AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.299

Turbo med K-jetronic?

Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Hmm, funkar de att "trycka" luften genom K-jetronic?? Vet att jag måste bort me luftfiltret osv o svetsa, men funkar de?? Eller blir de ba dynga av allt då?? Eller ska man helst sätta den på turbon o suga luften genom?? Nån som vet?? Enklast vore att trycka igenom, slipper ombyggnationer då, så, nån som provat?? Ge gärna tips annars på vad man ska hitta på.

Bilen: BMW 323i e21 -83

Ajöken!

www.attitudemotorclub.com
zemren
verkar som att ingen vet?!

///zemrén
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Är de verkligen ingen som vet? Tips??

Ajöken!

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Bytt insprutning till Motronic från 325 E30, då har du nog en bättre lösning, annars går det nog att trycka igenom mängdskivan! Fast resultatet låter jag vara osagt!

Finns ett mektips på Motronic till 323 E21 på sidan!

///Magnus
be
114
beatnik
BMW 520iT -92
volvo och saab har väl turbo och k-jetronic?? vill minnas att det är så..
har ingen vidare koll på sånt skräp....
beatnik:
Japp, de äldre volvo 740 tic har K-jet iallfall. Skulle nog tro att 240 tic har det med.
K-jet är nog inget direkt "skäp", lättmekat o funkar aldelles utmärkt skulle jag nog säga .

Mvh
Henke
bmwracing
Äldre 740 och 760 turbo har Motronic, bara 240 turbo och gamla saab 900 turbo har K-jet, men ingen av dom Trycker genom mängdmätaren. Bättre att dra om rören lite så du suger genom mätarn istället.
be
114
beatnik
BMW 520iT -92
ja det är inget fel på k-jetronic, snarare en gammal saab som platsar i kategorin skräp
Jag kommer köra k-jet på min E21 och suga igenom mängdskivan.
Jag har också hört att man kan annvända btr från en gammal 900Turbo för att få högre brensletryck, kan nån bekräfta detta?
bmwracing
Styrtrycksregulatorn kan du ta från tex Saab 900T, volvo 240T eller gamla audi 100/200T. Men det är inte bränsletrycket som höjs utan styrtrycket (motståndet) ovanpå bränslekolven som Minskas med laddtrycket för att få skivan att lyfta högre.
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Kan nån förklara med bilder och ord HUR man kopplar in BTRen på K-jeten?? Detta blev väldigt intressant!!!

Ajöken!
bmwracing
Alla K-jet har ju denna "btr" som standard, men inte alla modeller har möjlighet att feta på bränslet med stigande laddtryck. Egentligen heter den "WUR" (warm up regulator) och sitter oftast bultad direkt på motorblocket för att den inbyggda bimetallfjädern ska reagera på motortempen (blandningen går från fet till normal under uppvärmningen av motorn). Den sköter som sagt blandningen under uppvärmningen och även uppfetningen under gaspådrag och laddtryck genom att sänka styrtrycket.
Som ett exempel ligger styrtrycket på en 240T med B21ET runt 2,6-3 bar vid 0.45 bar ladd, medans den vanliga B21E har ca 3,4-3,8 bar vid varm motor.
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Ok, men är de dumt att åka med extraspridare som man styr med hjälp av en tryckvakt?? Vore väldigt intressant att veta!!!

Tackar o bockar för hjälpen!

Ajöken!

Mi
9
Michael Erneland
BMW 2002 -75. TIC under ombyggnad.
Jag har kört i 2 år med K-jet.. och med 180 hk och 250Nm i vrid vid 1500 rpm avverkades 0-100 på 6.1-6.2 s .. så det e inget fel på K-jet om man vill komma billigt undan. Nu byggs dock nu motor.. och lite modernare saker. Tvåstegs turbo .. uj uj..det e grejor det. ;)

Erneland
De
219
Deetoy
BMW 520d Touring 2013
Erneland.. Hur har du byggt ditt system med K-jet?

** be as free as you want **
Mi
9
Michael Erneland
BMW 2002 -75. TIC under ombyggnad.
Använder ett gammalt insug från en 520i. Det ser nästan likadant ut som tii:ns insug men med lite fler utag. (2002 Turbo har ett liknande insug). Sen plockade jag K-jet från en Saab Turbo -80. Spelar inte så stor roll vad det är för bil. Har hört att det t o m är bättre med bränsletrycksregulator från en icke turboladdad bil (med det ska vara osagt). Sen köper man lite rörböjar från en VVSfirma.. och snickrar ett grenrör.

Från luftvågen (bälgen som sitter tillsammans med bränslehuvudet) drar du ett 2.5" rör till insugssidan på turbon. sen från trycksidan drar du ett rör till Ic:n och därifrån till spjällhuset. Olja grenar du vid oljetryckgivaren och efter turbon låter du oljereturen gå in i transkåpan på framsidan av motorn en bit ovanför sumpen typ. Vatten tar du från vattenhuset (gör ett eget hål och gänga) sen låter du returen gå tillbaka till kylarens inlopp via ett T-kors gjort i t ex. koppar.

Jag körde med ganska högt komp (planad topp) .. och det ger ett bra vrid vid låga varv.. så mitt råd är att O-ringa och köra med högre komp .. den dära ketchupeffekten e inget att eftersträva!

Mvh.

Erneland
Tu
69
TurboNicke
BMW 323i e21 -83
Tackar o bockar för alla de tipsen! Nu känns de som att de finns en STRIMMA hopp i mitt garage! =) Men räcker de att köra bara K-jet utan extra spridare?? Ja siktar iaf på 250hk. De är ju trots allt en 6. Ska o-ringa blocket, plana toppen, plandecka blocket, porta en del.

Om du har några bilder så maila!
niclas.nyman@attitudemotorclub.com

Nicke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.