AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
516

Olja i växellådan

Tjena!

Var och köpte olja på BMW för ett tag sedan, fick en lite dexron 3 eller vad det nu hette. Jag har manuell men på flaskan står att det är automat olja, fast den skulle visst passa enligt castrols katalog också. Nu till saken, gubben på BMW sa att det bara gick åt 1 liter olja till lådan, kollar jag i min Haynes manual så tror jag det stod 1,1 eller 1,2 liter om jag inte minns fel.

RÄCKER DET MED 1 LITER TILL MIN VÄXELLÅDA?????

Ska byta i helgen och vill hellst inte att det ska saknas 1 deciliter så man blir tvungen att spä den med den gamla =)

Mvh
Patrik 325i -92
^LS^
Hejsan
Ett tips, kanske uselt sådant men går det inte
mäta den oljan som kommer ut, och fylla på därefter?
(Nu är jag nog ute o cyklar, hehe)
/Mvh

=-------------------------=
Fullgasväxling, javisst!
Jo det kan man väll, men då kan man ju lika gärna hälla tills det blir fullt, blir ju lixom lika dant. Man vill ju veta i förväg för det är inte så nyttigt att köra till affären med för lite olja eller inget alls.......

Mvh
Patrik 325i -92
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Sandgren:
Du tömmer olja genom en bottenplugg, och fyller på i "sidan" på lådan. Fyll på tills det rinner över.
Japp, men om oljan jag köpt inte räcker!
Det är det jag menar......

Mvh
Patrik 325i -92
^LS^
Fyll på med lite flytande Ariel om det saknas. Det håller rent oxå. Annars kanske du har lite glögg
över sen julen? Det går det oxå. Gärna starkvinsglögg
eftersom det klarar kylan bättre.

Kan inte hjälpa dig, men säger BMW gubben 1L så håller
vi tummarna på det då. :)

Fullgasväxling, javisst!
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Hej!
Kom att tänka på en sak. Om du byter olja i lådan, alltså även märke och typ utav olja, kan det inte vara bra att hälla i lite först med bottenpluggen urskruvad för att skölja ur den gamla oljan? I så fall går det ju åt mer...
Bara en tanke. Beror ju på hur petig man är också :-)

//Johan

OZ-fälgar säljes. 3700:-
BBS-spoiler till E-21 säljes. 1000:-
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag tror att det är lite drygt 1 liter olja som går i lådan, det är nog lika bra att köpa en liter till så att du är på den säkra sidan(resten är ju bara att spara och använda vid nästa oljebyte).
BMW-Yoda
Köp en liter till! Du måste ju trycka i oljan på något sätt i sidohålet. Jag gjorde det med en slang på flaskan, och då måste man ju ha mer att fylla på flaskan med. Sen är det bara att trycka i tlls de rinner över. Då har du korrekt nivå.

BMW-Yoda
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Hm.. här kommer en klurig fråga ? hur ofta ska man byta olja i växellådan ? nån som varnar på att det är dags eller e de milintervall man går på ?

Me Be M3 Wannabe! =)
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag har för mig att det står i serviceboken att växellådsoljan i manuella lådor ska bytas vid varannan Inspection-2 service(eller om det var varannan Insp.1?), dvs med några tusen mils intervall i praktiken(sen finns det nog skillnader i bytesintervaller ber. på modell, kolla serviceboken!). Jag brukar byta efter ca 3000-mils körning.

Mvh Micke t
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.