|
|
|
|---|---|
|
Vid färd idag upptäckte jag att bilen helt plötsligt går sämre. Avgasljudet är annorlunda, inte lika ettrigt som i normala fall. Bilen går hyffsat med det märks att någonting troligtvis inte är som det ska med bilen.. När bilen står stilla och jag gasar till litegrann hörs ett skallrande/väsande ljud som troligen kommer från avgassystemet , iaf låter det som så. Ingen varningslampa lyser. Någon som har en idé om vad som kan vara fel ? Väldigt tacksam för svar. | |
nk |
ta dig ett kik på katalysatorn, kan vara kass åt till besiktning station och be dem kolla avgaserna alltid problem |
|
så var det på min m5:a förut, då hade katten helt paja ihop, keramiken hade spruckit i delar, och det var bara massa bitar av det som täppte igen den ! Länk |
|
|
Bilen har gått strax över 6000 mil för övrigt. Om det är katalysatorn som är trasig, innebär det isf att man måste byta ut hela avgassystemet , eller kan man byta själva katten ? Nån som har pejl på ungefärlig kostnad ? |
|
|
det går att byta bara katalysatorn ! Åk iväg och ta ett avgasprov å se om det är den först ! Kompisen bytte på sin 525:a för ett tag sen, och jag har för mig att det gick på ca 6000 kr, men jag är inte säker ! nån här lär nog veta exakt ! Länk |
|
stefannorr |
Räcker ju o byta katten,tror de finns x antal år som en katt ska hålla,går de inte på garanti hos BMW så borde de ju gå ta på bilförsäkringen motorskadegaranti,en kat till min 523-96 går väl på minst 9000 kr så de är ju inga billiga saker,sen kan man ju tydligen köpa billigare kattar av andra firmor typ katalysatorteknik m.m. |
|
Om de nu e katten, går de inte på nån nybils garanti? 3 årig? |
|
| Slå en signal till Stefan på ASP han kan nog hjälpa dig med en katalysator om det skulle vara den, han är bra i pris och säljer även på postorder. MVH Fredric | |
|
Om det är en svensksåld bil, borde det gå att få katalysatorn bytt inom avgasreningsgarantin som är fem år eller 8000mil (det som kommer först)! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för alla svar ! Tänkte bara meddela hur det gick. Jag var till bilprovningen i morse, inget fel på katalysatorn. Sen åkte jag till BMW, de felsökte och upptäckte att det var kamlägesgivaren som var trasig... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.