AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.096

E32 elsäte problem

StoneD
Mitt elsäte har lagt av och jag undrar om det finns några kända fel som brukar uppstå eller om det finns några säkringar för stolarna. Det verkar som stolen är helt strömlös , det klickar inte ens ur det. Bilen är en 735 -87 , stolen på passagerar sidan fungerar fortfarande.
me
54
meckotreck
730ia -94
735ia -89
det har hänt likadant med min, speglarna funkar inte heller efter det. Men.... vet inte vad felet är.
Hej!
En fråga till StoneD:
Funkar dina elspeglar?

Har Ni båda E32?

Så hära är det iallafall på E32:
Det finn en säkring som är till förarsätet och speglarna, dock ej till svankstödet om Ni har sådant. (Kanske inte heller till det som man kan ändra i sitsen till sportstolarna om man har sådanna), men i övrigt till alla inställningar i förarstolen.

Säkringen sitter under vänster baksätes sits.

(För att ta bort baksätet, ta dra bort knapparna om det är elektriskt, skruva sedan bort skruvarna till plastbiten som sitter vid "bältesklicken" lyft upp denna/dessa plastbitar, om ni har soffa måste ni göra det på båda sidorna. Lossa sedan bältesklicket/en med en hylsa nr: 13, om stolarna är elektriska måste sitsen vara inställd i rätt läge så att man kommer åt skruven. Sen är det dags att leta reda på en knapp som sitter mitttunder (annars finns det kanske två om man har soffa, en på varje sida) sätet alldeles under kanten. Tryck in denna/dessa och ryck till i sätets framkant, någotsånär försiktigt! Nu bör det vara löst, (i de elektriska är två några stänger nerstoppade ifrån ryggstödet, längst bak på sitsdynan, för att haka ur dessa tryck ner bakre ändan av sätet när ni drar det framåt och lyft det framtill). Observera att det kan finnas ett antal sladdar till dynan och bältesklicken, så var rädd om dem. När Ni monterar tillbaka dynan se till att passa in stängerna till ryggstödet om Ni har sådanna, och att sitsen glider ner i sina spår, tryck sedan till i framkanten så att det klickar till så bör dynnan sitta fast.)

Under sätet så finns en en kabelhärva längst fram på vänster sida som går över en kant och fortsätter ner under mattan och framåt i bilen. Under kabelhärvan strax till höger och långt fram så finns det fyra stycken säkringar, den som är näst till höger av dessa är till förarstolen och backspeglarna.

På detta sätt verkar det iallafall var i en 750ial-90 med separata elstolar bak.

Så lycka till, det kanske är felet, men sen kan man ju fundera på varför säkringen har bränts om det är det felet!

(Säkringen är 30 Amper)

Mvh
Fredrik
StoneD
Jaha det finns säkringar under baksätet också , då ska jag kila ner i garaget och kolla nu på en gång.
StoneD
Jo jag hittade en trasig säkring (30 a) under baksätet så nu funkar elstolen igen. =)
me
54
meckotreck
730ia -94
735ia -89
ska kolla min åxå....
tack för en lysande förklaring!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.