|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra om ni sitter inne med olika lackeringstips för att få så jämna ytor som möjligt. Jag lackar lite diverse grejer just nu och provade en rätt repig sak och tänkte att jag skulle få den fin. Det fick jag inte :) Slipade ner den som vanligt, grundlackade på det. Slipade ner grundlacken. Lackade sedan, med hjälp av värmepistol. Blev inte bra. Fortfarande repigt. Trots min "fina slipning". Testade sen att slipa på grundlacken sen lägga ännu mer grundlack som jag inte slipade på. Det blev mycket bättre och jämnare. Sandpappret jag använder är 1200. Väldigt fint mao. Men det är inte 100%. Funderar på att rubba, lacka igen innan klarlacken. Kanske bara vanlig polish skulle funka? Hur brukar ni göra med klarlacken? Vänta en dag eller pang på? Och ska man ge fan i att slipa grundlacken med papper och ta rubbing på den för det där yberfina resultatet? Och sist men inte minst, har VÅTSLIP nåt med vatten att göra :D:D:D /nooben! | |
| Är det våtslippapper duanvänder? | |
| Hehe, vet inte om det var en fråga, men våtslippapper bör användas tillsammans med rikligt med vatten, pga att det är så fint papper, så det bara packas ihop med slipdamm annars. Och man måste byta papper helatiden.. | |
|
Grundlacka flera gånger, slipa mellan. Det finns också en sorts grundlack som "fyller" porer och skråmor.. Fråga där du köper färg! |
|
|
2000 våtslippapper e va "min" lackerare använder iaf...Därefter polerar han upp lacken med maskin o lämpliga medel... "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
| Tack så mycket för svaren. keep em coming :D | |
|
kör bilarna till hallabro billack dom gör de bästa jobb någonsin (0457 451114) ni blir inte besvikna |
|
|
kör bilarna till hallabro billack dom gör de bästa jobb någonsin (0457 451114) ni blir inte besvikna |
|
|
|
|
|
|
Du ska inte slipa en vanlig grundfärg. När du mattar ner ytan innan lack ska du som sista papper använda 4-500 papper. Du måste ha en lätt skrovlig och ojämn yta för att topplacken ska fästa ordentligt. Ett 1200 papper är för fint. Sånt brukar man ha till att slipa ner defekter och "rinningar" där man måste vara väldigt försiktig och inte skapa så djupa repor, det ska gå att polera bort dom sen. Grundfärgen som fyller mindre porer och repor är bl a Filler eller Slipgrund, dom måste man matta ner för att skapa vidhäftning för topplacken sen. |
|
|
Grundarbete alltså slipa för en fin yta som grunden kan fästa på. Grundlacka. Sprutspackla. Våtslipa. Lacka. Ev. klarlacka Mkt fin våtslip. Klarlacka igen... Så gjorde jag och det blev bra... Se till att det är varmt och dammfritt där du lackar. Provspruta på en annan yta för att se till att sprutan är rätt inställd. Viktigast av allt. Ha inte bråttom... Gör du allt detta har du chansen att få till en bra lackering. Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| Sprutspackel har jag också hört ska bli bra... | |
| Sprutspackel eller slipgrund som de också heter ska funka bra.. det fyller upp mindre "hål" som kan uppstå i spcklet.. samt vissa repor.. hörde med lackeraren på jobbet också, han säger att man bör använda slipgrund på alla ställen man spacklat.. den kan nämligen bli som små "ringar" precis där spacklet är.. detta ska visst ta bort sådant.. ska nog lackera min kärra nästa helg, så får se hur de blir =) | |
|
Om man efter att ha lagt på lacken får lite "apelsinskals effekt" o INTE vågar våtslippa så kan du göra så här...Köp en slipklots o rubbing samt "Colurcleaner".Som polerduk funkar Turtles duk alldeles utmärkt!Lägg sedan rätt mycket "Colour Cleaner" på duken samt en bra klick med rubbing(flytande).Polera sedan ytan med raka rörelser,ej cirkulärt.Ta de långsamt o försiktigt o tryck INTE för hårt.Man måste var uppmärksam på att man inte polerar igenom klarlacken(rubbing tar rätt bra!!).När du uppnått det önskade resultatet så torka bort medlet från ytan.Polera sedan endast med lite "colorcleaner" för hand utan klots.Sedan med vaxpolish o därefter med vax...Momentet är tidsödande men resultatet kan bli mycket bra! "Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de" |
|
|
Slipa ytan med 500 torrslip lägg sedan primer, slipa sedan ytan med 2000 våtslip papper och lacka. för bästa finish kan du våtslipa klarlacken (förutsatt att du har ett ordentligt lager) använd sedan rubbing gärna en kraftigare modell så du inte får psykbryt över hur lång tid det tar att få tillbaka glansen... 3m´s fast cut är den bästa jag provat hittills. efter det så vaxar du ytan. garanterat spegelblankt helt utan apelsinskal! / Simon W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.