|
|
|
|---|---|
|
Hej allihop Jag har nyligen köpt en BMW 525 -93a (Min första BMW :)) (Importerad -97, med massor av utrustning *grin*). Nu har jag lite frågor som ni kanske kan svara på: 1) Jag har läst att man kan trycka på "CODE" i (stora) färddatorn för att få igång startspärren. Nu är det så att jag inte har (eventuell) kod från förra ägare (Och inget sätt att få tag på honom). Vad skulle hända om jag trycker på "CODE". Kommer startspärren att komma igång direkt (Och därmed göra så att jag inte kan starta bilen längre) eller måste man mata in ny kod? (När jag köpte bilen var färddatorn nollställd (jag fick ställa om kl. osv). 2) Jag har läst i några trådar om BMWn där motortempen börja krypa mot rött när bilen står still. Rekommendationerna är att lufta systemet, byt termostat och/eller vattenpump. Jag har samma problem, och tänkte börja med det billigaste (lufta) men så omekanisk som jag är så har jag ingen aning var jag ska skruva för att få ut luften.. lite hjälp :) 3) Är det normalt för motorn att vid inbromsning hoppa några hundra RPM upp och ner för en 525/BMW? (Koppling nedtryckt)Samt att motorn känns seg under 3500 RPM, över 3500 skjuter den fram som en raket. 3) Kan ni kanske rekommendera vad jag borde göra med bilen, vad bör jag byta/reparera, vanliga fel på E34or etc. 4) Är det möjligt att hålla en BMW under 50km/h :P Tack i förhand | |
TobbeBMW |
Ska försöka svara på de frågor jag kan :-) 1. Vet ej. 2.Luftar gör du vid en skruv som heter "Entluftung" (eller nått sådant) sitter till vänster om expansionskärlet (liten svart plastskruv) Skruva ur den helt, ta bort locket på exp tanken och varva motorn till ca 3000 v/min tills enbart vatten sprutar ur avluftningshålet. Får du inget vattentryck (och om bilen går varm) så är din vattenpump kass (händer på M50 motorer ;-) ) Byt den i så fall. I annat fall är viskokopplingen till kylfläkten en annan tänkbar orsak. 3. Nej kan inte tänka mej att det är normalt, Har en 325:a med samma motor och den visar inga sådana symptom. Motorn i din bil (och i min) är lite seg under 3500 v/min (troligen segare i 525 pga högre vikt) fullt normalt. 4. Överlämnar jag till E34 ägare :-) 5. Svårt men inte omöjligt ;-) |
|
1) Du väljer själv din egen kod. Ingen kod från förra ägaren ligger lagrad. Gör precis som det står i boken. mvh MW-Guru |
|
| 4. Nej det är totalt omöjligt, går endast utanför skolor eller motsvarande, E34 har en själ och ett hjärta, själen säger ge mig mer gas, hjärtat belönar dig med ett tacksamt morrande ovh trygga köregenskaper... :) | |
| 3. Kolla vacumslangar till bromsservon samt kontrollera att själva bromsservon är tät... kan vara anledningen till att tomgången vandrar OCH att motorn känns trött ( pga Tjuvluft). MVH Magnus. | |
|
3:De e väl de som kännetecknar 525/325, att dom inte e världens piggaste bilar under 3500v/m men sen skjuter de till ordentligt :) Gratulerar till din första Bimmer för övrigt!! ///Schumi |
|
|
Vad gäller rep. och saker att hålla koll på för E34 kan nämnas pendelstöd i framvagnen, gummilager (silentblock) och styrlänkarmar i bakvagnen. Alla dessa alstrar ljud samt möjligen vibrationer när de börjar bli dåliga. Huruvida 24v motorn är lika allergisk som 12v motorn vad gäller dåligt skötta oljebyten lämnar jag till någon annan att svara på. mvh MW-Guru |
|
|
1) CODE-funktionen är en bra ide', men lite klumpigt implementerad enligt min åsikt. När man stannar och tänker lämna bilen, så måste man aktivera startspärren genom att knappa in en 4-siffrig kod. När man kommer tillbaka och skall starta igen så säger det "plong" när man vrider nyckeln till tändläget. Här måste man hejda sig och knappa in samma kod igen (innan man försöker köra startmotorn). Om man i fyllan och villan glömmer bort att mata in koden och gör mer än 2 startförsök, (tror jag det var) så startar den inte även om man matar in rätt kod. Lite klumpigt att man alltid måste mata in koden på nytt för att aktivera startspärren. Det hade ju varit mera praktiskt om den kom ihåg koden, så att man bara behövde knappa in den innan man startade. 4) Egentligen inte, men om det finns uniformerade stråtrövare inom synhåll så kan man med hjälp av både hand- och fotbroms under en kortare tid plåga ned den under 50. /FB |
|
|
En sak jag tror är vanlig, inte bara på E34 är servo-oljan, slangklämmorna under behållaren brukar sällan hålla tätt efter ett par år så kolla om slangarna är nedkletade och nivån i behållaren. Kolla tändstiften om/när du byter dem, är de oljiga så byt packing (ventilkopspackning?). Tror det också var vanligt fel på E34... /Hammar |
|
|
fb: Jag brukar alltid ha en bestämd kod jag matar in. Osen nån gång var jag stressad och tryckte en gång för mkt på en knapp. Försökte o försökte säkert 10 ggr på olika närliggande koder tills jag fann den rätta. Visst låste sig startmotorn och det tickade konstigt. MEn efter 1 minut kunde jag hela tiden göra ett nytt startförsök. Menar du om man skiter i att mata in koden och försöker starta ändå att hela systemet låser sig efter 2 misslyckade försök? mvh |
|
|
Välkommen och grattis! Att den är liiite seg under 3500 varv är normalt, BMW är varvhungriga, men den ska inte vara allt för seg - om du förstår vad jag menar, man ska inte behöva trycka upp den till 3000 varv bara för att flyta med i normal trafikrytm efter ett rödljus t ex. Du har ju 24v-motorn i din, och jag tycker det är enorm skillnad på bottendraget i den jämfört med tidigare 12v-modellen (som är totalt stendöd under 3000 varv). Testa provköra nån annan, om den känns mycket piggare så bör du nog kolla upp din. - aldrig mera M20 |
|
|
Stavros: Jag har inte vågat prova om den låser sig på 3:e försöket, men jag har ett svagt minne att det stod ngt i den stilen i instruktionsboken. Nu har jag förståss bara en bok på tyska, och jag är ingen expert på språk så jag kan inte garantera att det är så. /FB |
|
|
fb: okidok, vågar inte heller prova. Livsfarligt som det är redan nu om man nån gång matar in en kod i fyllan osen inte kommer på den igen dagen efter. Nu ska man ju som bekant inte köra bil på fyllan. Men i alla fall. Ni hajar! |
|
| Glömmer man bort koden så kan man enl instruktionsboken ta bort batteriet i 15minuter, sen sätta på tändninge lr radioläget i 5 - 10min, sedan knappa in en ny kod och starta, har för mig att det stod ngt liknande. | |
|
Stavros: Försökte läsa lite in den verdammten betriebsanleitungen igår kväll. Hade nog blandat ihop begreppen lite grann. På 3:e startförsöket, eller 3:e felaktiga koden skall larmet tjuta i 30 sek. Om man glömt koden så gör man enligt Bekeris beskrivning. (vet inte var jag läst att den skulle låsa sig och inte ta ngn kod? kanske var det stereon) /FB |
|
|
Hej allihop Först av allt, tack för alla svar. Det där med motortemperatur som stiger verkar ha löst sig... Det var så att jag hade hål i en "slang" mellan motorn och luftfiltret, jag bytte slangen och temperaturen verka hålla sig på mittstrecket. Ang. motorn så är den "seg", men inte så att jag inte kan följa trafikrytmen, det är mer så att jag skjuter ifrån all trafik vid rödljus :D (Jag är fortfarande lite ovan vid gasreglaget :P). Immobolizern funkar utmärkt, lite tråkigt (som det nämnt i tråden) att man måste slå in koden varje gång. Kan ni rekommendera en bok eller något som illustrerar alla dom här delarna som ni rekommenderar att jag ska byta/kontrollera. Det här med tändstift etc.. bilen hade genomgått serviceII precis innan jag köpte den, så jag antar att allt ska vara OK. Om man nu ska lita på bilfirman. Nu har jag lite mer frågor. Är det normalt att bilen saktar ner (läs nästan bromsar) när man tar bort foten från gaspedalen? "Just-nu-bensinslukningsmätaren" går ner till 0 så så börjar bilen att sakta ner kännbart. Hos bilfirman idag så sa dom att de äldre bilarna inte hade en ****** (glömt totalt vad det hette, vanos?) och när man tar bort foten från gaspedalen så stängs bensintillförseln av och därmed sker en något kraftigare motorbromsning (Detta för att spara på bensin (som om detta är möjligt med en BMW :P) enligt mekanikern). Tack i förhand |
|
| Bränsleförbrukningen stängs av och du motorbromsar motorn så att säga, inget konstigt med att den tappar farten då. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.