AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.471

Ta ur airbagen på passagerarsidan E39?

We
192
Wengen
528iA-98
Är det någon som har tagit ur airbagen på passagerarsidan på en E39:a. Jag skulle vara tacksam om någon som gjort detta kunte tala om hur ni gjorde.
Har läst att man kan ersätta airbagen med ett motstånd på 2.2Ohm. Stämmer detta även till en E39:a?
BMW vill ha 800:- för detta jobb. Tyckte det lät dyrt, jag menar hur svårt kan det vara?
Tacksam för svar...

/Wengen
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bäst är att låta BMW koppla ur den mjukvarumässigt först, sedan plocka bort den efteråt, då behövs inga modifieringar som motstånd vad jag erfarit på andra bilmodeller.
Om det funkar med ett 2,2Ohmsmotstånd och att systemet accepterar detta på en BMW vet jag ej men är möjligt.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När dom plockade ur airbagen i min E46:a fick dom byta bilbältet också, det är tydligen en annan typ som sitter på bilar utan airbag. Det var på en auktoriserad BMW verkstad.

BMW CS #5206
In
355
Inot
745iA -02
Att "koppla ur" airbagen var/är gratis på BMW....Men du måste byta bilbälte och det kostar 1500:-
yngman
Antar att det beror på barnstol. Vi har kört med två barn i bak istället och har faktiskt fungerat över förväntan. Barn lär sig väldigt fort att mamma/pappa inte kan göra allt under tiden man kör (lite att tänka på för övrigt).

Nackedeln är att man inte kan justera framstolen. Eftersom vi haft två bakåtvända samtidigt har jag åkt omkring med halvtaskig förarställning i över ett år. Men vad gör man inte för barnen...

Nu har den stora vanlig bilstol så nu kan man sträcka på benen igen :-)

Skulle jag placera mitt barn fram skulle inte jag börja mixtra med motstånd mm. Låt BMW ta hand om saken. Det är trots allt en rejäl krutladdning bakom huvudet på ditt barn. Jag vet att det förmodligen är mycket skrämselpropaganda i detta men om något skulle hända...
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Kör också med 2 bilbarnstolar bak (tvillingar)... det är trångt men det går. Barnen har inget emot det alls faktiskt.
Nu börjar dom dock närma sig metern i längd så det blir snart dags för framåtvänt pga utrymmesskäl.
Barn skall sitta bakåtvända så länge som möjligt.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
We
192
Wengen
528iA-98
yngman:
Japp det är pga barnstolen som jag funderar på att ta ur airbagen på passagerarsidan. Har också funderat att det kanske är lika bra att ha barnstolen i baksätet. Det är väl en vanesak för barnet om de skall sitta fram eller bak, sätter man dem i baksätet så lär de ju acceptera detta därför att de inte vet om något annat.
Det enda som är lite surt att jag inte har en touring, blir nog lite trångt med både barnstol och själva liggdelen för barnvagnen i baksätet. Det slutar väl med att man får byta till en touring istället:-) Hade jag vetat att det jag vet nu så hade det nog blivit en touring när jag köpte bilen för 2år sedan:-) Men det är lätt att vara efterklok.......Så är det någon som är sugen att byta så är det bara att höra av sig:-)))

/Wengen
Ri
9
Ribban
523i Touring -99
Vad kör ni med för barnstolar? Det blir ju så förbenat trångt fram när man sätter in stolen. Att sätta den bakom föraren (mig) är knappt att tänka på.

Jag ska precis montera en Britax Freeway bak i min bil, hur monterar man fast stolen i stolen framför på bästa sätt?

Ngn som har lite tips, eller ännu hellre lite bilder på montage?
Rosebuddy
JAg har monterat stropparna på Axels ritax Freeway i de "byglar" på undersidan av passagerarstolen. Byglarna verkar ha med höjning/sänkning av stolen att göra och sitter som sten.
Mvh
Lars
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej!
Yngman: Det är ingen skrämselpropaganda!
Jag har arbetat med dessa system - där de tillverkas. Jag skulle inte leka med detta. Jag låter inte mina barn sitta fram till de blir lagom stora för det. Det får absolut inte leka i förarstolen.
Jag har sett vad denna krutladdning kan göra och när den kan göra det. Det är elektronik, som visserligen är väl testad, men det är fortfarande elektronik. Det kan gå fel och då vill vi inte att någon är i vägen!

Wengen: Om jag skulle vara i din situation så skulle det finnas två alternativ och i den ordningen jag skriver dem:
1 sätta barnen bak! Det är bra att ha en airbag och som Yngman säger barn lär sig väldigt fort.
2. Ta ur hela airbagen och byta bältet om det krävs - det är småpengar!

Mvh

/NP
yngman
Ribban:

Jag har också satt i dessa "byglar". Känner du något som känns som "krängningshämare" under stolen har du hittat rätt. Akta för guds skull bara fingrarna eftersom de mycket riktigt har att göra med höjningen av stolen. Har du problem med att få dit stropparna kan du höja stolen, då friläggs byglarna.

Har både använt FreeWay och TwoWay, allt utom problem (förrutom när jag i 20 minusgrader skulle sätta tillbaka två (!) stolar...

Wengen:

Byt till en Touring. En fröjd att lasta utan att bli Volvo-tråkig. Är nog den absolut roligaste bilen på marknaden utan att helt försaka familjen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.