AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
708

Baslåda E34 spelar genom lucka..

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Hej
Jag har nu byggt en låda till kombin. Jag offrade reservhjulet och byggde en låda som ligger i baljan.
Jag tänkte borra ett antal hål i golvbrädan, men till min häpnad blir baseffekten inte lidande något av att locket ligger på.
Är detta normalt, eller är jag helt okänslig i mitt uppfattande av bastoner?
Am
569
Ambush
540i/6-94
Helt normalt - så låga frekvenser blir inte nämnvärt dämpade av lite plywood.
Allt är väl kanske relativt. Att framkalla ljud handlar ju om att flytta luft, i synnerhet i det lägre registret eller hur? Klart att ljudet (luftrörelserna) dämpas, om sedan luckan svänger med och framkallar nytt ljud är ju en sak, det blir lätt skrammel, resonanser osv vid olika frekvenser. Min erfarenhet iaf, men det är fritt fram att testa och experimentera.

FP
Lo
8
Loterus
525I -93
jag märkte iaf en sak när jag satte en baslåda i min e34 att ljud trycket blir ganska rejält dämpat för att hela bagageutrymmet är ju inkapslat med plåt o ljuddämpningmatta.. och hatthyllan börja ge otrevliga resonans ljud.. låter nästan mer om basen utanför än inne i själva bilen :D

funderar på och borra 2 stora hål i hatthyllan genom plåten och sätta snygga basreflexrör igenom som samtidigt klämmer fast hatthyllan lite så man slipper resonansljudet..

funderar bara om det finns några olyckliga sladdar där mellan hatthyllan o plåten? vill ju inte borra sönder nått i onödan :)

Mvh Ronny
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är inte utan problem att ha en baslåda i skuffen och portar mellan skuffen och kupén. Rent akustiskt blir det en bandpasskonstruktion. Det är inget fel i det, men om dessa inte är korrekt avstämda blir resultatet sällan bra. Eftersom en av kaviteterna (skuffen) inte är helt tät blir det mycket svårt att stämma av korrekt. Resultat: man får förlita sig på tur för att få en god ljudåtergivning.
Sedan får man alltod komma ihåg att alla förträngningar som ljudvågor i luft skall passera medför risker för filtereffekter, blåsljud, etc.
När det gäller skivan ovanför reservhjulsbaljan är det svårt att invända mot folkes resonemang. Möjligtvis kan man tillägga att viss musik (då menar jag inte genrer utan enskilda låtar eller stycken) kan ha sådan karaktär att problemen blir mer eller mindre tydliga. Har man t ex en resonansfrekvens kanske den inte märks alls med en viss musik, eftersom det helt enkelt inte spelas något på den frekvensen som triggar resonansen. Ett annat musikstycke kan däremot nästan övertydligt påvisa en resonansfrekvens.
Helt riktigt, men det är som sagt alltid fritt att laborera, huvudsaken är att ägaren/brukaren blir nöjd. Om man dessutom nångång nyttjar skuffen till vad den är tänkt för så blir det nya effekter av det hela.
Tycker FP som är rätt nöjd med att ha "fyndat" ett par Yamaha NS-1000 igår. Hyfsat välbyggda lådor på nära 40kg/st, och stumma som sten när man knackar på dom. Är visst byggda av Y:s pianofabrik har jag lärt mig, blir spännande att testa i kväll.
Hade man en Touring så kunde de ju fått åka med i bilen...))

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.