AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
14.889

Servicebulletin Vanos M5 -01?!

Sida 1 av 5
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Har haft otur med min M5 där vanosen på cylinderbank1 gick sönder när den stod hos Kelleners. Nu ca 600 mil senare har vanosen gått sönder på cylinderbank2 vilket jag tycker är helt ofattbart och mkt tråkigt. BMW tar ca 35' för ett byte vilket jag inte känner mig beredd på att betala själv eftersom BMW själva sagt att M5 fr.o.m. 2001 skall vara åtgärdade.
BMW Solna vill självklart plocka ner motorn och börja byta vanosen och ev kamkedja + drev eftersom datorn felmarkerar detta för att därefter söka goodwill, vilket för mig, känns i fel ordning och jag hamnar då i ett taskigt förhandlingsläge.
BMW själva anger 3 år alt 10.000 mil som gräns men samtidigt tycker jag att sådana vitala motordelar bör hålla längre än 3½ år och 11.500 mil som är statusen på min bil. Vanosen är knappast något man benämner "slitagedel"
Har pratat med Calle Fröjd som är kundrelationsansvarig och han säger det beslut som tas går ej att diskutera och att jag ska vänta på vad BMW Solna ringer och säger.

Så mina frågor är:
Finns det en servicebulletin på detta?
Finns det flera M5 2001 och framåt som blivit drabbade av samma fel? (BMW kommer knappast att släppa den statistiken till mig)
Någon som vet om Sabines Ringtaxi har haft några problem eftersom den bara går på bana hela dagarna?
Det går självklart bra att maila mig om man inte känner för att skriva här.
Tack på förhand

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har hört/läst att det finns RollsRoyce och Sachs-Vanosar där RR tydligen har sämre hållbarhet. Typiskt att de bara vill byta istället för att försöka reparera...

Mvh
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej Stephan,

ledsen att höra om dina problem. för mig låter det helt sjukt att båda två pajar inom 600 mil, när så många åkt 20000 mil med en M5 E39 utan problem alls.
min första fråga är om diagnosen är 100 % riktig? jag gissar att du har läst dig trött om luftmängdsmätarna, men jag vet flera bilar där antingen trasig lambdasond eller smutsiga luftmängdsmätare gett felindikation på Vanos.
BMW's garantiavdelning måste ha som enda uppgift att säga nej, jag har själv pratat med dem om ABS-styrdonet, som inte heller ska paja på 10000 mil, men det var kalla handen.
Sedan kommer naturligtvis den tråkiga frågan, som säkerligen BMW:s garantiavdelning kommer att ställa: har verkligen inte trimmet påverkat motorn?

Mvh Johan
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vanos relaterade länkar:

Länk Länk

Det verkar som om signaturen RS2 här på forumet jobbar på BMW och kan ge dig lite info?

Annars har du nog hört talas om Per på: Länk Länk

Mvh
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Johan:
Både Perra och BMW har kommit fram till samma sak. Jag har själv rengjort MAF'arna för säkerhets skull utan framgång + att jag kört bilar (VW) med trasiga MAF'ar och de är supertrötta. Min bil går bara oroligt från tomgång till ca 2.000 rpm övrigt som den ska. BMW Solna gjorde dessutom ett s k Vanos-test och den signalerade då felkod Vanos cyl.bank2 insug.
Jag och Perra har också diskuterat om kammarna kan orsaka detta men har svårt att tro att Kelleners skulle fortsatt att sälja kittet isåfall.

Om nån vill köpa skrället så är den till salu för 250' som den står.

Rob:
RS2 jobbar enligt uppgift som konsult (ej på BMW)

Hoppas på svar ang Ring-taxin och om fler nyare M5 blivit drabbade...

M V H
Stephan

Helga
Det kostar att ligga där uppe ja.............
Ibland tänker man byta till en gammal SAAB 9000 aero -94.
Billig: 35 -50.000
ACC: JA
Krut: JA
Skinn: JA
CD: JA
Dörrar: 4
Bagage: Stort
Toppfart: 235
0-100: 7.0 sek.
Hkr: 230
Ant cyl: 4
Vanos: NEJ
Kör ifrån: Alla 325 med bakåtvända kepsar!!

Så varför inte...........

MVH Helgas man från västkusten.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Helga:
Isåfall, ge mig 5-6st så jag har. Då blir svärfar äntligen nöjd eftersom han är chef på Saab S-tälje ;)

//S

Helga
Lider med dej Stephan. Men räcker det inte med en Saab i taget...............Eller du vill gardera dej med 4 i reserv.

MVH Helgas man från västkusten.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Stephan:
Du kan alltid kolla på M5board.com om någon har haft samma problem.
där finns ju trots allt en hel del M5or samlade, någon där bör även känna till om det finns någon servicebulletin i ärendet.

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Helga:
Man aldrig ha för många ;)

Tsaros:
Ska skapa en tråd där också.

M V H
Stephan

Morten B
Stephan:
Utrolig trist å höre, nesten ufattbart.

For ett år siden fikk jeg samme diagnose av BMW (trasig Vanos bank 2), og de ville bytte den til 25'. Men etter diskusjoner med flere på forumet her, samt Perre löste problemet seg ved å bytte Lambdasonde og Luftmassemäter.

Hasso kan kanskje väre til hjelp?

Kan problemet ha noe å gjöre med din Kelleners tuning? Kan du få hjelp av Kelleners?

STEPHAN: Prata med Kelleners Motorsport om dina vanosproblem, de kanske kan hjälpa dig med info? Kan vara billigare (lönsamt om det är till ca. halva priset) att laga i Tyskland.

Dream as if you´ll live forever, live as if you´ll die tomorrow. (James Dean)

DéjàVu
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Morten:
Ok, gick den då ung. som min eller var den bara kraftlös?!

DejaVu:
Vet att jag fick pröjsa ca 1.100 Euro för bytet hos Kelleners men de skulle ju ändå byta kammar så jag betalade inte så mkt för bytet...Ska självklart kolla med dom också...Får ringa Ralf i veckan.
Perra tar ung. samma som Solna.

STEPHAN:
Ge inte upp :), man måste ändå gnälla om problem som M-modellerna har & det kostar en massa riksdaler.

Läste på m5board.com att medlem robertdn har rasat motorn på sin M5 E39, vet ej hur det har gått.
Länk till Engine Failure :(
Länk

"Total engine mailfunction: Broken rod bearing and damaged crank shaft and probably broken piston. They haven't actually open up the enigne, but after checking everything else, that's their conclusion.

So now i'll spend some time figuring out which option to choose:

1. Sell the car as scrap metall (with BBS LM's and kelleners....)
2. Send the enige to Nowack.
3. Send the engine to some lokal M guru.
4. Try to find an used M5 engine (yeah, right)
5. Test the airbags by pushing it over an cliff, and then go for option 1.
6. Get an replacement engine from BMW.

Option 5 and 6 would hurt too much. Option 1 is a last resort if nr 2,3 and 4 fails (meaning too expensive)

The cheapest is probably to get some bloke to do the job private. Hmm... Nowack is also tempting, but very expensive....

Anyway I have to by a temporary car for transport, and that gives me some time to consider the different options.....

I really hope that this wasn't my last trip in my belowed beast.

My confidence in BMW M hasn't really improved either, quality engines shouldn't have problems like this after 120' km.

What a sad day......"

Undrar om ägare till Mercedes, Audi, Jaguar m.fl. har så mycket problem som BMW ägare?

Dream as if you´ll live forever, live as if you´ll die tomorrow. (James Dean)

DéjàVu
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Ett exempel för merca (förutom rost)
Dan på NB Gummi i Sthlm har en C-klass -02 om jag inte missminner mig som gått ca 2-3' mil där vxllådan skurit.
Audi/VW har sina bekymmer med LMM (fast där kostar de bara ca 1.000:- (subventionerat från VW/Audi). Tror alla har problem eftersom kapplöpningen är i full gång och det + kostnadseffektiviteten gör att det blir dyrt för 2:a och 3:e ägaren.
Läste också den tråden och idag är jag nog inte samma entusiast som jag var för 2 år sedan. Verkar som Porsche är den enda tyska tillverkaren som inte lider av några allvarligare barnsjukdomar eller övriga svagheter. Fick en mkt fin bild på en Porsche 997 i rätt färg och det gjorde mig inte mindre sugen...

M V H
Stephan

Stephan: Jag skulle inte säga att Porsche är utan barnsjukdommar/motorproblem. De tar dock iregel väldigt ordentligt ansvar när det händer saker.
En god vän rasade sin Boxster S som rullat en bit över 10 k mil.
den bilen var iof svensksåld men handlaren som sålt den tog fullt ansvar.

Porsche är ett tyskt bilmärke såsom Mercedes och Bmw. De bygger inga underbilar som inte drabbas av fel.
De testar dock enorma mängder mil innan de släpper ut modellerna och motorerna är iregel ordentligt driftsäkra.

Ps: den där 997:an var bara för läcker :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Wendtan;
Ok, har suttit och läste en massa på Porsche forumet på i Sverige och i USA och sökt ;) men inte funnit så mkt mer än LMM som krånglar. Porsche är isåfall ett föredöme när det gäller goodwill vilket bara övertygar mig ännu mer.
Japp, en 997 Carrera S, sealgrey (samma färg som på fotot) eller guardsred med sportchronic paket + lite annat skulle gärna få stå parkerad på min uppfart en vacker vårdag i april 2005 (istället för en "gammal sunkig" M5).

kilroy
*STEPHAN*Trist att höra din berättelse, du måste antingen ha haft maximal otur eller också har trimmet gett oönskade effekter...Jag lyckades få BMW i Malmö att åtgärda vanosen i min M5:a INNAN jag köpte den...bilen ägdes av en bank...eftersom förre ägaren inte klarade av att betala amorteringarna tog banken tillbaka bilen. Jag upptäckte direkt att vanosen behövde göras vid och jag satte detta som krav för att köpa bilen. Banken och Förenade Bil i Malmö delade på kostnaden. Kopplingen hade bytts 3 månader innan jag köpte bilen så där var det 2 bekymmer mindre...Bilen har sedan jag köpte den gått praktiskt taget problemfritt, det enda jag åtgärdat är kännarna för antispinnsystemet, det är tydligen inte helt ovanligt med såna fel.
Kilroy, när du lyckades få BMW i Malmö att åtgärda vanosen i din M5:a..hur visste du att det var fel på Vanosen?
Beklagar Stephan: jävla oflyt. Är bilen importerad eller? Har du varit i kontakt med den förre ägaren i annat fall?
Helga:
Har faktiskt gått i samma tankebanor som du angående införskaffning av en Saab 9000 Aero. Hade själv en 900 Aero som
var en jäkligt kul bil trots en del problem.
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Stephan, kolla in 993 biturbo. Visst är 997 en bil med de rätta linjerna - men titta på vilken 911 de satt redan 10 år tidigare ;)

trist med M5an, jag hoppas verkligen att det löser sig!

mvh
Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.