AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.711

Hur trimmar en fattig student en 318 utan pengar?

Sida 4 av 5
E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
//T-Gul BMW och ekblom\\

Sportluftfilter verkar som den bästa lösningen hittills, men en liten fråga bara, en supertapp dämpare, vart får man tag på det?? gärna en länk om ni har någon.
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Nicke, det finns alltid lite potential hos varje bil som kan frigöras genom att bättra på andninsvägarna och utblåset, alla bilar är lite strypta i standardutf.

Budget trim:
-billig sportluftfilter (OBS! Fuftflödet ska va kallt!),
-universal fullflödes slutdämpare (typ Simons för 300kr)
och bort med katten som sitter där som en kork! Och svish, så får du några extra HK för några hudralappar...:)

BMW 4ever
Länk
E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
//Sharifhan\\

Tjena!! Jo det låter ju billigt och bra!! men jag har ingen katalysator då bilen e från 84, men tack för tipset, ska nog köpa en fullflödes dämpare :D !
Fi
85
FilthPig
320i -85
Synd och skam!! Förstår inte varför "tummen mitt i handen, låta mamma tvätta kläder mina kläder, pappa byter mina däck, jag har pengar till att köpa dyr bil och lämna in den på service" folk överhuvudtaget yttrar sig i en tråd som denna.

Att budjettrimma sin bil är inte bara jobbigt. För vissa kan detta vara mycket lärorikt, roligt samt en mycket nyttigare hobby än att bara glo på tv, fälla dumma komentarer på forum och liknande! :P

Jag tycker definitivt du ska, om du känner att du vill lägga ner tid, trimma din 318. Ett litet tips bara, ta god tid på dig, planera ordentligt och köp grejjer eftersom. Stressa inte, det e inte roligt och saker går ofta fel.

Har du tillgång till utrymmen, garage eller liknande? Om så köp kanske en till motor vilken du i din takt kan renovera och trimma. På det sättet sprider du utgifterna över tiden. 2liters modifikationen låter spännande tycker jag. Inte mer än någon tusenlapp lär det gå lös på.
plugga EGR o allt som har med avgasrening att göra, stjäl ett par hästar sedan plockar du bort luftpump till pulsairen också

___
Mvh
Patrik N.
E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
//FilthPig\\

Tjena! jo jag har tillgång till garage med bil lyft oc massor verktyg och specialverktyg till BMW då min far är "hobby mekaniker" och mekar mycket BMW, men han är väldigt upptagen hela tiden och svår att prata trimm med. (ni vet kanske hur det blir om man säger att man ska trimma sin bil även om det bara är lite).

Jag har all tid i världen efter skoldagarna att skruva då garaget står tomt mån - fre, men helgerna är tyvärr bokade :( .

Köpa en motor till har jag inte råd med ännu då jag bygge bilstereo ljud för att tävla i vårens alla roliga thrasher tävlingar.

//Patrik Nilsson\\

luftpump till pulsairen??? Vad är pulsarien för något?? har inte hört talas om det, tacksam för svar!

MvH

Nicke!
pulsair är till avgasreningen, späder ut avgaserna med luft för att få ner avgasvärdena (påskundad förbränning) till detta brukar det sitta en injektor i i varje utblås (på grenröret) vissa modeller behöver luftpump till detta, pump borde sitta på avgassidan med rem o hela kitet

___
Mvh
Patrik N.
E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
//Patrik Nilsson\\

Okej, men kommer det inte bli lite problem inför besiktningen då på avgas värdena CO halt och så??
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Sitter ingen luftpump på din BMW, puls-air klockor med rör kan du mycket väl ha, men ska du ta bort det bör du byta grenrör också, annars sitter fortfarande munstyckena kvar i avgaskanalerna!

///Magnus
E30 Nicke:
Det räcker väll o strypa eller sätta för slangen som går in i din luftburk. Pluggar du den så får ju inte pulsairklockorna sin fuktion, det borde räcka.
Se bara till så du tar rätt slang!, testa o dra ur slangen o känn om det suger in luft där.
Köp detta, hittade det på blocket.. Länk

E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
//T-Gul BMW\\

Tjena!! det var det bästa och billigaste tipset hit tills!!!
1000 tack! ska bara se om det funkar också!

//Nyström L\\

Tjena, det var ju perfekta prylar! hoppas det inte redan är sålt bara, kanske tror man kan ha råd med det.

//Nicke!
Fi
85
FilthPig
320i -85
Tänk bara på att överladd kräver en del meckande inför och efter besiktning...
E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
//FilthPig\\

Vad är det besiktnings männen kollar på turbobilar och hur gör man för att komma igenom på smidigast sätt?
zemren
Du måste tyvärr plocka bort alla turbon å de..

///zemrén
E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
//zemren\\

Men måste man verkligen det?? är det inte att bara registrerings besiktiga om den??
Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
Kolla in min gamla betta!Länk

MVH Sandor S.
E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
//BMWiggen\\

Hahahahaha det var den tuffaste budget trimmningen någonsin!!! Hur många timmar la du ner ungefär??
Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
E30 Nicke:
Timmarna vågar jag inte räkna!Men roligt och lärorikt är det när man inte har så mycket kulor att spendera.Den motorn lever ännu i min 518-87 ca.2000mil sen konverteringen!!!!!!
Fortfarande original!!!! Snacka om lyckat budget bygge!
Efter en massa förbättringar så ligger den på ca.200hk och 1,1liter/mil vid bl.körning.Den rullar som bruksbil dagligen.
Satsa på turbo!!!Mest valuta för pengarna!
Lycka till!

MVH Sandor S.
Visa användare
43
pcat-racing
e30 m20b20 s
chris craft omc cobra 5.8 -91
den här tråden är patetisk!

mvh/
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.