AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.838

Hur många här kan mecka?

Sida 1 av 4
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Skulle va kul o kolla hur många här som igentligen kan något om att mecka, eller meka stava det hur du vill! Hur många här är det som är kapabla till ett motorbyte eller motorrenovering eller liknande? Hur många är det som har egna erfarenhet inom det, skulle va kul o se hur hög kunskapsnivån är här!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
ca
115
carl
M3 E46 SMGII

GSX-R 1000
här e kunskaps nivån hyfsat hög, iallfall inom volvo bilarna =)... jobbar som volvo mekaniker
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Man kan ju det vanliga, byta mindre saker, bussningar dämpare o sånt.

Men nått motorbyte skulle inte jag våga ge mig på :P

" BMW - Bara att växla ner, Och njuta! "
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har bytt topp med allt vad det innebar på en 525i 24V, inte utan hjälp ska dock påpekas.
Men annars det vanliga, bromsar, dämpare, kamrem (fast på en bil utan risk för krökta ventiler.) Hobbymekare m.a.o.

------
BMW CS #04839
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Har i princip meckat med allt på en bil,renoverat/trimmat flera USA-V8:or,automatlådor,diffar ,även lite BMW men mest i förebyggande syfte el uppdatering...vet inte om jag har haft tur men mina BMW-bilar har varit otroligt felfria... :) Jag är typen som annars tycker det ät lika kul att skruva som att köra!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Kör på rubbet och lider av experiment lusta...vilket ibland kan ge mer-arbete *s*. Fast det skulle inte skada med en utökad verktygs/maskin park.
Letar villa med garage så att jag kan börja experimentera och lära mig det som fattas, dvs rätt mycke :)
Jag fixar nog det mesta fast jag brukar konsultera expertis när det gäller rörliga delar inuti motorn. Motorbyte har jag gjort, vilket inte är så svårt som det låter. Jag ska lyfta i min nyrenoverade topp i min bil nu i dagarna.
lär mig det mesta genom "trial and error". har i dagarna skruvat med ett k-jet insprutningssystem på en 6-cylindrig MB och det var mkt lärande o givande, håller även på med att ställa i ordning ett par motorer. klarar av motorbyte o rostlagning också, man lär sig allt eftersom. motorbyte tar visso sin tid men det går fortare var gång

___
Missa INTE konbaneträffen i H-fors den 5/9 Länk
klarar av det mesta utom att renovera motorer...har bytt och öppnat flera motorer, men byta lager och mäta upp allting och sånt lite mer avancerat (för mig) lämnar jag gärna bort till någon som är erfaren! men allt annat är inga problem...förutom bromsoken fram till vinterbilen (g#lf 1) som jag lämnade iväg då jag inte ville dra av luftnipplarna igen :)

förutom just att pilla inuti motorer så går allt annat att lära sig hyfsat lätt! det enda som jag skulle vilja lära mig nu är tennspackling :)

MVH
Johan K
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Kan inget trots att jag är Civilingenjör maskin *s* Det blir till att lämna in den..

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Gör allt dvs plåt,lack,svets,mek,el,däck,är väl en punkt som man inte behärskar *sy klädsel*.

Nyss hemkommen från norrland med 2st 02or som en polare köpt:)

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Tanka, fylla på spolarvätska och tvätta är de mest avancerade jobben jag gör. Ja, och på min förra bil bytte jag en glödlampa också. De som jobbar som bilmekar ska vara glada att det finns folk som jag!

Däremot har jag lärt mig mycket via forumet som gör mig till en mycket bättre konsument och verkstadskund. Det är bra!
"hobby" mekaniker dvs. byte av bromsar,avgas,dämpare,svets & sådana saker har jag gjort....skulle kunna tänka mej att ge på tex motorbyte om jag bara hade plats & lyft.....nånting som jag inte kommer överens med på bilar är ELen....:)

Annars brukar jag fixa det mesta,längesedan bilen lämnades in...:)
Ja
192
Jan Ek
728 -00
Hejsan
Hittills har jag klarat allt mekanisk och elektriskt själv.
Med god allmänteknisk bakgrund en verkstadshandbok och goda råd bland annat härifrån autopower kommer man långt.

Jag har bara haft bilen på verkstad en gång förutom plåtreparation, eftersom jag har insett att plåtjobb är ett hantverk som kräver erfarenhet och speciella verktyg .Bättre att proffsen får ta den bitten.

Måste få berätta vad som faktiskt hände den gången jag hadde bilen på verkstad.
Jag hadde just helrenoverat motorn på E23án,dvs plockat isär den fullständigt bytt lager och slitdelar med mera.
Vid uppstarten fick jag den inte att gå rent. Eftersom jag saknade strobolampa tänkte jag göra lätt för mig och låta BMW fixa det eftersom dom har tillgång till all tänkbar mätutrustning.
Sagt och gjort lämnar in bilen , men får till svar att dom hittar inte felet men tror att det är styrboxen som måste bytas för en massa tusenlappar.
Jag tvivlar starkt på deras teori ,tar tillbaka bilen och redan samma dag lyckas jag på känn ställa in tändningen så att bilen gick klockrent därefter.
Då var det jag som funderade på deras kunskapsnivå.

Kan tilläga att jag har jobbat några år med motorprovning och tappat lite av respekten för att skruva med motorer och bilar, men jag är långt ifrån någon expert utan lyssnar som sagt på goda råd.

Janne
D-diddy
är i för länge sedan utbildad till bilmekaniker men har idag inte ens anständiga verktyg eller någon stans att hålla hus så mina kunskaper finns, men används ALDRIG. jag lämnar in för nästan allt. bytte dock avgassystem själv i OKs GDS-hall. :D

David.

"The unattainable is invariably attractive"
svintoleffe
Kan en hel del, motorbyte, renovera motorer, pressa lager o bussningar.
Med mera.

MVH Leffe
X-
375
X-ray
325i -87
Kunskaperna är inte så bra, men det är däremot viljan att lära. Har bestämt mej för att jag ska bygga en egen bil så fort jag får råd, helst en kitcar, fastnade för idén när jag läste boken "på väg" där en ung kille förlorar sina föräldrar och hittar en nedplockad kitcar i sin fars garage. Tappade tråden där en sväng..men iaf så vill jag lära mej och det är det som räknas :) Men jag gör det mesta själv, med hjälp av kompisar. har inte behövt gjort nått större på BMWn men meckade mkt EPA förr, växellådor och sånt. Lärdom kommer med tiden och än är jag ung..
32
112
325mannen
BMW 325IM-90 M TechII
jag har varit med och turbokonvertart en m20 så lite lärde man sig, den gick en 11.8 på strippen ;)
Si
765
Simon01
120dM -08
gör det mesta själv, endast latheten och tillgången till verktyg som sätter gränserna. Har just nu en motor nedplockad i molekyler som ska renoveras, trimmas och förhoppningsvis komma i bilen innan vintern.
Nyare bilar med för mycket elektronik lämnar jag däremot helst bort.
jp
464
jpn
523im -99
man kan väl det vanliga lägga om däck, byta stötdämpare, renovera bromsarna, har inte skruvat så mycket i bmw:n än men har hjälpt kompisar att byta nån motor och växellåda i deras volvo`s

B-M-W
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.