AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.428

Konstiga ljud!

Åkte långt igår och då blev det något vajsing.

Det lever om från vänster sida på bilen om man sitter på förarplatsen. Ljudet är konstigt för det kommer och går lite som det vill men det börjar oftast vid något gupp och håller på tills man lättar på gasen sen är det helt borta, låter aldrig om man tvärgasar eller så. Det försvinner heller inte om man bromsar eller svänger hårt. Det försvinner bara ibland om man släpper på gasen.

Det låter som om det skrapar nästan och från hela vänstersidan, det kan vara någon motor/pump som surrar under huven samtidigt också men det är svårt att säga då det lever om.
Uppträder aldrig i låga farter så man kan lokalisera det.
Det kan låta som det sörplar ordentligt också, nästan som om man håller två rostiga metalldelar mot varann..
Kan komma mer bakifrån bilen.. är inte säker för jag hinenr inte lyssna då det ofttast bara kommer och går direkt.

Det enda samband jag hittat är gupp går det ibland igång och när man kör lite fortare 60+
Kan det vara bakaxeln ändå? Kan den uppföra sig så konstigt?
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan!
Kan kanske va läge att kolla hjullagerstatusen,kan ju även vara motor och växelådskuddarna som är på gång.
Mvh Dic.
Då borde det låta mer när man svänger men det finns inget som tyder på det.

Motor/växellådskuddar borde det ju låta då man bara varvar motorn stillastående men då jag aldrig hört det.
Mer tips på saker som finns på vänster sida, vad som helst! Har kollat bakaxeln (haft ett litet läkage) men den är då full med olja iaf.

Vad finns det över huvud taget som går mellan bak och fram på bilen på vänster sida??
Eller vad finns det för saker vänster bak??
Går det andra trycksatta ledningar dit bak förutom nivåreg eller broms?
Nivån är stum men läcker inte, verkar vara gasklockorna.

hjullager borde låta mer när man svänger eller tystna, det här ljudet följer inga sådana mönster.
bakaxel, borde låta då den belastas enbart men det här ljudet börjar bara ibland och då är det i gupp.
bromsar, borde låta då man bromsar eller tystna då man bromsar men detta finns inga spår av.
Dämpare, borde låta då man kör i gupp men den är knäpp tyst under de flesta gupp (stora som små).

Så helt plötsligt så kommer ett högt ljud direkt, ingen uppbyggning av ljudet och slutar lika plötsligt!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är inte däcken som tar i någonstans, har du feta hjul?

Det kan vara nivåregleringen som låter, om ventilen för nivåregleringen öppnat för att höja. Men jag tycker det verkar långsökt.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Hmm.. jag höjde bakändan med nivån lite innan jag for och sen lastade jag riktigt tungt alltså.

Är det pumpen till nivån som lever om så eller är det hela systemet som låter då den jobbar för fullt, ska pröva sänka bilen igen någon cm..
yu
4
yugo
750ia -90
750ia -91
316comp -97
har liknande fel på min 750 men på höger sida,
Jag sänkte bilen lite igen och har aldrig hört ljudet igen. Vet inte vad det var riktigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.