AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.337

Byte naviskärm 4:3 till 16:9...

performa
Har trots idogt sökande både här och där inte riktigt lyckats få fram exakt vad som krävs för att kunna få en fungerande 16:9 skärm i min 330i touring.
Fakta: 330i Touring 01, med navi MK3, 4:3 skärm, TV-modul, splitscreen, HarmanKardon-stereo, CD-växlare.

Kan man bara byta skärm "rätt av"?
Är det värt byta till MK4 DVD-spelaren?
Problem el annat att tänka på/se upp med?

hilsen,

P-A
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Du kan byta monitor från 4:3 till 6:9 monitor rakt av, gjort på ca 10 minuter.

Det kan vara så att din TV-modul inte klarar att köra i 16:9 läge då får du stora svarta kanter på sidan av skärmen du kör alltså 4:3 läge. Jag vet dock inte från vilket datum TV modulen började leveraras för att klara widescreen läget. Men det är någon gång 2001 en vild gissning är september. Då får du byta tv modulen eller så tar du bort TV modulen och kör skärmen rakt i MK3 enehten. Eller så köper du en ny TV modul, finns visst någon som kan löda om dem också. Vart vet jag inte.

MK3 VS MK4 om du kör i Europa mycket så kan ett byte vara värt. Om inte så är det inte värt det. De är så gott som lika snabba. Hela europa finns ju på DVD skiva, men man får icke att förglömma att de flesta stora vägar i europa finns med på skandinaviska CD versionen också.

Problem du kan stöta på är så gott som obefintliga. Det är väldigt Plug and Play.

Vad kostar den 16:9 monitorn du funderar på att köpa? De är inte billiga!

Lycka till!

Mvh
Kristian
performa
Tackar för svar, precis vad jag behövde!
De finns ju lite här och var, ex på ebay.de, sedan får man försöka hitta rätt kombination pris och utrustning. Vetegudarna om det är lönt byta till DVD navi dock.
Men navigationsinfon visas förstår i 16:9 format, utan svarta kanter, eller?
Och TV; seriöst, hur ofta kikar man på TV i bilen med den usla kvalitén det blir?
16:9 enheten har ju CD bakom skärmen, hur funkar det med CD-växlaren i skuffen?

hilsen,

P-A
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Cd bakom skärmen , de är väl fel, de är väl för casettband bakom skärmen,så är de på min.

Till E46 så finns 16:9 LCD skärmen med kassettband, CD eller MD ibakom. Om man har CD så väljer man mellan CD och CDC som inkälla om man också har CD växlare.

/RS2
performa
Då kommer följdfrågan om man köpt skärmen och har CD-växlaren, måste man köpa CD/MD/kassettspelaren bakom? Eller är de "bultade" ihop så man inte kan köra skärmen utan bakomliggande spelare?

hilsen,

P-A
Först så har E46 en speciell 16:9 LCD skärm så en skärm till E39 eller X5 passar alltså inte. Sedan så måste man ha båda enheterna (skärm plus en av spelare med hållare ibakom) för att det ska fungera och gå att installera. Se bilderna nedan.

Länk
Länk
Länk

/RS2
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Jag avser att uppgradera högtalarna i min E39 Touring MEN jag har telefon och denna arbetar (vad jag har hört) med en dubbelspole i någon av originalhögtalarna.
Vad göra? Någon som har ett bra tips både på leverantör och teknisk lösning.
Navin är redan uppgraderad till 16:9 och det gick kanonenkelt.
Tacksam för svar
Bosse J.

Bosse J.
BMW CS 185 H
BM
122
BMMMMMW
316ti Compact
318ti Compact (leksak)
540ia-03
ser att ni diskuterar nav skärmar, jag har en -00 E39 som ska få nav från en -97. Det jag undrar om det är samma sak med byte från 4:3 till 16:9 som till E46?
Hur ser man föresten vilken typ av en het man har, typ MkII eller någe annat?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.