|
|
|
|---|---|
|
Nej jag ska inte köra utan vätska, eller jo. Jag ska byta kylarvätskan för den har varit i ett tag och så har jag slagit i lite olika glykolsorter när jag hade ett läckage i vintras. Så finns det nått annat sätt än att köra motorn en liten sund för att få ut all gammal kylarvätska? Kan vattenpumpen ta skada av att gå tort? | |
| Spola med vatten istället. | |
Svärd |
Håller med frisen. Vet inte hur du har tänkt att göra annars? Pumpen har väl ingen sugande effekt utan sätter bara vattnet i rörelse? På 320n sitter det ingen avtappning på kylaren heller om jag minns rätt. Töm så mycket du kan genom att lossa slangar och spola sedan med vatten. Ev. fyll systemet med rent vatten och kör en stund för att sedan tappa ur det igen och fylla med kylvätska. ///Martin |
|
Blocket tömmer du det mesta innehållet på genom avtappning i bak-kant på blocket under grenröret, bredvid fryspluggarna finns en plugg med 17mm fattning! Och kylaren genom nedre kylarslangen! ///Magnus |
|
|
Det är bra att spola rent i kylare och motorblock av ett annat skäl också! Det samlas med tiden rätt mycket skit av olika slag som behöver spolas ut. Har varit med om att det varit så mycket skit i motorer att man fått pilla med ståltråd i avtappningshålet i motorblocket för att gamla kylarvätskan skall rinna ut. Då får man spola mycket och länge innan det blir rent! Per L |
|
|
Att köra motorn med tom kyl kan inte vara bra varken för vattenpump som går torr och block/topp mm som riskerar överhettning. Som förslås ovan, töm ur så mycket det går. Fyll på rent vatten och kör bilen med max kupevärme tills vattnet nått arbetstemperatur, dvs termostaten öppnat. Då har det färska vattnet sköljt igenom överallt. Låt kallna och tappa ut igen och fyll på med rätt vätska. Glöm inte lufta. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Jag har visst tappningsplugg på kylaren, har ju för fasiken tappat ut där tidigare, men det tog ett tag att innan jag såg den och första gången hade jag redan hunnit lossa nedre kylarslang. Ska kolla om jag hittar nått på motorblocket. |
|
|
Tack E21-racing för den informationen. Nu har jag fått ut det mesta och fyllt på med vatten och en kylarrensning så det ska bli rent och fint där i. Såg samtidigt att det fanns nått man kan klunka i för att smörja vattenpumpen, är det nått att ha eller bara onödigt? |
|
|
Om du använder glykolblandat kylarvatten (vilket jag förutsätter att du kommer göra), räcker glykolens smörjande egenskaper. På tävlingsbilar använder man ibland bara vatten utan glykol i kylsystemet, då värmeavledningen blir något bättre. Då kan det behövas smörjmedel för pumpen... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.