanta sina m bilar mer på Bmw.
En tanke stälare bara.

Lycka till.
Zpyder:
Med Dubbel-VANOS blir vridmomentets karakteristik betydligt förbättrad. Efter att först ha använts för M3-modellerna, finns nu Dubbel-VANOS i alla 6-, 8- och 12-cylindriga bensinmotorer från BMW samt i bensinmotorerna i 1-serien. Ventiltiderna samt både insugnings- och utsläppskamaxlarna anpassas steglöst till motorns driftsförhållanden, beroende av gaspedalens läge och motorns varvtal.

Resultatet är högre vridmoment i det lägre varvtalsregistret upp till mellanvarv, utan att motorn tappar sin spets vid högre varvtal, där effekten är stor. Tomgångsegenskaperna förbättras också, eftersom mängden oförbrända avgaser minskar.

Speciella motorstyrningsdiagram för varmkörningsfasen höjer katalysatorns verkan. Det goda vridmomentförloppet förbättras ytterligare med hjälp av den elektromekaniska styrningen av gasspjället. Denna sörjer för en jämnare tomgång, en mjukare motorkarakteristik vid körning i tät stadstrafik och lägre bränsleförbrukning.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Nu ringde de från BMW Solna och de har bytt Vanos + kamaxelgivare vänster insug och felet är kvar. DIS säger tändningsmiss cyl.bank 2 2-8.
Vore mkt tacksam om någon har någon teori var felet kan ligga.

M V H
Stephan

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Tändhatt eller tändspole,du har väl en tändspole för varje cylinder på m5?

ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Frågan är om det gäller alla tändspolar 2-8 eftersom den går bra efter 2.500 rpm?! Borde den inte gå dåligt på hela registret?!

M V H
Stephan

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.