AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.151

drar mycke olja =motor slut ?

bmw alpina b3
hej sen jag köpte bilen för ca 3 veckor sen på m-bilar i har jag tvungen hela i 3 liter olja på min alpina när jag köpte bilen så lyste olje lampan gult så jag hällde i 1 liter men har gjort det nu 2 gånger till. sist för ca 7-9 dagar hade jag fult med olja nu lyser lampan gult igen när jag stänge av motor. har inte kört med bilen grovt har kört verkligen snällt men ändå efter så kort tid lyser lampan igen .sen märker jag när jag startar bilen visa gånger så blåryker den precis när jag startar den kan det vara att motor är slut vilka garantier har jag efter bara 3 veckor köp på m-bilar mvh
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Man har väl sex månaders garanti på en bil som är köpt av en näringsidkare. Innan var det tre månader och många skriver tre månader.

Konsumentköplagen gäller i två år från inköpsdatum. Näringsidkaren är skyldig att visa att felet INTE fanns där när denne levererade bilen till kund. I regel fälls näringsidkaren vid fel av din art.
bmw alpina b3
vad ska man göra ska man ringa eller bara åka dit med bilen o lämna den så får dom kolla genom den mvh kan dom anklaga mig för någonting jag inte har gjort för jag har ringt till dom på m-bilar för ca 10 dagar o redan då sakt att bilen drar mycke olja å då frågar han mig om jag kör hårt med bilen men det har jag inte gjort så vem får stå för detta då? har jag någon rätt mvh
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är väl bara att be dom rätta till felet eller häva köpet. Om dom inte går med på det så är det bara att gå till allmänna reklamationsnämnden eller domstol.

To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Två år gäller inte på en begagnad bil som jag antar det är..

konsumentköplagen är ALLTID giltig 6 månader, det är upp till säljaren att bevisa att felet uppkom pga vårdslöshet eller dylikt så som jag tolkat lagen

___
Missa INTE konbaneträffen i H-fors den 5/9 Länk
Ett förtydligande: Konsumentköplagen gäller alltid i två år. Dock stämmer det som Patrik Nilsson skriver att bevisbördan för att felet inte fanns vid leverans ligger hos säljaren i 6 månader. Därefter måste köparen bevisa att felet förelåg vid köpet.
bmw alpina b3
fick varudekleration det står garanti som omf. hela bilen ja mrf 3 mån eller 5000km mvh o vad är det mvh
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
bmw alpina b3:
MRF-Garanti i sex månader, dock högst 10 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är högst tre år (36 månader) gamla och gått högst 50 000 km.

MRF-Garanti i tre månader, dock högst 5 000 km, rekommenderas för bilar som vid leveransen är mer än tre år (36 månader), dock högst sex år (72 månader) gamla och gått högst 100 000 km.

För övriga bilar rekommenderas Trafiksäkerhetsgaranti.

Bilens ålder räknas från dagen för den första registreringen, dvs när bilen togs i trafik

1. Tillämplighet
Denna garanti gäller för den bil som har angetts ovan. Garantin gäller för konsumenter, dvs. personer som har köpt bilen huvudsakligen för ett ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Garantin gäller inte för senare köpare

2. Omfattning
Garantin omfattar hela bilen med undantag för dels eftermonterad extrautrustning som radio, bandspelare, motorvärmare, kupévärmare, larm etc., dels komponenter som inte har fått bedömningen normal eller detaljer som har fått preciserad anmärkning i varudeklarationen

Garantin gäller inte för fel, om säljföretaget kan göra sannolikt att bilen har blivit bristfällig på grund av
en olyckshändelse eller en annan liknande händelse,

en annan omständighet som beror på konsumenten, som att bilen har vanvårdats eller använts på ett onormalt sätt eller att särskilda åtgärder har vidtagits, t.ex. ombyggnad eller ändring av bilen, som sannolikt har inverkat på bristfällighetens uppkomst eller omfattning eller

normal förslitning.
3. Fel
Med de undantag som har angetts i punkten 2 omfattar garantin fel som visar sig eller uppkommer under garantitiden/körsträckan. Som fel räknas inte normal förslitning. En begagnad bil kan ibland, med hänsyn till bilens pris, ålder och körsträcka, ha brister utan att dessa ska anses utgöra fel.

4. Reklamation
Om konsumenten vill åberopa denna garanti på grund av ett fel på bilen ska han snarast möjligt underrätta säljföretaget. En reklamation måste alltid göras inom skälig tid och inom den tid och högsta körsträcka som garantin omfattar. Sker inte detta förlorar konsumenten sin rätt att göra gällande garantianspråk.

Säljföretaget har rätt att debitera konsumenten för kostnader för besiktning eller liknande undersökning som beror på en ogrundad reklamation, om konsumenten i förväg informerats om dessa kostnader.

Säljföretagets åtagande
Om ett fel har funnits vid leveransen eller uppkommit inom angiven garantitid/körsträcka, åtar sig säljföretaget att avhjälpa felet kostnadsfritt vid närmaste lämpliga verkstad som har anvisats av säljföretaget. Avhjälpandet ska göras utan väsentlig olägenhet för konsumenten och inom skälig tid, normalt två veckor från det att konsumenten har underrättat säljföretaget om felet. I stället för avhjälpande har konsumenten rätt att få en annan likvärdig bil om konsumenten föredrar detta, och om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljföretaget.

Vid bedömning om vad som är skälig tid eller väsentlig olägenhet i det enskilda fallet ska hänsyn tas till konsumentens behov av bilen, felets art och omfattning, svårigheten att fastställa felet samt den tidpunkt då konsumenten har ställt bilen till säljföretagets förfogande. Om säljföretaget tillhandahåller en lånebil kan detta beaktas vid bedömningen av vad som anses vara skälig tid för avhjälpandet.

6. Konsumentens rättigheter
Om ett avhjälpande eller en omleverans inte har skett enligt punkten 5 får konsumenten göra avdrag på köpeskillingen med ett belopp som motsvarar felet, kräva skälig ersättning för avhjälpande av felet eller häva köpet, om i normalfallet två misslyckade avhjälpningsförsök har gjorts och felet är av väsentlig betydelse för honom.

Vid hävning ska konsumenten återlämna bilen mot att säljföretaget återbetalar köpeskillingen och ränta på denna. Den återlämnade bilen ska vara i normalskick bortsett från det hävningsgrundande felet samt normalt slitage. Säljföretaget har rätt till ersättning för den nytta konsumenten har haft av bilen. Vid bedömningen av om konsumenten ska betala ersättning för nyttan ska hänsyn tas till de besvär och olägenheter konsumenten har haft, t.ex. att han inte har kunnat använda bilen i normal omfattning. Konsumenten ska efter avräkning få minst ett belopp som ger honom möjlighet att köpa en felfri bil som, beträffande standard och skick, motsvarar den återlämnade bilen vid hävningstillfället.

7. Skadestånd
Konsumenten har rätt till en skälig ersättning för den skada han lider genom att bilen under garantiperioden är felaktig, om inte säljföretaget visar att felet beror på ett hinder utanför företagets kontroll som inte skäligen kunnat förutses vid köpet och vars följder inte skäligen kunnat undvikas eller övervinnas.

Skadeståndet omfattar inte ersättning för förlust i en näringsverksamhet eller för en personskada. Konsumenten är skyldig att vidta skäliga åtgärder för att begränsa sin skada.

8. Konsumentköplagen
Innehållet i denna garanti begränsar inte i något avseende konsumentens rätt att i stället för garantin åberopa konsumentköplagens regler. Enligt lagen svarar säljföretaget för fel som har funnits vid leveransen. Fel som upptäcks inom sex månader skall dock anses ha funnits vid leveransen, om inte säljföretaget kan visa annat eller detta är oförenlig med varans eller felets art. Det betyder att konsumentköplagen kan ge köparen ett skydd som inte tillförsäkras denne genom MRF-Garantin för begagnade bilar. För fel som upptäcks mer än sex månader efter leveransen måste konsumenten göra sannolikt att felet har funnits vid leveransen. Konsumenten kan alltid reklamera ett fel inom två år efter leveransen om det görs inom två månader från upptäckten.

9. Tvistlösning m.m.
Om en tvist mellan konsumenten och säljföretaget med anledning av denna garanti inte kan lösas genom förhandlingar mellan parterna, kan konsumenten vända sig till den kommunala konsumentvägledningen eller till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Tvister kan även prövas av en allmän domstol.

10. Kundskydd
Under förutsättning att säljföretaget var anslutet till Motorbranschens Riksförbund (MRF) när köpet ägde rum får konsumenten skydd enligt MRFs kundskydd. Det innebär att MRF svarar för att konsumenten får den ersättning som ARN har rekommenderat, om säljföretaget inte följer ARNs beslut. Skulle konsumenten inte godta ARNs avgörande, utan ansöker om prövning av tvisten av en domstol, bortfaller åtagandet.
(se länk)
Länk

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
bmw alpina b3
wov snygg alpina måste man säga mvh så då måste dom fiksa det verkstad (m-bilar) har haft bilen i 3 veckor mvh
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Om det blir bekymmer med M-bilar så skicka ett mail till Alpina. Är serviceboken ok och milen stämmer brukar de fixa det mesta på goodwill.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
bmw alpina b3:

Du måste åka dit där du köpte den så att säljaren får chans att åtgärda felen själv!

Reklamation
När du upptäcker ett fel ska du reklamera till säljaren inom skälig tid.
För köp efter den 1 juli 2002 gäller därutöver att en reklamation som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet ska anses ha lämnats i rätt tid. Vårt råd är dock att alltid reklamera direkt när du upptäcker felet.

Reparera inte själv
Du måste reklamera hos säljaren innan du låter avhjälpa ett fel. Säljaren har nämligen rätt att åtgärda felet själv, om han erbjuder sig att göra det utan uppskov och rättelsen kan ske inom rimlig tid, kostnadsfritt och utan väsentlig olägenhet för dig.
I undantagsfall, till exempel om du befinner dig på resa och det är svårt att komma i kontakt med säljaren, kan du låta reparera bilen innan säljaren har fått tillfälle att titta på den. Försök alltid att ta kontakt med säljaren först.

Mvh
Dr
152
Dr_Johan
Z3 M-Coupé
Viktigt i alla dessa ärenden är att eventuell brevväxling dokumenteras så att det i efterhand kan tas fram såsom bevis. Ett bra sätt att reklamera är ex. via e-mail vilket är "godkänd" dokumentation eftersom bl.a. datum etc. loggas.
Men som övriga skriver så brukar man för det mesta kunna lösa problemen med säljaren innan man börjar hota med diverse konsumentköplagar etc - det vet oftast säljaren om varför seriösa inte tar upp diskussionen.
bmw alpina b3
har pratat med m-bilar bilen ska in den 13-de så ska dom kolla igenom allt mvh
Tjena Mirko!
Vore ja som du skulle ja kräva att dom tar in den på en gång.
Länk
Mvh Mattias

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.