AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.713

Hur trimmar en fattig student en 318 utan pengar?

Sida 2 av 5
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med största sannolikhet kommer motorn att gå sämre om du ger dig på att porta toppen utan att ha full koll på läget!

BMW:s toppar flödar mycket bra redan från fabrik och det fina flödet är lätt att förstöra!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
Enligt min käre far skulle det funka om man bara fick kanalerna blanka , så skulle det göra rätt mycket..... men jag vet inte... du har nog rätt, det var ju en gammal volvomotor han gjorde det på. Har ju inte råd att pajja toppen... ännu :D!
ErikNilsson
Är det inte bättre att spara pengarna till något vettigare!? Hur du än gör så är det billigare att sälja kärran och byta upp dig än att hålla på och skruva på motorn. Utgångsläget är ju tyvärr rätt kasst. Sälj den och köp en E30 325 istället så kommer det att gå snabbare och du sparar säkert en stor slant på det viset.
E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
Jo det är ju det de står och väger emellan... för en rak 4:a på 1,8l är ju inget att hurra för.... men 6:an i 325:an.... *mums*!
Det gäller bara å hitta en till rätt pris, många vill ju gärna ha fantasi priser :/
Jaja... vi får se hur det blir till våren ;D!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Om du tänker turbokonvertera så rekommenderar jag 318i-motorn framför 325i-motorn, men det är ju bara jag det.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
börja inte fila förrens du har läst på ORDENTLIGT var och hur du ska fila! finns en stor risk att det blir sämre. exempelvis att slipa kanalerna blanka är inte effektökande, tvärtom. kanalerna är skrovliga för att bensin och luft skall blandas bättre.

TwinTurbo=Twice the fun :D

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nästan 2 sidor med svar och knappast ett vettigt svar.
M10 motor = mkt beg trim.

Hur mkt klarar du själv av att göra?
Jag hade börjat med att uppgradera till 2l. Dom delarna brukar normalt inte kosta mer än en back öl.
Om du ska fortsätta så har du spiidis utmärkta mektips ang trimmning av m10 snurran.

Som ekblom nämner ang kanalerna, så ska inte dom vara blankpolerade efter bensinen tillsätts! Innan spridare blankt-efter spridare, rå yta. Det tvistas lite om detta men i normalförhållanden så gäller detta!
M10 maskinen har så pass bra flöde i oginalskick så portning är inte det första man ger sig på.

Du kan ju alltid skaffa ett insprutningssystem på skroten eller så för några hundringar, borde ge några extra pollar om du har en förgasare i dagsläget, ett öppet l.filter (kan) vara bra.

Sedan såg jag en länk till en firma, dom tar bara 69$ för en kompressormatning av vilken bil som helst!!.
Länk
ps länken fick mig till ett Gott Skratt iallafall! ds
"a non-moving vortex generator"
-borde ge minst hundra (extra) hästar!
:D
Jag tycker Schumis förslag var klart bäst hittills. Lätta bilen!
Ar
164
Arash
518i -93
Länk
mh
13
mhracing
518 MH edition 91:a
skaffa en sunkig volvo 240 turbo, plocka allt från den som du behöver för din bil. sprut, agg, intercooler, pumpar,fördelaren går faktiskt å använda me... brytarlöst vett du!
De kan inte bli billigare... 240 lik finns de gott om, borde gå med en sån där mjölkpall, ja ni vet saab 900 från 80-talet
E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
//Turbovulc\\
ja om man gillar TV shop så är väll det grejjorna man skall leta efter.. hehehe... de kan väll inte mena allvar?

jaja...

//Pelle person\\
Hmm... man kanske kan hitta det mesta på skroten då eller?? du råkar inte ha några delar möjligen? jag klarar mest grundläggande mek... men min farsa lär mig så gott det går (gammal är äldst som det heter) han är rätt så elit på BMW så det finns ju alltid en hjälpande hand vilket är bra.... ibland :P.
E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
Det verkar som om det får bli en heldag på skroten i helgen i af! :D hehe... ifall det inte är någon som vill donera delar ;D. Ifall någon har nått beg trimm till 318 så e de ju bara å hojta till!
Bästa trimmet du kan göra för några få kronor är att ge bilen en ordentlig service, stift, filter och annat vanligt är det bästa för att få en rappare bil. Där hittar du den mesta effekten. Kanske upp till tio hk.
Helga
Tror att Nicke "lilltott" driver lite med E30-lovers.........

MVH Helgas man från västkusten.
Min är då inte slö.....

Mvh
Henke
E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
Men min e lite slö tycker jag.. :(.
Men det blir ändring på slöheten när is racern kommer fram till vintern!!!!
E3
50
E30 Nicke
325iX -88
528
//Helga\\

Driver med e30 lovers??? bara för att du har pengar upp över öronen betyder väll inte det att alla har det eller?? :P
E30 Nicke:
Alla har ju olika uppfattningar om ordet "slö". Vad betyder ordet slött för dig?. Torskar du mot en Kadett 1200? :-).
Innan jag bytte lite grejer på min så gick den ju betydligt sämre änn när jag köpte den.....skulle bara vilja veta hur din går, typ :-)

Mvh
Henke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.