|
|
|
|---|---|
|
Min vinterbil fick för sig under en "surftrip" på ca 130 mil jag gjorde hörom veckan att första börja "missa" tändningen lite då o då på väg ner.Inget jag brydde mig om utan körde vidare...På vägen hem så förvärrades "missarna" o när ja som tur va kom hem så gick bilen på ca 3 av 4 cylindrar...Det visade sig vara själva "plastklacken" på brytarspetsen som blivit helt nersliten varvid "gapet" var obefintligt...Nåja bytte både brytarspetsen,fördlarlock,rotor,kondensator o dessutom tändkablar,allt nytt...Bilen går nu rent o fint som innan,dock bara ett litet litet problem som uppstår endast nångång ibland när man ska starta bilen kall....Det som blir är att startmotorn inte orkar dra runt utan den typ stannar till precis när den tänder precis som om tändningen skulle va för tidig!!Har inte ändrat tändinställningen genom o vrida fördelaren då den aldrig gjorde så innan så jag misstänker att det har med gapet på brytarspetsarna att göra...Har ca: 0.4mm nu...Så frågan är hur stort gap brukade man ha "normalt" på bilar med brytarspetsar???Bilen går annars som ett "skållat" troll o problemet uppstår som sagt endast vid kallstart inte när den e varm,eller i vart fall har det varit så hittills...Tacksam för svar... | |
|
Ja, om minnet inte sviker mig så brukar gapet vara 0,4 mm, men det beror ju på vilken tändinställning det ska vara på den, du justerar ju brytarkontakterna så att du får rätt tändinställning. Sen så kan du ju även kontrollera hur "nockarna" som brytarkontakterna ligger mot ser ut, om de gamla brytarna blev nedslitna så kan det ju sitta fast skit på dem, du bör även smörja dem för att inte slita ner de nya i förtid. |
|
|
Japp de va skit på nockarna,så ja tvungen o rengöra de...Smorde med hjullagerfett i brist på annat...Vad bör man använda för fett eller liknande??? "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Hej. Jag har då aldrig justerat tändinställningen med brytarna, det gör man genom att vrida fördelaren. Ha 0,4mm gap och vrid fördelaren liiite i motorns rotationsriktning så är det problemet du har borta. Motorn tänder nu lite för tidigt så att den tuggar emot. Länk |
|
|
Bäckis:De skumma e att den INTE gjorde så alls innan ja bytte spetsarna...Har faktiskt redan vridit fördelaren lite-lite i rotationsriktningen(det fanns ett "märke" gjort med skruvmejsel som ej var exakt i fas,vred kanske 1mm på fördelaren) märkte ingen skillnad alls... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Oops, helt riktigt Bäckis, jag tänkte vilse där, tändningen justeras naturligtvis genom att vrida fördelaren! Ursäkta om jag vilseledde dig Dawwe. Prova med att vrida den lite mer, du kan få vrida den mer än "lite-lite" för att justera tändingen om nu den var inställd efter den gamla slitna brytaren. Bäst är ju att justera tändingen korrekt. |
|
|
Ställde tändningen me lampa i helgen,o den tände bra mycke före...Undrar hur den kunnat gå utan symptomen innan...Nu när tändningen står korrekt e motortempen lägre oxå,precis som den bör,för ja har för mig att vid för tidig tändning så har motorer en tendens att gå varmare... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Varefter att brytarna (klacken) slits ned så öppnar dessa allt senare=>senare tändpunkt. När du monterar nya friska så får du därför en tidigare tändpunkt än före bytet, så därför bör man alltid kontrollera tändpunkten efter bytet. | |
|
Ok...men du lustiga e att när ja bytte spetsarna förr-förra gången så gick bilen som den skulle efter bytet så du trodde man ju i sin enfald att tändningen stod rätt men men... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Du fick troligen ett något större "gap" i brytarna vid detta bytet bara.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.