|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag skall ha en M3 Cab till sommaren, men vet ej om en -96 är värd c. 60' mer än en -94:a, trots de 35 hästarna? Detta beror naturligtvis på ekonomin, som i mitt fall är ganska ansträngd pga tidigare dumheter...Kan ngn hjälpa mig med erfarenheter som skulle hjälpa mig fatta valet? Prestanda/försäkring/teknik skillnader för dessa? All information mottages tacksamt! Just nu tittar jag på en -94 med vitt skinn&AC för 179', 10200 mil. Har tidigare haft en 325 Cab -93 (E36). | |
| Oj, jag är dålig på cabbar men prestanda mässigt finns det massa information om folk som både förespråkar 3.0:an och 3.2:an jag är ju förespråkare för 3.2 eftersom jag i mitt tyckte tycker det är en bättre bil. Hur nu jag kan tycka det eftersom jag aldrig kört någon 3.0:a....men om man ser till på "pappret" så är det ju en bättre bil, mer hästkrafter, större bromsar, kna tänkte mig att det kanske skiljer lite på "cab-spec" från 3.0 till 3.2...En sak man bör tänka på är kanske har man "ansträng" ekonomi så kan det bli tråkigt om nått gå sönder och man inte har råd att laga = bilen står still, jag skulle inte köpa en M3: som gått över 8000mil men that´s just me =) lycka till | |
|
Tror ni verkligen killar att BMW's motorer inte håller mera än 8.000mil!? Dom håller 30.000mil! Om du hittar en -94 årsmodell bil med 10.000mil på mätaren är det underbart. Bilen är väl till för att köras med? 8.000mil på 8 år (bilen -94) blir verkligen lite. Kan vara möjligt på cabbar, men många många M3or och M5or är skruvade. Då man ibland kan se helt usla bilar årsm. -90 med 10.000mil på mätaren? Snarare minst 30.000mil. En BMW är inte slut vid 10.000mil, snarare inkörd. Kom ihåg: milen är inte nåt att stirra sig blind på, helhetsintrycket, motor, växel, chassi, karosss, inredning m.mm.m. Där hittar du dina kriterier för om bilen är fin eller ej. Support Your Local Big Red Machine! -or else- |
|
|
Vad är skillnaderna mellan en 3.0 o en 3.2:a, mera exakt? Sex växlar, 35 hk, grillen och mer? Bromsarna säger du? Skillnader i teknik och standardutrustning? Och vad är prestandasiffrorna för dessa bilar i cab -utförande? Tacksam om ngn där ute vet detta!!! Dessutom: Är MRoadster ett vettigt alternativ, om man vill köra "aktivt" ett par ggr/året? |
|
|
Hej Sani! Jag har en kompis som har en M3 cab -96 till salu. Bilen går fint och ser bra ut. Det är en 3.2:a som har svart metallic lack med saffransfärgat skinn. Bilen har gått 11000 mil med servicebok. Han har begärt 215´. Ring David på tel. 0708101707 |
|
| Cab versionen av E36 M3 är ca en tiondel långsammare till 100 än en vanlig M3:a, dvs. 0-100 på 5.6 s (3.2:an) | |
|
Hej! Det är fina bilar oavsett växlar och motorvolym, 8000 mil är ju rent löjligt att sätta som gräns !. Strunta i miltalet och bedöm bilen som alltid. En M3á ÄR en sportbil och skall skötas därefter varför ägarkostnaden blir hög men det som är oförsvarligt dyrt beroende av din ålder och var du bor är försäkringen så kolla noga. Jag har en 95á och är hel nöjd men det är ju inte den optimala "race" bilen för aktivt åkande, dessutom har jag för mig att klubben har cab-förbud på banåkningen men det kan du ju kolla!. 3.0án är skapligt snabb och den extra växeln är en överväxel så den bidrar inte till ökad racemässighet, däremot är nog bromsarna ett klart plus men inget av de skillnader som finns är enligt mig avgörande, det är enbart skicket som bör bestämma. Om du verkligen skall raceá så skall du tänka på att en cab flexar en del plus att den väger lite "för mycket", men det vet du ju redan !. lycka till med köpet, jag är som sagt mycket nöjd! /Mvh Per |
|
Grusse |
Bromsarna är inte större på 3,2:an, det är en annan skiva med aluminiumnav (har jag för mig) |
|
Välj en 3.0:a, mer bil för pengarna och bromsarna kan du ju alltid 'uppgradera' framöver, ex. till det grymma Porsche GT3 kitet med BMW adaptersats :-). Lycka till ! Mvh /Robert |
|
|
Tack för alla tips! Jag är bara rädd att jag vid köp av en 3.0:a alltid skulle gräma mig för att jag inte köpte en 3.2:a... Vad kostar denna bromssats, förresten? Min erfarenhet säger att schyssta bromsar kan kosta typ 30'? Ngn som vet vart man bäst servar sin M3:a runt Gbg? Jag vill att "M-initierade" servar min kommande! Förresten, med tanke på att 96:orna kosta mellan 215-280' börjar det kännas mycket för en E36... Men en E46 har jag inte råd med, och det finns fan inga alternativ i klassen snabba, fyrsitsiga cabbar för under 300' ?? (Sneglat lite på 968, förlåt...) |
|
|
Hej igen! Jag gjorde samma reflektioner som du ! Har haft rätt många olika bilar och hade "bestämt" mig för en 911 eller en M3á(med tak!) men var ju lite sugen på cab. Jag har 2 små barn och såg mig själv svära över "in-och-ut" manövern i Porschen och insåg att den får vänta, bestämde mig för att en Cab kanske inte behöver vara mer än en 325á, provade och bestämde mig....för en M3á!. Jag har inte kört en 3,2á och den är säkert häftigare men jag tycker fortfarande att du skall låta skicket avgöra, min har gått drygt 10.000 sommar-mil nu och har faktiskt nykänsla kvar i HELA bilen. Kort, en M3á ser ut som en "vanlig" E36á men är en riktig sportbil, de fina bilarna kostar "mycket" pengar men om du vet vad du vill ha så är det en "dyr" bil du skall välja, du blir definitivt missnöjd, om du inte har en rejäl portion tur, om du lockas att köpa en "billig" bil och det blir nästan alltid dyrare i längden!, lycka till, /Mvh Per |
|
|
Min vetskap ang. bromsarna. E36 M3 3.2 har E34:ans frambromsar samt ok, dock tycker jag de är lite "klena" om vi jämför bilar med samma prestanda t.ex porsche och ferarri men då blir ju också allt genast mycket dyrare |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.