AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.613

320 alt 325 snarlik effekt

Sida 1 av 3
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Måste nu efter ett antal provkörningar av dessa motoralternativ säga att skildnaden i effekt är marginell.
Lite mer vrid i 325 men annars snarlika!
Svårt att motivera att 325án kostar ca 30000:- mer!
Det skiljer inte något i standardutrustning, det är klart man är lite sugen på SMG ink sportratt (16500:-)klart prisvärt.
Önskar synpunkter! // Kenta

Om du snackar om de nya modellerna måste det ju varit något fel på 325:an
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Nya 320:n med 170 pållar är inte så långt efter 325:an med 192 hk, då SMG enbart finns till 325, 330 så är väl valet minst 325:an.
intemartin
vad är smg ??

martin_750
De är väl inte lika snabba när de gäller 0-100
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Det är möjligt att det var nått galet med 325àn jag körde sist!
SMG är en Sekventiell växellåda med antingen upp och ned växling via paddlar eller spak, även med automatfunktion,skall enligt uppgift vara lika snabbväxlat som den bäste att dra i manuell krycka!
MÅSTE TESTA EN SÅDAN! sen får man se om man är fast på en 325 med SMG. // KENTA

Mu
205
Murdock
325iM sedan -06
Kenta.. det finns bara 325i om du inte har råd med en M3.. resten är bara...

M3 wannabe.. =)
Triad
Tillhör de hör som har valt mellan dessa två modeller. Efter mängder med provkörningar både hos handlare och en granne som nyss köpt BMW föll valet på 320i. Jag fick(?) en av de första faceliftbilarna som kom till Sverige.

Anledningen till att jag valde 320i var att jag helt enkelt tycker den är roligare att köra. Det är mer spets i den motorn samtidigt så upplever jag den som mer varvvillig. Att sedan 325 går något fortar i verkligheten och har bättre vrid på låga varv räckte inte när jag valde.

Med tanke på att jag tycker 320i ör roligar, 30000:- billigare, mindre bensin och lägre försäkring så är det inte så konstigt att jag till slut valde en 320i.

Kan tillägga att jag på slutet valde mellan en 330i och 320i men ekonomin tillät inte en 330i.

Jag har nu kört 700 mil och är mycket nöjd!
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Triad tycker att dinna slutsatser ang valet stämmer med vad jag kommit fram till, det som gör att jag tvekar är att jag är lite sugen på SMG men man får då beakta att kärran blir ca 46000:- dyrare!!
Hur mycket skiljer i försäkring?

Triad
Jag tror försäkringen är ca 3-4000kr dyrare per år. Av någon anledning är 325 och 330 klassade i samma klass, så däremellan finns ingen skillnad vilket jag tycker är märkligt.
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Tack för svaren Triad.
Det är detta det lutar åt, kom gärns med synpunkter.
BMW 320i 266900 kr

Komfortpaket 3-serie sedan,
Multifunktionsratt, Sportratt, Larm,
Fällbara ryggstöd bak, Regnsensor,
Klimatautomatik, CD spelare,
Radio BMW Business 17900kr

Aerodynamikpaket M, inkl dimstrålkastare 4100kr

Armstöd fram 1600kr

Hi-fi högtalare Harman/Kardon 8700kr

Klädsel, designinredning "Gran Turisimo" tyg/läderkombination 5100kr

Metallic lackering 5700kr

Sportchassi 2800kr

Sportstolar för förare och passagerare 4600kr

Xenon strålkastare 5200kr

totalt utrustning 55700kr
totalt pris 322600kr

MAN BORDE VÄLL KUNNA GÖRA ca 8% på detta varvid jag HAMMNAR PÅ RÄTT SIDA AV 300000:- phuuuuuu!!!

M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Tänk om man haft 300 sköna papp å lägga på en bmw...*drömma*

Me Be M3 Wannabe! =)
Triad
Grattis, du håller på att köpa nästan samma som jag!

Skillnaden är att jag inte har sportchassi(behöver du verkligen det? med faceliften kom ju ett stramare chassi som ligger mellan gamla sport och normalchassit?) Sedan har jag valt orginal-tygklädsel(vilket var den stora funderingen utöver motorn, skulle vi ta skinn eller tyg? Vi har inte ångrat oss)
Sedan tog jag det nya pluspaketet som innhåller lättmetallfälgar, sportstolar, armstöd + kanske något jag glömmer.
Till sist valde jag elstolar med minne och el-svank. Detta är något av det bästa vi gjort. Min fru och jag skiljer oss kraftigt i längd och att då ha olika nycklar som styr stolen är underbart. Dessutom är det betydligt enklare att ställa om stolen under körning.

Färgen är Topazblå med grå jauqardmönstrad klädsel(heter det så?)

gagge
en fråga bara... finns det smg till bilar som 325 eller 328 från -93 (e36) ???
jag letar just nu efter en 325 eller möjligen en 328 coupe från -92 o uppåt mot -96... nån som har nåt tips?

gagge
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Gagge,
Inga SMG till E36 (förutom M3).
Letar du efter 325/328 är det inga problem att hitta objekt, försök hitta rätt bara....

Mvh
Anders S.
gagge
anders s
hitta rätt ja, sen e frågan bara hur jag vet vilken som är rätt... jag har blivit tipsad om M-test ca 150 gånger o det lär jag ju göra men samtidigt kan man ju inte m-testa varje bil jag tittar på eftersom testet kostar några slantar...

just eftersom det finns ett så stort utbud vet man inte vilken som e bäst, dessutom skiljer dom sig ganska mycke i prisklass från fall till fall, om vi tar 93års modell t.ex så kan man hitta en 328 från allt emellan 60-120 tusen om inte högre...

gagge
He
286
Hebbe
Alpina B10 V8 -98
Nr: 256
Hmmm...
kom inte 328:an e36 förräns -95 eller??
Kanske är jag som har fe..
Men det har iallafall jag lärt mig..
Ha d
gagge
ajdå, jag ber om ursäkt för felet...
hebbe du har helt rätt...

gagge
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Tackar för svaren Triad.
Är lite tveksam på sportchassit, har ej haft möjlighet att testa denna chassisättning, en viss mån av komfort vill man ha kvar!
Valet står imellan Titan silver och Topasblå men det lutar åt en titan silver ,de senaste två bilarna (AUDI)har blivit blåà!

Sitter det vita blinkersglas som standard på 320 eller måste detta väljas till för 1900:-?
Mvh Kenta

Kenta, jag är nästan säker på att vita blinkersglas ingår i komfortpaketet för 17900.

En annan fråga, ni som har 320 eller funderar på 320. Är motorn tillräcklig? Vad får/fick er att välja 320 istället för t.ex 325, 330? Pengarna, att ni inte är lika prestandakåta som en annan? Funderar på en begagnad 320 Touring -01, men är lite orolig för att man kommer att tycka att den är tam jämfört med den V40 T4 jag hade förut.
Ro
135
Rogge
320i -04 (M-sport, step, Hi-Fi system)
Kenta - tycker definitivt att du ska välja sportchassi. Bilen blir både fastare i väghållningen och roligare att köra. Samtidigt som bilen sänks en aning passar BMW på att slänga på 225:or på bilar med sportchassi. 205 är annars original. Varför inte välja pluspaketet för 9900 spänn? Då får du både sportstolar, armstöd fram, fönsterhissar bak och 16" lättmetallfälgar. Du sparar ca: 4000 spänn på att göra det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.