AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.023

Pioneer diskanter?

Hej!

Funderar på att beställa hem ett större parti med Pioneer diskanter för försäljning. Min fråga är nästan given...

Är det någon som isf är intresserad?

Den diskantmodell jag kollat på att beställa hem heter Pioneer TS-T23
Länk

Priset i affär är vad jag har hittat någonstans runt 1500:-/par... Jag planerar att sälja dem runt 1000:-/par.

OBS! I sånna fall MED 12 mån garanti, självklart!!

Men som sagt.. Jag vill först bara kolla om det finns något intresse, så återkommer jag med annons i sånna fall!

MVH
in
40
insejn
BMW 325 spec.
Dom kostar inte 1500 kr paret!!! jag köpte ett kit (5,25) + dom där diskanterna för 1000:- på MDS. (fick rabatt) =) 1100 annars.. med exakt domdär diskanterna !!! aja baja inte LURAS!!!! bör även lägga till att jag fick Delningsfilter oxå.
Åh faan.. :-)

Jag har inte hittat diskanterna hos nån återförsäljare i Sverige utan jag hittade dem hos en återförsäljare i GB som skulle ha från £100 och uppåt (vilket är ungefär 1500:-) så det var det som jag utgick ifrån :-) Jag har INTE haft för avsikt att luras... Men det var väldigt väldigt bra av dig att upplysa mig om att läget ligger till som så. Jag får tacka!! Jag menar, jag hade velat stå med ett stort parti diskanter hemma som jag hade fått sälja för väldigt väldigt dålig förtjänst!!

Så än en gång! Tack så mycket för upplysningen!!

MVH
in
40
insejn
BMW 325 spec.
Visst =) varsegod hehe*

Men jag måste ju fråga dig o du inte är nöjd med dem?

Jag blev riktigt positivt överraskad över hur de låter :-)

Spelade skitbra de tre dagar de satt i bilen (innan bilen parkerades i ett träd :-/)

Hehe, kan dessutom tillägga att jag betalade en rätt bra bit under 1000:- för mina ;-) Så såsett vart jag väldigt nöjd ed dem hehe

En helt annan sak, Tara Reid är gudomligt vacker!
in
40
insejn
BMW 325 spec.
Jajemen! kanon nöjd, men jag måste koppla in dom på ett slutsteg, 5,25 ornas max effekt ligger ju på 160W...
Mja, även om högtalaren tål 160W så måste dom ju inte matas med just denna effekt eller hur menar du?

FP
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Någonsom har lyssnat på Monarcors CRB-30 diskanter... väldigt små och diskreta och vätske kylda... spelar nåt helt underbart... Kostar ungefär en femhundring för två stycken...

Jag har då aldrig hort något spela snyggare
Länk

/Chrille

deejaywasp: inte lyssnat på dem.. men å andra sidan.. det är ju det som är lite jobbigt med ljud, det finns verkligen hur mycket som helst att välja mellan, m a o, inte en chans att man kan hitta det som är "DET BÄSTA"... :-( Men man måste ju söka efter det så mycket som möjligt!!

Har pioneer några diskanter med 200W effekt? (Alltså runt 100Wrms spec)

Suck, vågar nog lova att inga diskanter har tillverkats än som tål mer än några 10-tal watt in i själva elementet (eller före filtret). Iaf inte de element som finns för bill eller vanliga högtalare. Även de största kompessionsdrivers för stora diskanthorn i proffsammanhang specas till relativt låga effekter, men i billjudsbranchen kan man tydligen skriva hur höga effektsiffror som helst. Störande, vore mycket bättre och lättare att välja och bedömma om man specade andra och viktigare egenskaper än bara watt alltid.

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Dessutom är oftast verkningsgraden hos diskanterna påtagligt högre än i basen. Skulle man skicka in 200W (exempelvis i form av en 5 kHz ton) i en normal bildiskant skulle det antagligen vara omöjligt att vistas i bilen, förutsatt att elementet håller givetvis.
Som alltid måste man komma ihåg att effekttåligheten hos en högtalare är starkt beroende av delningsfilter och lådmontaget (för basen). Görs detta fel kan element spelas sönder med mycket måttliga effekter.
Robsarve
Effekttåligheten för ett högtalarelement är den termiska. Dvs den effekt talspolen tål utan att smälta.

Den effekt som elementet verkligen tål beror på andra faktorer, till exempel resonansfrekvens, eventuell resonanslåda och vald högpass delningsfrekvens.

Själv är jag rätt nöjd med ljudet ur mina scanspeak 6000-diskanter som jag har i bilen. De tål 150 W RMS och man delar dem med minst 12 dB och lägst 2 kHz. Men de kostar oxå närmare 2000:- styck.

tycker Erik
Marknadschef
Ncore Acoustical Solutions
www.n-core.se
"Jo, jag vet" på alla inlägg :-)

Asså, grejen är att jag HAR ett par diskanter hemma som är från Pioneer och som är spec:ade till 200W enligt ´"baksidan".. De är ax ett år gamla i modellen.. Men jag har inte hittat någonting alls om dem varken på deras hemsida i Sverige eller på nätet. Har inte hittat någon "namn" på dem på baksidan.. Tänkte om det var någon som kan tänkas veta vad det är för några?

OBS! De är importerade från USA.

Det är ju lite svårt att veta om de är utan beteckning. En gissning är att de inte är tillverkade av Pioneer och maxeffekten inne på själva elementet ligger definitivt en bra bit under 200W. Vad dom kan hantera i system tillsamman med rätt filter osv är en annan sak. Alla som skurit upp en liten talspole på en diskant (eller andra mindre högtalare) och kollat på dimensioner osv på tråden inser att det bara handlar om ett fåtal watt innan talspolen ryker.
En talspole i en diskant som står nästan stilla i magnetfältet ger dessutom väldigt liten mot-EMK och strömmen ökar drastiskt (jämfört med ett baselement) om effekten/spänningen in ökas.
Sammankopplad i ett system osv där de höga frekvenserna filtreras/dämpas för att anpassas till övriga register så kan SYSTEMET möjligen hantera hyfsat höga effekter med då skall effektsiffran definitivt inte skrivas på diskanten eller anges för enbart denna.
Det enklaste i fallet ovan är nog att inte lägga så stor vikt på hur många watt det står här eller där utan koppla in högtalarna (med rätt filter) och lyssna.

FP
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Det är ett problem att effekttålighetsangivelserna för högtalare inte säger något om hur energin fördelar sig över frekvensen. Antagligen finns någon mätnorm för kompletta högtalarsystem, där det anges hur fördelningen ser ut, eller också kankse man använder man sig av någon vågform som innnehåller välkända övertoner. Sådana normer sätts ju ur spel när elementen ses var och ett för sig.
Så länge man har rimliga delningsfrekvenser (och filterbranthet) gör det troligen inte så mycket, rent praktiskt, men effekttålighetssiffrorna kan bli missvisande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.