|
|
|
|---|---|
|
Tja, Har frekvent använt rustas fullt godkända polermaskin sen den dag den kom ut i butikerna Måste säga att den absolut uppfyller samtliga krav som man kan tänkas ha på en polermaskin utom ett.. Den låter något hemskt! Har polerat minst 10 bilar med maskinen, och efter att ha skrämt pälsen av 40 katter, grannar som trott att jag sågat sönder garaget och att öronen trillat av har jag börjat leta efter någon liknande variant - fast tystare. Någon som har något bra tips på en liknande maskin som genererar mindre buller? Är beredd att betala ganska mycket mer för att slippa detta. Mvh / Peter | |
|
Enligt flera här på forumet är originalmaskinen Cyclo (som Rustas maskin är en plastigare kopia på) lika ljudlig... Det kan nog vara svårt att hitta en tystare maskin om det är samma typ av dubbla excenterroterande huvuden du är ute efter. Jag håller med om att den låter en hel del, men jag använder alltid hörselkåpor när jag polerar med den. Kan iofs bli problem att sätta hörselkåpor på alla grannarna och katterna...! :o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Precis som Johan B skriver låter orginalet lika mycket. Det finns ingen maskin med liknande konstruktion, som jag stött på, som låter mindre. När jag jobbade var det alltid hörselskydd som gällde med Cyclon liksom med Rustamaskinen nu när man blivit hobbyputsare. Tror tyvärr inte att du hittar någon tystare som är lika bra. |
|
|
Använder turtle waxer,knappast nån bra kvalitet men jävligt tystgående är inne på min 3 på garanti nu de 2 tidigare blev plötsligt knäpp tyst:) tvärdog. Håller ca 3 bilar:) MVH ANDREAS |
|
|
Dock tycker inte jag att turtle-maskinen kommer i närheten av det resultat jag nått med Rusta-maskinen.(har båda) Mao jag kan lätt leva med de oväsendet med tanke på hur grymt bra den är! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
| Cyklon är dovare och inte lika jobbig att använda men låter mycket den också, men klart mindre. Men den är inte tyst som sagts tidigare. Testa isolera den med nått kankse? Annars är det väll bara att köpa hörselskydd med radio i. Billigaste och bästa lösningen skulle jag tro. | |
|
Mjo, jag är supernöjd med Rusta-maskinen i övrigt. Har haft Turtles jag också - visst är den tystare men inte lika effektiv. Jag har hörselskydd, men som Johan B säger i sitt inlägg så blir det lite svårt att sätta skydd på alla grannar :) Hmm.. vore kul om man kunde hyra nån bra lokal där man kunde hålla till för diverse mek o rekond. Ingen som har något bra tips på lokal/mek-garage man kan hyra i Stockholm? Tänkte då att man hyr den på obestämd tid, d v s inte per timme som i en GDS-hall. Kanske fler i Stockholmsområdet som skulle vara intresserade av att hålla till en sån lokal (billigare om man går ihop ett antal personer) ? Mvh / Peter |
|
|
tooon: Den tanken har slagit mig många gånger. Alltså med en lokal! Skulle vara grymt härligt att ha en liten verkstad i 08-området som man har gemensamt ett gäng med tvätt/meck-möjligheter! Kan man ju även hjälpas åt, snacka lite skit osv... Synd att det är så dyrt/svårt med lokaler i sthlm bara. Men om du hittar nått så är jag gärna på till våren när jag tar körkort... Lär ju finnas ett stort intresse för detta här på forumet förmodar jag. Med tanke på hur dyrt det är med timhyran i gdshallarna så kanske det inte blir så dyrt i alla fall. Har du tips på lokal så hör av dig! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Fredrik, Absolut, kul att fler är intresserade - ska hålla utkik och hör av mig om jag hittar något! Vi kanske kan få ihop ett gäng som delar, ju fler desto bättre. Spelar ju mindre roll om lokalen inte ligger mitt i Stockholm, kommer man bara nån mil utanför så sjunker priserna drastiskt. Mvh / Peter |
|
|
Peter: Härligt! Jag ska också hålla ögon och öron öppna! Skulle vara intressant att veta var i sthlm du bor. Absolut är det inget måste med ett centralt läge! Hittade ett garage innan idag i Hässelby Villastad (där jag bor) för 2000:-/mån dock så var det endast ca 35 kvadratmeter:( Finns det fler intresserade kan ni väl ge er till känna här! /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Ja själv blev jag idiotförklarad av detta forum för jag tyckte Rustas polermaksin låt för jävligt. Men det känns bra att någon mera vaknat upp :) Efter ha köpt rustas Maskin som man inte kan använda i ett område som det bor folk i köpte jag en enkel jävla Turtle VAXMASTER som fungerar klockrent på mina lackar i alla fall. Köpte den på OK/Q8. Har man inte för nedgången lack fungerar den fint. Tyst som bara den.. Har till och med kört på natten inga kalgomål. Mvh |
|
Mr Jim |
Är det Rustas med dubbla polerhuvuden Ni pratar om? Funkar den bra alltså? Skiter i ljud och grannar men vill ha ett bra resultat, är detta maskinen för mig? Mvh/ Jim Profit Bästa bilvårdsprodukterna: www.hagmans.com |
|
Mr Jim: Svar Ja. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
Mr Jim |
Hehe, ett kort & koncist svar, sånt gillar vi... =) Mvh/ Jim Profit Bästa bilvårdsprodukterna: www.hagmans.com |
|
Mr.Jim, Ja om du bortser från ljudnivån funkar maskinen utmärkt! Har funkat utmärkt på ett 10-tal bilar hittils för mig. Finns en lång tråd om denna maskin i bilvårdsforumet, där även tips på vilka (gula) rondeller du bör köpa till (de vita som följer med är inte speciellt effektiva). Mvh / Peter |
|
|
När jag vill ha en bil blankare på ett seriöst sett så tar jag först fram min gammla stora Flex polermaskin och sätter på en stor hård poler trissa och använder sedan 3M 09639 polervättska (obs du bör veta vad du gör, för kommer du åt div plast och gummi delar så finns det risk för skader!) efter ha polerat av hela bilen (på hög hastighet) så tar jag och avfettar och sedan spolar av bilen(obs bara spolar, ej svampar!!) hällst med högtryck(då får man bort det mästa av stänk från polervättskan). sedan efter att torkat av bilen så tar jag min lilla Borsch PEX 125 AE(sådan som är ocentrerisk snurrande)med liten hård polertrissa och polerar en sväng till, men med lite vättska bara för att ta bort ev render från den stora maskinen. Torkar sedan bort poler rester och lägger sedan på Sonax flytande vax(perfekt, det blir inga rester på div svarta matta delar) Oj så den skiiiiner sedan |
|
|
Hur är ClasOhlsons polermaskiner? Någon som testat? "En gång BMW, alltid BMW" |
|
|
Håller med "AEG" i frågan. Cyclo är inte tyst, men ett inte alls lika ansträngande ljud i den. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Jag söker en maskin av den typ som Flex har men billigare helst, och absolut inte tyngre. Dvs en nerväxlad vinkelmaskin, gärna med ställbart varvtal. Jula har nåt men alldeles för tung och med fel utväxling. Nån som vet om flera? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.