AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
987

ventilspel ?inställning av ventiler på en BMW 528i E28-86?

hejsan undrar hur många mm (på bladmåttet) det ska vara när jag ställer in ventilerna på den,nån som har ställt in ventiler förut på en BMW E28 528i förut vad ska man tänka på ?
mycket tacksam för svaren !

///MVH
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Här får du en länk till en verkstadshandbok till en E3!
Länk

Du kan använda vetiljusteringsavsnittet rakt av till din bil för den har samma motorfamilj som din bil har!

Per L
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Det är inte helt lätt att justera ventiler på rätt sätt så resultatet blir bra, det krävs erfarenhet o kunskap, är du osäker låt någon kunnig göra justeringen!

///Magnus
hejsan jag har haynes bok där står det hur man ska ställa in de men ,jag undrar bara om hur många mm det ska vara för att bli av det tickande ljudet?

///MVH
Någon har sagt 0.5 för att bli av med tickandet. men det låter lite väl mkt, Normalt är det väll 0.25 0.30 ?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
0,25-0,3 mm är vad spelet skall ligga på vid kall motor enligt BMW:s rekommendationer.
Det betyder högst sannolikt att du kan lägga dig på 0,25 utan problem (även om du kör hårt). Fast för avgasventilerna skulle jag personligen nog inte gå ner till 0,25 och sedan ligga och blåsa på autobahn i Tyskland.

Lägger du dig på mindre mått (för att få slut på tickandet) får du räkna med att du i ogynnsamma fall kan bränna ventiler och kolvar. Tex om du inte vet hur igensatta spridarna är och det är en varm sommardag och du måste absolut sätta den där retliga VOLVO:n eller SAAB:en på plats.

Du får räkna med att en motor som gått några tiotusental mil tickar i ventilerna så att du hör det in i kupen.
Vill du inte höra det eller om det tickar väldigt högt från en eller flera ventiler är det bara att öppna plånboken och renovera. Möjligen skulle jag först köpa nya excenterbrickor för dom blir ofta litet platta i anliggningsytan mot ventilskaftet. Och det skulle jag tro kan öka tickandet.

Min 3.0S-motor tickar "väldigt" högt och det försvinner inte vid 0,25 (och jag vill inte minska mer). Så länge jag kan köra massor av tusen mil och det inte händer något annat än tickar högt så får det göra det. Då har motorn gått 66.000 mil men toppen bara runt 20-25.000 mil.

Per L
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
0.30 mm vid helt kall motor, viktigt, ställ ventilerna vid kall motor!

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.