|
|
|
|---|---|
Mr Jim |
Jag har en 323 Ci -00 som jag köpt nyligen. Om jag kör hårt i kurvor så blinkar det någon lampa på instrumentpanelen, jag har oxå hittat en knapp framför växelspaken där jag tror det står ASC (eller liknande? kommer inte ihåg nu) Antar att bilen har antispinn men har de även antisladd? Mvh/ Jim Profit Bästa bilvårdsprodukterna: www.hagmans.com |
Tux Thunderbird |
Jag är ingen guru på det här, men jag har alltid haft för mig att ASC är antisladd (Automatic Stability Control) och +T är antispinn (+Traction). Jag har ASC+T på min, står i listan i serviceboken, den är nog säkraste sättet att avgöra vilken variant du har utan att plocka ner bilen. På knappen framför växelspaken står det nog bara ASC dock, inte säker dock så får kolla imorgon. Knappen stänger av och sätter på ASC(+T) systemet. "Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650 |
Tux Thunderbird |
Det slog mig precis, hade inte DSC kommit till -00orna förresten ? "Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650 |
stefannorr |
Mr Jim> trycker du in ASC knappen så är antispinnet urkopplat så du vet,alltså om lampan lyser konstant. |
|
ASC är antispinn som jobbar endast med att strypa effekten ASC+T är som ASC fast den jobbar även med ABS-bromsarna för att förhindra spinn. DSC i dess olika verison är "antisladd". Mvh / Stenback |
|
Mr Jim |
Ok, jag har inte ASC+T utan bara ASC, så denna är alltså att betrakta som antispinn endast? Hur vet man om man har DSC då? Skall det finnas en knapp? Mvh/ Jim Profit Bästa bilvårdsprodukterna: www.hagmans.com |
|
Nej nej... Du har ASC+T, det har alla e46. När du kör din på vintern kommer du märka att bakhjulen bromsas också. Om du har DSC så står det så på knappen istället för ASC. |
|
|
Även om du har ASC+T så är knappen märkt ASC. På årsmodell 00 finns bara ASC+T, inte ASC. Om du har DSC står det DSC på knappen framför växelspaken. Knappen ser i övrigt likadan ut oberoende om det är DSC eller ASC. |
|
| DSC är ett nyare system som kan bromsa alla 4 hjulen om så behövs och är ganska mycket mer avancerat. | |
Mr Jim |
Ok, nu börjar det klarna, eftersom det står ASC på knappen så innebär det att jag har ASC+T och inte DSC. Tack för hjälpen och för ert tålamod =) Mvh/ Jim Profit Bästa bilvårdsprodukterna: www.hagmans.com |
Mr Jim |
Jo föresten, hur tycker Ni detta fungerar på vintern, är det till stor hjälp? Mvh/ Jim Profit Bästa bilvårdsprodukterna: www.hagmans.com |
|
Antispinnkontroll, ASC+T , som är integrerat med DSC , förhindrar att de drivande bakhjulen spinner loss och säkrar bästa möjliga väggrepp och körstabilitet. Om det finns en tendens till hjulspinn, exempelvis vid start eller acceleration ut ur en kurva, minskar den elektroniska motorstyrningen drivmomentet. Om detta inte räcker, bromsas det hjul som spinner eller båda hjulen, tills bilen återfått väggreppet. Vid vissa tillfällen kan du ha nytta av ett hjulspinn, t ex om du kört fast i en snödriva och ska gunga dig loss. Därför kan ASC+T kopplas ur vid behov. ASC+T är ett mycket bra hjälpmedel för framkomligheten och säkerheten, särskilt på vintervägar. DSC, Dynamisk stabilitetskontroll , är standard för alla nya BMW. Systemet reglerar kontinuerligt stabiliteten hos bilen och kan direkt korrigera tendenser till instabilitet, som understyrning eller överstyrning. Genom mätning av hjulens varvtal, tväraccelerationen och girhastigheten avläses i vilket tillstånd din BMW befinner sig och hur den rör sig. Värdena jämförs med rattutslaget och gaspedalens läge. I samma ögonblick som sensorerna upptäcker en tendens till minskad stabilitet, aktiveras effektiva motåtgärder, som återför bilen inom säkra gränser. DSC ingriper då i motorstyrningen och sörjer dessutom vid behov för att hjulen bromsas individuellt. Detta sker inom loppet av några millisekunder. Bilen stabiliseras och tendenser till sladd förhindras direkt. När DSC griper in i körningen, görs föraren uppmärksam på detta genom en blinkande lampa på instrumentpanelen. Systemet kan naturligtvis kopplas ur, när föraren så önskar. Mr Jim: ASC+t är full titllräckligt, och de är fruktansvärt effektivt vid halt väglag. Har du en uppsättning fräscha vinterdäck så kommer du ta dig fram som vilken framhjulsdriven bil som helst i vinter. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Mr Jim |
Tack för ett mycket informativt svar, då känner jag mig ganska lugn inför vintern. Mvh/ Jim Profit Bästa bilvårdsprodukterna: www.hagmans.com |
stefannorr |
Har mest haft framhjulsdrivna bilar tidigare,men BMW med ASC slår alla bilar ja kört me tidigare i vinterväglag. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.