|
|
|
|---|---|
| Hejsan alla BAW vänner.. Jag har ett problem med att min Bmw 325ik 87a hela bakdelen på bilen skakar när jag varvar den över 2tusen varv.. Jag har hört lite att det kan vara en busning som siitter nära bakaxeln?? Jag har ingen anning själv vad det kan vara.. Hade varit väldigt hjälsam för tips och råd om vad jag kan göra... M.v.h Jadeland | |
|
Kan vara hardyskivan eller bussningen till bakaxelklumpen. Kan även vara de klassiska silentblocken. Hur ter sig skakningarna? Är det ett durrande som går genom karossen, eller håller hela bilen på och slingrar sig/vibrerar? Går den ostadigt på vägen? Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
| Hela bakdelen på bilen vibrerrar rätt kraftigt men inte på låga varv. Det är inte hela karossen som skakar utan bara bakdelen. den skakar mest i tvåans växel och lite i trean. Den går som vanligt på vägen och har bra väghållning, jag kan dra på som fan i starten men när ja lägger i tvåan då börjar helvetet.. M.v.h jimmy | |
|
Hej! Jag tror att Kalle har rätt; det låter precis som min bil betedde sig när den så kallade Hardyskivan var sliten. Det inträffade när jag hade en 323 -86 en gång i tiden. Nu var det säkert åtta år sedan jag åtgärdade detta men jag kan ge lite tips som du kan använda om du vill byta själv, det är inte särskilt svårt. Ett varningens finger bara, jag bytte två gånger, den första gången till en skiva från Biltema och vibrationerna var inte borta mer än någon dag - konstigt men sant. Hur som helst, Hardyskivan sitter på kardanaxeln, alldeles innan växellådan. Den är utskuren ur gummi med ipressade bussningar. Börja med att ta bort avgassystemet, skruva loss hela skiten på en gång, lossa framme vid grenröret och haka av alla gummibussningar i mitten och i bak så slipper du ta isär det på mitten (har i alla fall för mig att rören inte går över bakaxeln på denna modell) Nu tror jag att katalysator inte kom förrän 89 i sverige men man vet aldrig så kolla att det inte sitter några sladdar till nån lambda - har råkat slita av en sådan en gång. Ta bort värmeskyddsplåtarna som sitter mellan avgasröret (avgasrören på din modell) och kardanaxeln. På mitten av kardanaxeln, strax framför den mittre upphängningen, smalnar det av och det sitter en stor mutter. Lossa denna med en rörtång eller stor skiftnyckel; detta medger att du senare kan skjuta ihop axeln några centimeter som ett teleskop - lättare att få bort den då... Lossa därefter muttrarna som håller axeln fast i diffen och sedan de muttrar som håller den i växellådan (alltså framme vid den berömda hardyskivan) Lossa det mittre fästet och se till att axeln inte ramlar ner! Skjut ihop axeln och sen är den bara att lyfta ned. Se nu till att inte "teleskopkopplingen" ramlar isär, så att axeln delas. Har hört att axlarna är balanserade i ett stycke så att om man sätter ihop den fel så kan det uppstå vibrationer. Skruva loss hardyskivan från växellådan och byt, jag bytte slutligen till en BMW original vilket visade sig lönsamt - de är inte så dyra. Sen är det bara att skruva ihop allting. Det är ganska enkelt, du behöver några större nycklar till kardanen; 17, 18, 19 mm. En stor skiftnyckel eller rörtång och ett spärrskaft med ganska lång förlängare och gärna en "flexhylsa" så att du kommer åt skruvarna som fäster avgasrören i grenröret. Ett tips är att dränka dessa muttrar med nåt grymt medel någon dag innan om du kan . själv använder jag nåt med MO2 i o det funkar. Dessa muttrar har en förmåga att fastna nåt otroligt. Byt packningarna till grenröret också - ett måste! Sen är det bara att montera i omvänd ordning. Lycka till! |
|
| Jag har kollat upp felet och det är fixat.. ni hade rätt det va hardyskivan.. Jag tackar så jätte mycket för hjälpen och era tips.. Det va till stor hjälp.. M.v.h Jimmy | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.