AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
1.221

NYBLIVEN FÖRSTABIL BMW-ÄGARE SÖKER HJÄLP (Stockholm)

bole
Hej, jag är en nybliven ung 26årig BMW ägare, som köpt sin första bmw även som förstabil . Det är en 323-a från 1998 ganska välbevarad, gått lite osv. För att få djupare insikt i hur bilen fungerar och även själv kunna utföra vissa enklare åtgärder så undrar jag om det finns någon kunnig här som kan vägleda en. Jag jobbar som IT-konsult och har nyligen flyttat till Stockholm så för den hjälpen jag får med bilen kan jag hjälpa tillbaka med något som rör datorer(även reparation).

Svara gärna
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag skulle nog råda dig att köpa en rephandbok, däri finns info om hur man utför service och underhåll, reparationer mm. Det står också vilka verktyg man behöver. Här är länkar till 2 sådana böcker: Länk Länk

/ Mvh Ferenc
/// Bavarian Motor Works \\\
bole
Tack för ditt svar Ferenc. Jag tror dock mer på den praktiska biten.

Annars är man inte lika duktig så får man väl utbyta tjänster tex mellan mig som kan mkt om datorer mellan nån mekaniker som kan mkt om bmw.

Boken planerar jag att köpa ändå det skadar aldrig.

Det är alltid kul att veta mycket om saker man använder ofta.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Annars så finns all hjälp direkt här på forumet. Stöter du på något problem så är det bara att fråga. Brukar inte ta många minuter att få svar på en fråga. Ett bra tips är att använda sökfunktionen på forumet innan du ger dig på att skruva.

///Jesper

BMWCS #5494
bole
Javisst Jesper,

som sagt det har jag planerat. Tanken är att man kanske skulle kunna utbyta tjänster.

Tex.. jag är mkt duktig på allt som har med datorer att göra. Genom att man kanske utbyter tjänster med nån lika kunnig så vet man att man får något bra. Om du förstår vad jag menar. Det är hela poängen med detta. Var på BMW-service häromdan, de kollade igenom bilen grundligt och kom fram till att man skulle kunna fixa några saker och det skulle kosta mellan 5-10 tusen spänn kanske tom 15 i värsta fall, och detta är ett sätt för mig att försöka minska den summan på något sätt.

Hälsningar
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vad är det som felar på din bil? förresten är det E36 Länk eller E46 Länk du har?

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ah det måste vara en E36... =)
bole
rob_t_j72 ... det är så att växellådan läcker lite olja, att det e lite mjuka bussningar gummit borde bytas + eventuellt nåt knas med länkarmar... sen ere nåt med 1-2 givare på motorn...på BMW sa de att det e inget man måste åtgärda direkt men kanske om 6 mån till 1 år... grejjen är att man orar sig för det när man kör o jag skulle hlest vilja ha en bil som allt funkar på..därför vill jag se om jag kan åtgärda det med hjälp av någon som kan det och dessutom kunna ge något tbx antigen i kunskap eller materiellt.
bole
oops glömde att skriva..det är en E46-a annars står det längst ner till vänster :-)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Lustigt, i modellguiden står det att 323:an finns som E46 först från år 2000? Skitsamma står säkert fel...

Växellådan borde kunna tätas med Omega 917, finns på Mekonomen - om det inte blir bättre efter en månad så blir det packningsbyte.

Per på Bil & Motorteknik i Huddinge har riktigt bra rykte här på forumet, numret står i Gula Sidorna

Mvh
bole
Tack rob

jag ska undersöka följande..som sagt jag är total nybörjare..vet tex inte ens vad du menar med att jag ska täta växellådan med omega...på BMW visade dem mig nån sorts skruv som man skruva loss om man ska byta/fylla på olja men det har jag ingen aning om var den sitter osv osv...känner mig lite blåst :) Bil & Motorteknik antar jag är nån sorts verkstad?
bole
PS: Den 323-an jag har en direktimport ... Tillverkad 1998 importerad 99 som yahrewagen haft 1 ägare i swe innan mig osv..fattar inte varför det står på sajten att den började tillverkas 99 men okej... på www.bmw.de finns ett antal 323-or som var 98-or...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Alla var vi blåsta i början =) man lär sig med tiden och använd gärna sökfunktionen här uppe.

Mekonomen är en bilbutik, leta upp din närmsta butik här: Länk (hoppas länken funkar) och köp Omega 917. Det är en tillsats som mjukar upp packningar som förhårdnat, värt att testa...

Bil & Motorteknik: Länk

Bor du norr eller söder om stan?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Kan själv inte mycket om felsökning av motorgivarna t.ex....
bole
mmm jag börjar bli kär i den här sajten faktiskt :)
bole
rob ... bor vid kristineberg
bole
rob..finss det någon "gör-d-själv" hur man fixar det me oljan då...vart man ska skruva var man kan göra det...hur man fyller på tömmer osv..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vet inte var din närmsta GDS ligger, OKQ8 i Västberga är väl rätt nära? Vet dock inte om de hyr ut verktyg där, OKQ8 i helenelund gör det däremot...

Men det finns en verkstad i Huvudsta vid gamla Mobil/Hydromacken (08-73 555 73), de är billiga o bra och har samarbete med Mekonomen som ligger precis bredvid, låt dem pytsa i medlet för 1-200:- extra?

Tycker inte att du ska göra detta som premiärmek, byt motoroljan själv istället när det blir dags...

Mvh
bole
rob visst ... ska göra så... Tack för infot ... när det gäller byte av motorolja... står det nånstanns i gör-det-själv ? eller finns en sådan på nätet? (ska söka själv åxå)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
På mekonomen säljer dom även verkstadsmanualer för gör-det-självare. Haynes heter dom. Köp en sån. Kostar typ 200kr. I dom står det precis hur du ska göra alla moment. Inkl service. Dessutom får man hjälp av bilder.

///Jesper

BMWCS #5494
bole
Jesper ... tackar tackar ... bra o veta faktiskt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.