|
|
|
|---|---|
|
Tjenix! Vad ledsen och uppgiven jag blev när jag så imorse såg att två av mina sprillans nya Uniroyal Rainsport blev sönderskurna av någon ligist inatt. Vad gör man?? Nu blir man stående på fläcken tills nya skaffas då man endast har ett reservhjul. Vet ni hur försäkringsbolaget (If...) kommer att hantera detta nu? Har alla möjliga tillägsförsäkringar hos dem samt vagnskadegaranti. Räknas detta som skadegörelse och i så fall hur kommer de att ersätta mig. Betalar de enbart för nya däck eller ersätter de även balansering samt bogsering av bilen till gummiverkstaden under en och samma självrisk (1000 pix?? Tacksam för svar och synpunkter /Dominik | |
|
Jag skulle med högsta sannolikhet tro att detta faller inom skadegörelse. Dvs självrisk 1000 kr om du har Stor bilextra. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
alltså.... chockad! vem är så jävla dum rent ut sagt att han eller hon karvar sönder däck?! Nackskott eller kastrering på dammig vind medelst slö skridskoskena är alldeles för milda straff för sådana misslyckade individer! mvh Anders |
|
Helga |
Det går under 2 st självrisker. 1200 bärgning 1500 allrisk......... MVH Helgas man från västkusten. |
|
Den ligisten som gjort det förtjänar knappt att leva. Jävla white-trash! Lycka till ändå... |
|
|
Det kan ju aldrig bli att man får betala två självrisker, möjligtvis att man får betala den högsta av två. Om bilen är vandaliserad så den inte går att köra så måste ju bärgningen gå under vandalism-delen. Annars vore det ju som att krocka och få betala vagnskadesjälvrisk för plåtskadorna och glassjälvrisk för de trasiga rutorna... /Christofer |
|
|
Nja Hubbe: Får du inbrott t.ex på din semester resa med dina 3 polare under en övernattning kan det gå så illa att man får 5 st självrikser!! 1 st bilens inbrottsförsäkring 4 st självrisk på var och ens hemförsäkring..... Tro inte att försäkringsskojarna missar en sån chans inte att klå dig på mera slantar..... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Den bistra sanningen är att man ofta själv får förklara sådana petitesser för försäkringsbolagen. För ungefär ett år sedan stals delar från min bil som stod på verkstadens område. Dubbla självrisker, fick jag reda på. Efter ett antal samtal till diverse sura handläggare ruttnade jag och skrev ett ganska vasst brev. Det blev tvärtyst. Till slut ringde jag och frågade vad som hänt med brevet samt eventuella motreaktioner, jag var duktigt laddad och beredd på ett skönt litet bråk över telefonen. Tanten i andra änden svarade lite trött "är det något MER du vill att vi ska göra, förutom alla dina punkter som vi förresten har gått med på att betala". Jag blev så paff att jag lade på :) Summa summarum: försäkring är bra. Det är ännu bättre att sedan ligga på, följa upp ärendet och vara en allmän PITA (dock håller jag på att vara korrekt per telefon och allra helst sådär skönt seg i brev, när man har tid att formulera små vassa pikar). Detta är mina egna erfarenheter efter långa kontakter med försäkringsbolag. YMMV. mvh Anders |
|
|
vad i bilen skulle gå på hemförsäkringen? man får förvara saker i bilen om den inte står på hemadressen. /Christofer |
|
Helga |
Hade en vattenläcka på toan i nedre plan. Ringde LF. De påstod att det skulle bli 3 st självrisker för det var fukt i dusch och tvättstuga också som hade gjort att det var mögel i toan..........Hot om byte till Folksam och det blev 1 st. självrisk på 4000. MVH Helgas man från västkusten. |
|
Hubbe: Väskor, kläder, camping utr. etc etc mm då bilen är nattparkerad på annan ort omfattas detta hemförsäkringen/reseförsäkringen, bilens försäkring täcker skadorna på bilen (glas/lås etc etc) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tackar för responsen. Det värmer:) Jag kommer förmodligen inte att blanda in If.. i det hela då jag lyckats komma över ett nytt däck för 990:- samt kommer att använda ett av mina gamla Continental i väntan på att ett beg Uniroyal dyker upp under vinterhalvåret. Förbannad blir man dock att dessa 1000:- kunde användas till annan nytta istället för att behöva skaffa ett nytt däck. /D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.