|
|
|
|---|---|
Smiley© |
Tjena! Himmla tjat om värmeventiler jämt, men ingen har tagit upp nåt hur man lättast felsöker elfelen! Jag kan inte stänga av värmen på förarsidan på min bil (M5 -92). Och jag har konstaterat att det saknas en jordsignal till värmeventilen så den stänger aldrig. Är det nån som vet hur kablarna går från värmeventilerna? Skulle vara bra att veta då man enkelt kan mäta sig fram var felet ligger. Går kablarna in i nån styrenhet eller går dom till värmereglaget? Jag vill veta så mycket som möjligt om det är nån som sitter på bra information. Hur får man bort panelen där värmereglagen sitter utan att få brytmärken i plasten? För den sitter väl bara dit tryckt? P.S. Ja, ventilerna är hela om nån undrar ;-) D.S. /Smiley© |
|
Schema finns här Länk Hur man får bort panelen har diskuterats på forumet, använd sök. FAF |
|
|
Här hittar du ett detaljerat elschema över värmesystemet i E32/E34: Länk Jag hade problem med "max heat position switch" som sitter i temphjulet på förarsidan, vilket gjorde att ingen av ventilerna stängde. Efter dränkning av den elektronikrengöring, fungerar allt som det ska. Stänger inte förarventilen ens om du ställer in lägsta tempen på den sidan? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tar upp en gammal tråd Jag har precis samma problem Smiley© det vill säga ingen jordsignal till den ena värmeventilen på en e34:a. Elschema länkarna fungerar inte längre.Finns det någon där ute som sitter på dem? Undrar även om Smiley© hittade någo fel?? |
|
Smiley© |
Uffe6 Det är länge sedan jag fixade mitt fel, så minnet är lite luddigt! I mitt fall vill jag minnas att det var elektronikboxen som hade gått sönder. Jag vet att jag bytte både elektronikboxen och själva enheten med värmereglagen, men jag minns inte varför jag bytte enheten med värmereglagen, kanske var så enkelt att jag chansade på att det var den som var trasig så det var därför jag bytte den. Så det bästa du kan göra är att försöka låna en likadan elektronikbox och testa om det löser ditt problem. En nödlösning är väl att koppla ihop värmeventilerna så båda styrs av den fungerande signalen, men jag vet inte om man kan överbelasta elektroniken som styr signalen om man gör så! /Thomas |
|
Thomas Ok. Ja det borde vara något av dem. Jag åkte till skroten och där fick jag låna en IHKR box och provade med den. Tyvärr så fungerade inte jorden iaf. Styrenheten med värmereglagen har jag oxå haft borta. Har mätt upp motstånd och dylikt i den, och jag tycker att den borde fungera. Det är ju inte så mycket elektronik i den. Knakse skulle byta den iaf. Har fått tag på ett bra elschema. Sitter o mäter på olika stift och punkter, men hittar det inte. |
|
|
Thomas PS provade även med att göra en ful lösning att styra båda ventilerna med en. det verkar dock gå för svag ström, för ibland fastnar värmeventilerna i antingen öppet eller stängt läge.... |
|
Smiley© |
Var det samma nr på IHKR boxen? Finns ju en del olika. Men om ventilerna får för lite ström borde dom inte stänga alls, är dom hela så ska dom alltid öppna när dom inte får ström. Du har inte haft någon vattenläcka vid boxen så du har fått ärgade kontakter? |
|
IHKR boxen finns inte i så många utföranden. Men jag kollade porduktionsnumret och det var samma. Den såg likadan ut dessutom. Precis....när jag gjorde fullösningen så kunde värmen ligga på. Antagligen för att strömmen är för svag för att stänga båda. Värmeventilerna fungerar klockrent. När jag lägger ström på dem klickar de båda två. Med fullösningen orkade den ibland att stänga båda två...om man vred reglaget några gånger, men så kan man ju inte ha det. Det är alltså det ena jorden till en av värmeventilerna som är helt död. Menar du vattenläcka vid IHKR boxen nu eller?? |
|
Smiley© |
Ja, jag menar vattenläcka vid IHKR boxen, vill minnas att jag har läst att en del har haft det. Om du vill göra en nödlösning nu i värmen tills du hittat felet kan du ju antingen koppla in ett relä mellan styrsignalen och värmeventilerna eller lägga på en konstant jord så slipper du ha värmen på nu när det är varmt ute. Jag är osäker på om det är + eller - som bryts när man slår av tändningen, vanligast är ju att man bryter + men eftersom dessa ventiler är jordstyrda så blir jag osäker. Så om du gör det så mät upp så att + bryts när du slår av tändningen så värmeventilerna inte står och drar ström i onödan. |
|
IHKR boxen såg väldigt fin ut när jag tog ut den. Inga ärgade kontakter osv. Mätte på den (det lilla jag kunde) Ganska många komponenter på kortet. Hittade dock ingen kallödning eller dylikt. Den jag fick låna på skroten såg betydligt sämre ut. Jag har dock fått köpa en IHKR box samt ett nytt värmereglage för 700 kr av dem snälla på vimmerby skrot. (min far hämtade upp det i går). Så jag skall skruva isär Bman och mäta nu mellan alla punkter. Har fått tag i ett elschema nu. Så nu kan jag mäta mellan alla stift och IHKR boxen. Samt på vilka stift (och vilken färg kabeln har) mellan Värmeventilerna och IHKR boxen. Från IHKR boxen till värmereglaget och tillbaka :-) Installerade halvljusautomatik från mixon igår (fungerar klockrent) men då såg jag under rattstången att elektroniken var rätt dåligt dragen. Jag har eftermonterat larm på min (DEFA) samt att föregående ägare har haft slutsteg och grejer. Många kablar var uselt dragna vad gäller isolering osv. Så jag skall ta mig igenom det getingboet tänkte jag. Dessutom är värmeelement bytt på den här bilen för inte så länge sedan. (2006) Det enda jag har från föregående ägare är kvittot. Det kan ju ha hänt något då när man har varit inne och rivit i bilen. DETTA SKALL GÅ ATT LÖSA...om det så är det sista jag gör :-) Ps. det är - som bryts. Det är den man styr ventilerna med. Det ligger konstant ström 12V fram till ventilerna på + sidan. |
|
|
Fick det att fungera. Det var värmereglaget. Tycker det är lite konstigt då det inte är så mkt elektonik i den, men så var det iallafall. Jag har dock fortfarande ett elfel kvar. (det hade jag innan oxå) AC knappen och cirkulationsknappen fungerar ej. MEN de fungerar när man kopplar bort kalaget som styr de två knapparna och stoppar tillbaka dem. Då hör man hur spjällmotorn fungerar för återcirkulationen. De fungerar äve när man tar bort strömmen till värmeventilerna och sätter tillbaka dem. Så fort man sedan startar motorn slutr de att fungera. Gör man om samma procedur. (tex tar bort kablget ur IHKR boxen med motorn igång fungerar de. Någon som vet hur styrningen från AC:n kan ha att göra med detta?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.