|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bilen började uppföra sig konstigt häromdagen.Den går ojämt under 100km/tim känns som om den tappar effekt en halvsekund.Hickningarna blir värre när man kör uppför.Över 100km/tim går den hur bra som helst!Någon som har varit med om något liknande? | |
|
Har din bil ASC? Om den har det så prova att koppla ur den. Jag har haft en 750 som var oerhört känslig eller kanske snarare överkänslig i ASC-systemet. Kring 100 km/t uppträdde ryckningar som liknade misständningar. Det var ASC som fick för sig att ett däck började spinna och därför ströp motorn. Trodde att jag hade däck som var olika stora, men ett däcksbyte gjorde ingen skillnad. Gjorde ingen större djupdykning efter felet utan kopplade ur systemet när jag körde landsväg. A A |
|
|
Tack för svaret!Men det gör ingen skillnad om jag kör utan eller med ASC! |
|
| Testa att byta bränslefilterna. Sitter två på högra sidan bredvid bakdäcket, om jag minns rätt. Om de är igensatta kan motorn få för lite bränsle vid vissa varv. Byt också luftfiltren, de kan vara igensatta. Sedan är det dags att hitta dyrare föklaringar om det inte hjälper. | |
|
Tackar! Ska byta bensinfiltren det behövs nog i vilket fall som helst. |
|
|
Min bil, 750i -89, rycker också vid ca 100 km/h om man inte drar på alltför hårt. Jag tror det beror på att den då växlar till överväxeln. Ligger man kvar kring hundra verkar växellådan inte kunna bestämma sig utan växlar upp och ner under ryck. LF |
|
|
Komplettering: Kolla om varvräknaren går upp eller vid ryckningarna. I sportläget uppstår inga ryckningar vid hundra! LF |
|
| Kan va en eller båda soppapumparna som håller på att packa ihop.Går att bygla reläerna o köra dom sittandes bak så hörs det om nån väsnas eller stannar då och då.Min ena pump hade packat ihop så jag har nyligen bytt båda två. | |
| Lite OT, vad menas med att bygla reläerna? | |
|
kortsluta 30 och 87 (ständig ström till pumparna) ___ Missa INTE konbaneträffen i H-fors den 5/9 Länk |
|
|
Tänkte beställa bensinfilter från motornord idag ,dom brukar ha bra priser.Men dom verkar inte ha några till 750 nu.Är det inte samma till 735?Vad kostar dom annars på Bmw eller mekonomen? |
|
| Har haft samma problem och precis som andra misstänkt bensintillförsel mm. Mätte därefter upp motståndet i luftmassemätarna vilket visade att den ena inte gav rätt värde. Köpte en på skroten som fungerade och därefter försvann felet omedelbart. | |
|
Hej Eftersom det är vid speciel last och varvtal kanske det är luftmängdsmätaren, jag har haft liknande problem på min E23 kanske räcker att göra rent den. se Länk Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.