AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.134

kylslangarna blir stenhårda

To
5
Tomssson
325 turbo-touring -91
mitt problem är att mina kylslangar blir stenhårda efter ca 10 minuter!! (inte topplockspackningen) skulle vara kanon om någon kunde fixa en länk till en sprängskiss på kylsystemet?
MVH Kakis

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det brukar bli hårda innan termostaten öppnar och ger cirkulation genom kylaren, orsaken kan vara att det är luft i systemet som stoppar cirkulationen, och är det luft i så öppnar inte termostaten om den inte har kontakt med vatten. vattenpumpen kan vara en felkälla om den den inte pumpar runt vattnet ordentligt pga felaktigt skovelhjul. Vanligaste "felet" är bristfällig luftning, vilket är besvärligt på på de flesta BMwmodeller.

///MVH Hasso
Länk
To
5
Tomssson
325 turbo-touring -91
tack hasso! jag ska försöka lufta systemet! har du något tipps hur man gör detta bäst?

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Dessutom är det ju så att ett kylsystem som är ordentligt driftsvarmt håller ett rätt högt övertryck. På mina gamlaBMW-bilar upp till ca 1 bar. Sedan öppnar kylarlocket och släpper ut övertrycket.

En grov kylarslang som håller säg 0,5 bars övertryck kan mycket väl kännas "stenhård" i förhållande till ett kallt (eller för all del även ett varmt) kylsystem utan övertryck.

Så det behöver inte nödvändigtvis vara fel på din bil förutsatt att övertrycksventilen i kylarlocket (?) inte öppnar och släpper ut övertrycket (och då oftast även släpper ut kylarvatten)!

Per L
To
5
Tomssson
325 turbo-touring -91
men när jag öppnar locket på expantionskärlet så sprutar vattnet ut (motorn avstängd)

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Javisst gör det det!
Man skall aldrig öppna kylarlocket på en driftsvarm motor!
Just av det skälet du skriver om!
Alltså fortfarande inte nödvändigtvis något som behöver vara fel på din bil!

Sprutar kylarvattnet däremot ut utan att du öppnat locket kan du börja bli orolig!
Fast fortfarande kan det under olyckliga omständigheter göra det utan att det behöver vara fel på bilen.
Tex om du stannar efter en snabb (behöver troligen vara en mycket snabb) färd på motorväg utan att låta motorn kyla ner sig några minuter först kan det hända att det läcker ut (dock knappast sprutar) vatten. Speciellt om du stänger av motorn på en gång!

Per L
To
5
Tomssson
325 turbo-touring -91
okey Per L , Tack för svaret och en trevlig helg!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Främsta anledningen till att man inte skall öppna kylarlocket på en bil som är varm (eller ännu värre en bil som kokar), är att kylsystemet som sagt står under tryck.
Det gör att kylarvätskan kan vara varmare än 100grader utan att koka. I värsta fall är kylarvätskan så varm och i samma ögonblick man öppnar locket, sjunker trycket till vanligt atmosfärstryck (omgivande lufttryck). Resultatet blir att kylarsystemet då plötsligt "kokar över" med en vattenkaskad från kylarpåfyllningshålet som följd....inte så trevligt att få mer än 100 grader varmt kylarvatten på sig!

ANgående luftning:
Ståll bilen så att bilen står med fronten uppåt i en så brant uppförsbacke som möjligt.
Värmereglaget (kupévärmen) skall vara full värme och halv fläkthastighet.
Sedan är det bara att köra motorn på tomgång och lufta via luftningsskruven.
Kan ta ett tag innan man får ur all luft....
Det är ingen nackdel att låta bilen stå still ett bra tag med fronten högt även efter man tycker att luftningen är klar, för att få ur den sista luften.
Givetvis måste man efterfylla kylarvätska efterhand.
Kontrollera även nivån någon dag efter luftningen är gjord.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Jag har precis åtgärdat samma problem på min 325 -92.
Efter att ha bytt kylarvätska så dök mitt problem upp, trotts att jag tyckte att jag gjort en nogran luftning.
Så mitt råd är att göra en mycket nogrann luftning, det är ett ganska så tidsödande jobb på de flesta BMW.
Slangarna ska naturligtvis vara något hårdare vid öppen termostat, men inte hårdare än att du kan klämma ihop dom till hälften.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Per L pekar på en viktig sak som jag glömde, är ju att kylarlocket funktion är ok så att det öppnar vid rätt tryck, felaktiga kylarlock kan ställa till det, bmw hade en återkallningdrive på nån modell för några år sedan, just pga en felaktig ventil i kylarlockat.
Du kan ju kika under gör det själv , byte vattenpump, termostat för ev tips.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.