AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
991

Bilen tappar kraft ?!

Ga
3
Gare
330ci -01
Vid färd idag upptäckte jag att bilen helt plötsligt går sämre. Avgasljudet är annorlunda, inte lika ettrigt som i normala fall. Bilen går hyffsat med det märks att någonting troligtvis inte är som det ska med bilen.. När bilen står stilla och jag gasar till litegrann hörs ett skallrande/väsande ljud som troligen kommer från avgassystemet , iaf låter det som så.
Ingen varningslampa lyser.
Någon som har en idé om vad som kan vara fel ?
Väldigt tacksam för svar.
nk
ta dig ett kik på katalysatorn, kan vara kass åt till besiktning station och be dem kolla avgaserna

alltid problem
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
så var det på min m5:a förut, då hade katten helt paja ihop, keramiken hade spruckit i delar, och det var bara massa bitar av det som täppte igen den !

Länk
Ga
3
Gare
330ci -01
Bilen har gått strax över 6000 mil för övrigt.
Om det är katalysatorn som är trasig, innebär det isf att man måste byta ut hela avgassystemet , eller kan man byta själva katten ?
Nån som har pejl på ungefärlig kostnad ?
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
det går att byta bara katalysatorn !
Åk iväg och ta ett avgasprov å se om det är den först !
Kompisen bytte på sin 525:a för ett tag sen, och jag har för mig att det gick på ca 6000 kr, men jag är inte säker ! nån här lär nog veta exakt !

Länk
stefannorr
Räcker ju o byta katten,tror de finns x antal år som en katt ska hålla,går de inte på garanti hos BMW så borde de ju gå ta på bilförsäkringen motorskadegaranti,en kat till min 523-96 går väl på minst 9000 kr så de är ju inga billiga saker,sen kan man ju tydligen köpa billigare kattar av andra firmor typ katalysatorteknik m.m.
Om de nu e katten, går de inte på nån nybils garanti? 3 årig?
Slå en signal till Stefan på ASP han kan nog hjälpa dig med en katalysator om det skulle vara den, han är bra i pris och säljer även på postorder. MVH Fredric
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det är en svensksåld bil, borde det gå att få katalysatorn bytt inom avgasreningsgarantin som är fem år eller 8000mil (det som kommer först)!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ga
3
Gare
330ci -01
Tack för alla svar !
Tänkte bara meddela hur det gick.
Jag var till bilprovningen i morse, inget fel på katalysatorn.
Sen åkte jag till BMW, de felsökte och upptäckte att det var kamlägesgivaren som var trasig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.