AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
747

Innanför hardyskivan sitter en trekantig "skiva"...

GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Hej,

Någon som examinerat lite mer än bara plockat bort hardyskivan?
På utgående axel från växellådan, sitter en trekantig "skiva" med en stor mutter... Finns det någon som tagit bort den? (Dum fråga, klart det gör.) ...Men den sitter hårt!! Hur tar man bort den? Jag har tagit bort "muttersäkringen" (den där konstiga brickan som ser till att inte muttern ska gänga upp sig.) På min växellåda måste den låsningen vara totalt onödig, för här sitter grejorna ordentligt fast ändå! :o) Jag provade att lägga i ettans växel, men då sor motorn när jag tar i. Hur hårt sitter muttern egentligen?

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Tror muttern skulle dras med 180-200 Nm så den sitter ganska bra sedan ska det vara loctite också om den den är monterad rätt.

Det finns ett special verktyg som man skruvar i två av hålen på medbringaren som gör att man kan hålla fast den. Dock brukar det gå att låsa den genom att trä t.ex. ett dorn igen ett av hålen och låsa det mot en vägg på växellådan.

_______
//Niklas
GT
107
GT6
Motor och växellåda från 320i -94 (E36)
Tack Niklas!

Jag försöker igen och tar då i lite mer... ;o)

He
3
HenkeP
328 Coupé -95
Det är bara att ta i gärnet, den satt som sten på min bil. Jag kom åt att hålla i hela medbringaren med en gigantisk rörtång.

Vet inte varför du ska ha loss den men passa för guds skull på att byta packboxen som sitter där. Den brukar ändå kunna börja läcka och kostar inte mer än 70 kr.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.