|
|
|
|---|---|
|
Hej, har precis köpt ett nytt instrument till min bil för att det andra hade pajjat. Han som sålde det sa att instrumentet hade rullat ungerfär lika långt som min bil men när jag fick det så var det mycket lägre och det stämmer inte med min servicebok.. Finns det någon som kan ställa upp mätaren så att man får rätta mil på mätaren? /Daniel | |
|
Jag hade samma problem som du när jag bytte instrument på min förra bil. Jag löste det hela med värsta McGyver-metoden. :-) Du behöver: 1 st växlande relä 1 st trafo till en 12V belysning (låna i hemmet) lite sladdar Sen kopplar du bara trafon till relät och relät till hastighetsgivaren på slutväxeln så att du får 100 slut/bryt per sekund. Det ger ca 240 på mätaren tror jag. Sen är det bara att låta den stå på på nätterna tills rätt mätarställning har uppnåtts. Passa på att nollställa serviceindikatorn vid rätt tillfälle så kommer även den att stämma. |
|
| jag undrar vars du fick tagi ett växlande relä och hur du kopplade ? har samma problem på min e34 bytte nyss mätare och den hadde gått för lite. | |
|
Hoppar in i tråden med omvänd fråga: Om man byter motor och växellåda till en ny med papper. Vad säger bilprovningen om man vill byta mätarhus för att ha bättre koll på serviceintervaller? Ok? Mvh BMW CS #07491 |
|
|
Bilprovningen säger ingenting alls. Deras uppgift är enbart att skriva upp det som står i mätarhuset. Däremot tror jag inte spekulanterna blir särskilt nöjda. Din bil har ju faktiskt inte gått kortare bara för att motorn gjort det. Dokumentera istället motorbytet ordentligt och låt mätaren vara. ------- //Lövet |
|
|
Fast motorn och vxl är hjärtat i bilen, resten är mest kuriosa räknar jag det som, där av min frågeställning. För vem bryr sig om tex karossen och plåten har gått 11.000 medans resten är nytt så som motor andra vitala delar.. BMW CS #07491 |
|
|
Mätrställningen mäter hur långt bilen har gått, inte hur länge motorn varit igång. Det är inte nämnvärt populärt att göra på det sättet du funderar. ------- //Lövet |
|
|
Jag tänker snarare tvärtom! Hellre att karossen gått 5000 mil och motorn 40000 mil än tvärtom. En sliten motor byter man på en dag men slitet chassie, lack, lyktor, inredning mm är i princip omöjligt att få fräsht igen. Ta en fd taxi som exempel. Efter några år och 70000 mil så byter man motor och låda och paketet har gått 5000 mil. Är det då ok att sälja den som en 5000 milare? Nä knappast! /Daniel |
|
|
Det finns firmor som justerar in mätare sök på google då det ej får länkas härifrån. |
|
|
Jag är helt med på Taxijämförelsen, men jag ska även byta hela upphängningen till nya länkarmar, brygga, komplett csl chassi, bromsar, hjulnav mm, så den ska bli som i pricip ny. Allt inhandlat. Så det som förblir gammalt är då för att inte räkna upp allt: plåten och elsystemet, airbag, stolar, isolering, hjulaxlar, krockbalkar, instrumentpanel. Om man dokumenterar noggrant borde man kunna hävda att om över 70% slitage/rörliga delar är utbytta att bilen inte rullat exp: 10.000 mil då dessa slitagdelar är utbytta mot delar som rullat 0 mil. Har väl inte tänkt att skruva mätaren direkt göra utan bara spekulerar högt BMW CS #07491 |
|
| Beolab: Jag har genomfört den operation du beskriver (motorn kvar, men det får vänta då den funkar alldeles för bra*haha*), dvs lack, alla bussningar,länkarmar,dämpar, renoverad vlåda+diff osv osv. De "äldsta" nya delarna på bilen har rullat ca 1800 mil (kylare, vattenpump,termostat), allt annat typ knappa 500 mil. Oavsett så har bilen ALLTID rullat det miltal som står i mätaren, men skicket behöver ju inte spegla miltalet:). | |
| Jag hade låtit mätaren vara. | |
| Låt mätaren vara och se till att få dokumentation på motor / låda / byta samt allt annat du byter. | |
|
"Låt mätaren vara och se till att få dokumentation på motor / låda / byta samt allt annat du byter." Håller med. Skruva INTE tillbaka mätaren. Då skulle jag klassa din bil som fifflad. |
|
| Jag håller med, skruva inte mätaren. Om man börjar skruva på mätaren för att den ska stämma med "upplevt" skick så är man ute på hal is, dokumentera hellre då vad som är bytt, det är betydligt ärligare. | |
|
Det som sitter i instrumenthuset är en mätare som visar hur många km bilen har rullat. Inte hur många km motorn varit där. Oerhört enkelt. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.