|
|
|
|---|---|
|
Alla dessa BMW förkortningar :) Vad är ett Mtech paket ? Är det samma som Msport paket ? I så fall finns det Mtech-II paket ? Vad har jag ? En 330Ci med kjolar,spoilers, m emblem överallt... samma som Clubsport har det är det enda jag vet :) | |
|
Du har mpaket II. Länk |
|
|
Ok, tack :) Men är mpaket II samma som vissa kallar mtech paket II ? Jag är förvirrad som märks :)= |
|
|
Idag tror jag att M-Technic igentligen inte finns, detta var en benämning på diverse tillbehör och annat som BMW Motosport GmbH konstruerade för dom "vanliga" BMW modellerna. Det försvann nog i samband med att BMW Motorsport GmbH bytte namn till BMW M GmbH. På t.ex dom gamla 3-seriebilarna (E30) så fanns det ett s.k sportpaket och ett M-Technic paket vilket idag motsvarar M-sportpaket. /Erik - BMW CS #05162 Riktiga BMW kommer från Buchloe |
|
|
De här är lite av en djungel tyvärr, men räds inte, Jag ska hjälpa er ur träsket. (ska bara hålla tungan rätt i mun) Det finns för e46 coupe enligt Bmw själva: Aerodynamikpaket Länk M-sportpaket Länk Samt förra generationens m-sportpaket: Länk Här är en bild som jämför dagens m-sportpaket med förra generationens Länk Några m-techII, m-paketII osv existerar inte hos Bmw. Detta är något som "vi" hittat på för att skilja m-sportpaket generation I från m-sportpaketII. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan har förklarat skillnaderna bra. Men jag har för att att om man beställer aerodynamikpaket á 4100 kr från fabrik idag så får man samma utseende som i den tredje länk, dvs m-sportpaket generation 1. Rätta mig gärna om jag har fel! :) |
|
|
Så vilken av dem ger mest väghållning? Själv har M-Sport II på min coupé fast jag tycker att baken på aerodynamikpaketet är snyggare, fast fronten fronten på M-sport snyggare. Är sidokjolarna identiska eller skiljer dom också tro? Om man köper ett paket är det nån som har en uppfattning om vad det kostar och få det påmonterat och lackat? /Tobias |
|
| Nej du får det som visas i den första länken. Endast show, no go. | |
|
Player: Menar du endast show, no go. Att varken aerodynamik paketet eller M-sport II paketet gör något för väghållningen? |
|
|
Detta har diskuterats förut. Det finns bara ett slags sportchassi, vilket var standard på coupen tills 2003 om jag tolkat det rätt. Att ett m-sportpaket skulle förändra väghållningen känns nog lite naivt att tro. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Tänkte väl snarast på vingen som finns till aerodynamik paketet. Ingen jättevinge, men i högre hastigheter kanske den gör nån skillnad. Ja wendtan, som du säger chassit i M-sport paketet kan ju göra lite skillnad. Jag syftade dock endast på kjolar spoilers och vingar ej chassidelar. |
|
|
De är mycket möjligt att den vingen skapar viss extra downforce i farter över 200 km/h. Om den vore väldigt effektiv skulle den dock säkert sitta standard på M3 E46. Den lilla läppen som sitter på m-sportpaketet samt standard på m3an gör nog löjligt liten skillnad skulle jag tro. Snygg är den dock! Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Ja den lilla vingen är nog mer kosmetisk än praktisk. Jag märker ingen större skillnad iaf. | |
|
Wendtan: Vad menar du med "Detta har diskuterats förut. Det finns bara ett slags sportchassi, vilket var standard på coupen tills 2003 om jag tolkat det rätt." Alltså har inte Ci:n från 2003 framåt sportchassi ? När togs det bort isåfall ? |
|
|
Nej det stämmer, det är inte standard med sportchassi på coupen från och med facelift (våren 2003) Det ingår dock i m-sportpaketet så du behöver inte vara orolig. Kika här över standardutr för 330 Ci: Länk Sportchassi är inte med. Däremot ingår det som sagt i m-sportpaketet: Länk Samt kan beställas löst längre ner i listan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Med risk för att någon redan skrivit om detta: I sportchassit ingår: hårdare fjädrar andra stötdämpare? Annat typ bussningar m.m? |
|
|
Sportchassi består av gasdämpare och andra fjädrar från Sachs. Sportchassit är iregel ca 3cm lägre än standard. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Wendtan: I ditt första inlägg, andra länken där du visar en som har m-paketII från e46fanatics. Kollar man på bilden som visar bak så har han lackat plastlisten som går längst ner vilket inte brukar vara lackat. Är det samma matrial på hans, bara att han har lackat den? | |
|
Har ni någon uppfattning om hur bra (väghållning med hyfsad åkkomfort) det sportchassit är jämfört med andra bra märken på marknaden. Menar är det någon idé att spendera pengar på ett orginal sportchassi om man vill sänka en bil eller ska man gå på något annat direkt? |
|
|
Bmw_Patricia: Svar ja, de är bara att lämna in på lack. På mörkare metallic tycker jag dock den är snyggast svart. tmanell: om jag tolkar dig rätt så menar du sportchassit i jämförelse med andra eftermarknads"chassin" De står väl sig sådär skulle jag vilja säga. Sachs performance till exempel är ju markant vassare på alla plan. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
En par grejer bara: Det nuvarande M-Sport paketet heter nog M-Sportpaket II helt officiellt, det är bara BMW Sverige som har glömt bort 'II'-beteckningen. Inget som 'vi' hittat på alltså. Angående chassit, tidigare har det varit skillnad på M-Sport II paketets chassi och vanliga sportchassit. De samma komponenterna/inställningarna fanns också att få som extrautrustning separat från M-Sport II paketet (extrautrustningskod 226). Detta åtminstone i Tyskland och Finland, inte 100% på Sverige. Min teori är att det enda som ändrats nu är beteckningarna, dvs man talar inte längre om sportchassi som standardutrustning på coupen även om det är exakt samma komponenter. Det som nu kallas sportchassi motsvarar de gamla 226-komponenterna. Det är åtminstone ett faktum att alla Coupe-modeller och 330 Sedan fortfarande har en sportigare chassisättning än övriga 3-seriemodeller som standard, även om det inte längre kallas sportchassi (detta gäller också i Sverige). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.