|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har ett litet problem, varje morgon när jag hoppar in i bilen "brummar" ECC-enhet!!?? Det är ett ganska lågt knakigt ljud, jag har inte en aning vad det kan vara!? Kan det vara kompressorn...? Det roliga är att det bara inträffar när bilen få stå en stund, typ efter 3 timmar. Är det någon som känner igen problematiken?? Är tacksam för alla svar /C | |
Rip |
Jag har precis samma problem med min 540 och även med min 523 som jag hade innan. Tyvärr vet jag inte varför det "brummar". |
|
Hej RIP, jasså så du har samma problem! tråkigt... Jag tycker det e´lite oroväckande...man vet aldrig vad som kan hända! Vi får hoppas att någon här i forumet vet hur vi ska få bukt på problemet!! Annars får vi båda åka till BMW mölndalsvägen o be dom fixa det på goodwill! :-) |
|
Rip |
Ska snart åka till BMW mölndalsvägen och göra inspection II. Får väl be dom ta en titt på "brummandet". |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är möjligtvis inte den lilla fläkt som suger in luft till termostaterna för att känna av kupétempen som väsnas? Någon gång hör jag ett visst ljud som låter om enheten när typ kupéfläkthastigheten sjunker efter uppnådd temp. har fått för mig att det är några spjäll som ställer om sig i samband med det? Låter ungefär som om man skrynklade ihop någon tunnplast men det slutar efter ett tag,men har inte betraktat det som nåt fel MVH Hasso |
| Samma på min bil. Även på min kompis e39. Försvinner nästen direkt när man börjar köra. Det skall nog vara så. Vore roligt att veta vad det är | |
|
Hej! Hasso: Det kan mycket väl stämma det du säger! Tänkte be dom ta en titt på det på nästa service! Men man tycker att om så många bilar har fenomenet borde det vara nått produktionsfel!? bmwkungen: Precis som du säger, efter ha kört ca 5 min försvinner ljudet! mysko.... Får nån löst problemet är jag intresserad, annars informerar jag när jag löst det! Ha det, tack för tipsen. /C |
|
|
Kan inte låta bli att rätta Mr.C och Rip. BMW Göteborg ligger i Mölndal på Göteborgsvägen, inte på Mölndalsvägen. Jag vet för jag bor på Mölndalsvägen och där finns absolut inte BMW. *flin* Gör det med stil. |
|
Vigrid |
Jeg har samme lyden i min!!Men det virker som det bare kommer om vinteren....jeg har i allefall ikke hørt den lyden om sommeren....... Bilen fryser vel akkurt som oss!! :-)) |
|
Min fläkt som sitter i instumentpanelen vid acc:n vill gärna föra lite oväsen, även när tändningen är avslagen CHS |
|
|
Hej, jo det verkar som många har detta problemet! Men, det hade varit trevligt att få löst det! Hur....det är frågan? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bilar har ju vissa egenskaper som man får leva med så länge det funkar som det ska dvs som det är tänkt från början så är det ju inget "fel". MVH Hasso |
|
Det går utmärkt att plocka loss den lilla fläkten och smörja upp den. Jag gjorde manövern på min bil och den blev knäpptyst efter detta. /Micke |
|
| Micke: Tog du lossa ECC enhet och endast sprejade på lite smörjmedel så va det klart eller?? | |
|
Plockade loss kliman, delade på den (går med en liten platt skruvmejsel och milt våld) och plockade ut kretskortet som fläkten sitter i (försiktigt så inga anslutningsben böjs). Sen kan man lätt lyfta ur fläkten och smörja med en droppe symaskinsolja. /Micke |
|
|
Bra! då gör jag ett försök! Tack för tipsen! Hälsn. Christopher |
|
|
Jag skrev om det där för ca 1år sedan och beskrev hur man skulle gå till väga. Det är exakt som micke säger! Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
Jodå Ingo, det var ju du som tipsade mig! :-) /Micke |
|
|
He he he... där ser man va bra det e me forum :) Mvh Ingo E39 nu med 17" vinterdäck. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.