AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.961

Tändstift till 325 turbo, vilken typ ska jag välja?

Jag har en nyinköpt 325 turbo som laddar 0,75 bar, den missar lite ibland och jag har tänkt att byta bl.a. tändstift. Killen jag köpte den av hade blivit rekommenderad ett kallare stift än orginal. Någon som vet vad det har för beteckning? Nu sitter det NGK ZGR5A i den.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du skall ha NGK-stift, har kallare stift en högre siffra än den du redan har.

Här finns det en del info:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
ta NGK bp7es, såna har jag i min !

Länk
Fixar den 7:or? Jag kanske ska börja med bp6es? Den körs lungt i 99% av tiden och man kanske ska ha olika för race och vardagsåka. Ska jag ställa elektrodavståndet till 0,4-0,5 mm?
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
prova med 0,4, det blir nog bra !

Länk
Jag har äntligen skruvat av ett stift från bilen och det var ett bosch W8LCR, detta motsvarar NGK ZGR5. Stiftet är väl använt och elektroden är rund och sliten. Avståndet ligger nog på 1,1-1,2 mm, inte konstigt att den missat en del. Det som jag tycker är lite knepigt är att den bara missar på de lägre växlarna, när trean åker i är det rocket city nästa utan bludder, kanske hinner tändsystemet inte med på ettan och tvåan då varvet går från 4000 till 6500 på någon sekund. Nåväl, färgen på stiften var mörkbrun (nougat) vilket jag har för mig är bra men det kanske har komit nya rön nu, det är några år sedan jag lekte sist. Jag kan knappast bärga mig tills de nya stiften åker i, det blir NGK BP7ES. Det var förresten en E30 turbo på MECA raceway, Malmö i onsdags, gick duktigt bra, 145 km/h i slutfart på 201 meter, kommer inte ihåg tiden men det ylade fint.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.