AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.564

kelleners e bra

Sida 2 av 2
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
STEPHAN: Låter jädrigt konstigt att problemet med vanosen ska strula på en -01:a. Är det inte så att alla som är byggda 2000/07 ska vara fixade ang. vanos, hög oljeförbrukning etc. Du hade väl precis kört över intervallet där BMW inte längre ger någon garanti? Eftersom så många andra M5 E39 (då 99-00) har haft problem med vanos mm så tycker jag att BMW borde hjälpa till. Det är ju ändå så att man har betalt mycket pengar och då vill man att grejerna ska fungera som de ska och inte att man ska behöva få såna belopp att betala. Vill inte BMW hjälpa till så är det ju dåligt. Hade bilen gått mycket mer, säg 20K så hade det ju varit lite annorlunda, men i detta fall så borde det vara självklart. Du har inte hög oljeförbrukning på den? Är den svensksåld? Har du registreringsnummer på den (för mitt M5 E39 register, kan ju ha den utan att jag vet)?

//Schnitzer

*Svenska M5 E39 Registret
OBS! Skicka gärna registreringsnummer på M5 E39 till DE91@hotmail.com
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Schnitzer:
Bilen är intagen och köpt på en icke-BMW ÅF (dock självklart ingen gårdshandlare) mest pga av jag var väldigt specifik med vilken utr och färgkombination den skulle ha, det fanns en i Sverige men den kostade ca80-90' mer vilket jag tyckte var en oskälig mellanskillnad. Jo, jag har passerat datumet med ca 7 månader och 1.500 mil vilket jag tycker ligger inom felmarginalen.
Anledningen till att jag valde just -01 var delvis att jag ville slippa Vanos-problemet men det hjälpte inte. Oljeförbrukningen har varit normal, har fyllt på ca 5-6 dl på 600 mil. Jag mailar dig reg.nr
Vanosen borde inte påverkas av hård körning, tänker på Ring-taxin som då borde bytt Vanos ett antal ggr (kanske de gjort?!)
Det är väl den M5 som gått hårdast av dom alla?!

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
STEPHAN: Du har mail!

//Schnitzer

*Svenska M5 E39 Registret
OBS! Skicka gärna registreringsnummer på M5 E39 till DE91@hotmail.com
Har du frågat runt på M5 board angående detta Stephan?

Det ska väl gå att få fram om Sabine tycker sig att Vanos är ett stort problem som kör så mkt med M5 e39
Jäklar vilken otur du haft me bilen Stephan :( Porsche låter iofs intressant! Om ja var du skulle ja satsa på en 996 eller 993 alternativ 964 Turbo :) 997an är förvisso snabb, men saknar karraktär som bara den :( Usch och fy, nya bilar e det inte mkt känsla i =) Är själv grymt sugen på en 964 Turbo, men det får vänta ett litet tag tills man har råd. Först måste man lära sig att skruva en sådann själv... Fan att lämna in dem på verkstad är grymt dyrt. Då är det bättre med 996/997. Billigare delar och mer lättmekade.

Hoppas du behåller Bi-Turbon också i fall det blir Porsche. Hur går det med den förresten? :)

Mvh Tobias
Stephan: Du har ett ganska oekonomiskt sätt att resonera på tycker jag.

Du skriver att: "jag inte litar på bilen längre"
Dock när du fått vanosen åtgärdad så kommer bilen vara grymt pålitlig med högsta sannolikhet. Visst kanske luftmängdsmätaren pajar, men de lär vara allt. M5an har inga andra svagheter vad jag vet, kopplingen eventuellt då.

Har du andra sidan cash till porschen så hade jag personligen inte tvekat en sekund :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
wendtan:
Jag vet, jag är ganska oekonomisk av mig, den genen hoppar över varannan generation tydligen ;)

Fick ett fint mail av Hasso ang. Vanosen och enl. den så bör man börja med att byta kamaxelgivaren vilket jag också tänker göra.
Så fort bilen är lagad så blir det med största sannolikhet en 997, ska provköra en i veckan :D

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
haimaul
Stephan: Om du har väldigt höga krav på prestanda och är VÄLDIGT oekonomisk av dig, så mötte jag en bil på Skeppsbron i förrgår. Strålkastarna såg bekanta ut, bilen var öppen och rätt låg men jag fick ändå inte ihop det.

Sen, plötsligt, just när den passerade, föll bitarna på plats: Porsche. Carrera. GT.

Jag höll på att köra in i slottet.

PS. Den lät bra också.

Why pamper life's complexities
When the leather runs smooth on the passenger seat
Åter till ämnet.

Vi har 3 st Mini cooper ägare i klubben som har gjort varsit besök där nere och dom är väldigt nöjda med vad kelleners har åstakommit med bilarna och kunskap å servicen var av en annan värld en vad man möts av i sverige

litte off.... Ingen av bilarna fick mindre en 218 hk (steg 1) och med steg 2 så har du ca:10 hk till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.