|
|
|
|---|---|
|
Hur kall skall utblåsningsluften vara när kliman är inställd på max kyla? Har hört nånstans mellan 8-12 grader medans nån påstod sig ha 4 grader. 8-12 låter väl mer rimligt eller? | |
|
Sätter du in en termometer givare i luft uttaget så ska du ha en temp på några plus grader om kliman kyler för fullt,har du 8-12 grader så är det något fel. ///Johan |
|
|
Man kan faktiskt ganska enkelt själv kolla AC-funktionen. Kort gäller följande förutsättningar (E34 enligt TIS): - 50 grader i bilen (fixade jag en molnfri högsommardag med kupevärmare i bilen. Det blev 75 grader innan jag testade) - motorn på 2000 rpm - AC:n inställd på recirkulation Då skall AC:n orka hålla 10 raders "förångarsensorstemperatur". I praktiken kan man nog inte mäta det själv utan specialinstrument men man kan förenkla det hela till att säga att en termometer instoppad i kylluftsutblåset skall visa 10-15 grader vid 50 grader i bilen. Alltså AC:n skall orka kyla ner luften med 35-40 grader på en E34. I min M5 -95 mätte jag upp: • Vid 55-60 grader i bilen ca 17-18 grader i kalluftsutblåset • Vid 50 ca 14 grader i kalluftsutblåset • Vid 47 ca 12 (lägst 8 högst 14) grader i kalluftsutblåset • Vid 45 ca 9-10 (lägst 2 högst 12) grader i kalluftsutblåset Per L |
|
|
Glömde nämna att lägre än några plusgrader bör man nog inte komma i utblåstemperatur för sedan riskerar man att luftens fukt fryser till is på kylelementets yta och till slut stoppas luftcirkulationen pga fullt med is. Detta hände min 630 med eftermonteratd AC. Efter att ha slagit av AC några minuter (då isen smälter) funkade den igen. Kontinuerliga temperaturer lägre än 2-5 grader skulle således jag tro kan innebära frysningsrisk. Per L |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag hade +3 vid en utomhustemp på +20 enligt M-test. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.