AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.357

Stolt över autopower

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej vänner!
Jag är så stolt över autopower!
Igår körde jag grabben till skolan. När jag skulle köra in den i garaget igen tittade jag till på instrumenten och ser att motortempen är på 3:dje strecket.
Shit - tänkte jag - och var beredd med nyckeln. Precis när jag skulle stänga av så återvände den till normaltemp igen. Jag bootade om bilen och körde ett varv - allt normalt.
Hmm. Var ute på em igen och samma sak händer men dock inte på garageuppfarten. Motortempen går upp och efter ett tag ner igen.
Jag tänker AUTOPOWER. Bara det är en ära, tycker jag. Jag tänkte inte Hackefors bil (BMW). Jag öppnade motorhuven för att se om det finns några läckage. Inget vad jag kunde se. Termostaten är bytt. Vattenpumpen kan ju ha gett sig. Tittar i expkärlet och jag ser inte nivån. Tittar på AUTOPOWER, läser gamla inlägg - jag sökte - och får en del information.
Ringer Hackefors och de tror att det är magnetkopplingen.
Han frågade dock om jag hade vatten i expkärlet. Kunde vara luft i systemet.
Jag hade då redan skrivit ut Hassos tips om hur man byter vattenpump där det också står hur man luftar systemet. Sedan var det bara att börja arbeta.
Jag följde Hassos beskrivning och nu är det inga problem.
Det pyste tom till imorser när jag öppnade expkärlet för kontroll.
Frågan är bara kan det dunsta så mycket vatten?
Oljan ser finfin ut. Inga synliga läckage.

Mvh

/NP
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
det kan vara dåligt luftat när termostaten byttes. luften kan gömma sig i ngn ficka och helt plötsligt ploppa fram och göra så det blir dålig cirkulation. BMW´s är väldigt svårluftade.

/Christofer
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag är tveksam till att det kan försvinna vatten, men det beror väl på när du kollade sist, så mycket luft i systemet som expansionskärlet rymmer i vatten skulle ställa till större problem.
Kolla så att det inte läcker nånstans när bilen är rejält varmkört och stäng av motorn, samt när den är kall. Lägg nått rent papper under bilen eller dyligt och se om det droppar någonstans.
Om inte termostathuset byttes vid termostatbytet är är det en källa för smygläckage som snabbt ställer till problem om det töms på vatten.
Men håll nogrann kolla dagligen på nivån i expansionskärlet och efter läckage, men har du kört långt i rejäl värme så visst dunstar det bort en del vatten, men då måste de vara länge sedan du kollade.
Jo då Autopower är en rätt hyfsad sida. :))

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag gjorde inspektion I innan semestern - sedan körde jag som en stolle ner till Kroatien och tillbaka - där var det dryga 40 grader stundtals... Jag antar att de tittar när man lämnar in bilen. Det är inge säkerhet - jag vet, men garanti finns ju...
Jag har lyssnat efter pysande ljud efter luftningen igår. Inget ljud.
Öppnade locket till expkärlet imorse när bilen var kall - då pyste det till lite.
Jag kollar efter några droppar. Men det är väl ganska svårt när det är regnit väder...
Kommer att kolla nivån efter varje körning nu.

Mvh

/NP
Köpte min 518 -87 för några veckor sedan och häromdagen när jag körde hem från jobbet så blev den varm så in i h***te, inte så tempmätaren gick över "gränsen", men i de högre regionerna. Kvällen innan hade jag för första gången testat att dra på med lite värme, och det tog ganska lång tid innan den kalla luften byttes mot varm luft, även om motorn var varm, och det tyckte jag också var lite mystiskt. Den hade dessutom svajat i temperaturen lite från o till dagarna innan.
Det slog mig sedan att förre ägaren sade att han bytt termostat och då spillt ut en del vatten...
Slutsatserna av detta: inget vatten i värmepaketet och/eller luft i systemet (antagligen i värmepaketet dåra).
Hällde på lite vatten och den gurglade i sig. Körde igång motorn med värmen på fullt och då gurglade den i sig ännu mer, och jag fyllde upp.
Nu kör jag runt med något lägre temp än innan och värmen funkar utomordentligt, och inget vatten försvinner överhuvudtaget.
Och det mesta kunde jag läsa mig till på detta forumet, plus använda lite av mina egna grå celler.
Good stuff.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
NP: misstänkte starkt att du blåkört neröver igen, så visst kan avdunsta och försvinna vatten, men normalt inga stora mängder i ett slutet system.
Pyser det på morgonen så bör det vara tätt, men det kan läcka tex när motorn är varm och sedan sluta när den blir kall eller tvärtom, allt material ändrar ju storlek vid temperatur förändringar och kan täta sig själv och bara läcka vid en viss temperatur under uppvärmningsfasen.
Men självklart kan det ha varit lite luft i systemet nånstans som sats i rörelse när du "blåkörde" med avstängd värme och nu har du värmen på istället??, men det brukar inte synas på nivån i expansionskärlet, då luft även den tar plats i motorns kylsystem och inte luftar ur sig själv som vi märkt :))
Det är då det märks om luftningen gjorts på rätt sätt från början.

///MVH Hasso
Länk
Helga
Exakt så var det på min 528.
Och det blev ett motorhaveri!!
Så för guds skulle gör en provtryckning!!!
Fortfarande efter drygt 3 veckor så är jag på ruta ett.
Skall bärga den imorgon till min hemort och min BMW mek.
Plus en massa tusenlappar fattigare innan det börjar.........
Jaja..........

MVH Helgas man från västkusten.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Nja Helga din kokade ju rejält och gick varm ett par gånger, här är det ju inte ens i närheten av det än, så visst en koll på om det försvinner eller läcker vatten är ju en nödvändighet i detta fall kan det vara fusk vid luftning efter tidigare ingrepp, vilket är väldigt vanligt då det tar tid och tid kostar som bekant pengar för verkstäderna, men om det kostar kunden bryr dom sig inte om.
En kille tog det 4 månader efter ingrepp, så hamnade luften i termostathuset, och han kliade sig i huvudet och skulle börja byta delar, men så kom han ihåg att BMW hade gjort ett åtgärd där det var tvungna att lossa en mindre slang för att komma åt att byta en detalj, men bara satt tillbaka slangen, som sagt tog det 4 månader och efter en långtur började tempmätaren leva rövare och vandra mot rött och vämen försvann stundtals. Då hade luften gått runt och hamnat i termostethuset.
De flesta haverier som din blåsta toppackning, beror på andra omständigheter liten som större som ställer till det, ett haveri eller toppackninsblåsning händer ytterst sällan utan att något annat förorsakar det .
Men 70 % av alla problem på E39 är luft i systemet, övriga 29 termostat, eller vattenpump , kylfläkt, .

///MVH Hasso
Länk
Helga
Japp Hasso. Min kokade rejält första gången. Sedan kröp den ett flertal ggr (efter rep) mot rött plus stod på rött. Det var då jag skulle kollat allt. Det var så jag menade. Då hade jag förmodlingen klarat mej med planing av topp o ny packning.
Lätt att vara efterklok.

Men det där med att den kan larma med "pling" om den går mot rött. Är det på dom med sk. stora färddatorn eller.....
Har bestämt för mej att min E34 kunde "plinga" om den blev för varm.

MVH Helgas man från västkusten.
stefannorr
Som BMW ägare har jag lärt mig att alltid hålla tempmätaren under kontroll,inte för att ja råkat ut för något ännu,men efter alla inlägg här på forumet så.
Al
331
Alfred
M5 2001
Ja det har blivit ngt av en skada att alltid ha råkoll på tempmätaren i alla bilar man kör... =)
Luftar inte alla bmw bilar sig självt?.. Om inte, Var luftar jag? bilen i fråga är en 535 e28
jo
12
johan 79
528 iat -97
Ett problem som kan uppstå är att plasten pga åldersskäl o dylikt spricker runt luftskruvarna. När motorn är kall är det lägre tryck i systemet = tätt. Och när motorn är varm är det högre tryck, sprickorna utvidgar sig och vatten trycks ut. Efter ett tag blir det för lite vatten i systemet och luft kommer in istället.

/ Johan Länk
in
438
inkognito
E34 535-92
temp och oljetryck är ju de 2 enda nödvändiga mätarna i hela bilen. tittar mer på tempen än på hastigheten. på min M535ia jag hade tidigare så sprack kylarn mitt under körning, nippeln som gick till expkärlet sprack lös från kylarn. Allt vatten spruta ut o tempen drog upp i rött. Men det var bara byta kylare, lufta o gasa på nåra 1000 mil till innan den såldes.

Hur fulländat ditt liv än kan verka, finns det alltid
plats till en stor kall öl...
/Stefan F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.