|
|
|
|---|---|
| Kör ibland i manuellt läge och upptäcker att när jag stannar bilen för t.ex. rödljus så står alltid växelläget i 2 och inte i 1. Ska det vara så? | |
|
Vadå, kan du inte lägga i 1an själv, växlar bilen tillbaks till 2an då? Lådan byter växel om du kör för sakta på en hög växel eller varvar för mycket så hoppar nästa i för att inte förstöra lådan. På min tex om man kör på 5an och stannar då hoppar 3an i, då kan man starta på 3an om man inte växlar ner själv. |
|
| Jovisst kan jag lägga in 1:an själv men det jag tycker är märkligt i och med att den själv växlar ner är att den står i 2an och inte i 1an från stillastående. Jag får alltså själv lägga den i 1an varje gång bilen inte rullar. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Alltså ska du växla själv eller ska du ha automatisk :)) Lägger man i manuell så ska du är det väl meningen att du ska rycka i spaken :)) Vet ej hur det ska vara kommer inte ihåg . ///MVH Hasso Länk |
|
taget från luften: det finns inte någon koppling till vinterläge/sommarläge om det finns någon sån finess på bilen? För i vinterläge börjar väl vissa bilar i en högre växel. Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk Pappa till Beppe Morgan William |
|
|
hasso: Försöker få frugan att köra bilen eftersom hon säger att hon vill ha kontroll på den och det har hon inte med automat. Får nog montera in en frikopplingsattrapp också :-) Nä saken är den att jag var mest nyfiken på varför den ställer sig i 2 och inte i 1 vid stillastående. Antagligen inget fel men märkligt tycker jag ändå. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Att den ställer sig på 2 är normalt. Varför vet jag ej. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
| Skönt med ett klargörande att det är så att den står i 2. | |
|
Stuot Om du gör enn fullgasacceleration i det läget så går 1an i,det är nog för att du försöker få ner bränleförbrukningen som du startar på 2an.:) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag vet att min fd MB-250 med fyrstegad låda aldrig lade i ettan om man inte lade plattan i botten från start. Tog ett bra tag innan jag upptäckte det :)) ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.