AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.017

Alkohollås, kommer det räknas som utrustning då?

Sida 2 av 3
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
En undran bara.. Hur tusan skulle försäkringspremien kunna sänkas genom installation av alkolås? Kvaddar man bilen och gör sig lam på fyllan så får man ju inte ut en spänn av försäkringsbolagen ändå. Med all rätt.

ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
jo person försäkringarna brukar gälla vid påverkan men inte fordons försäkringen.har en kompis som bröt ryggen på fyllan när han åkte moppe för en sisådär 9år sedan och peronskadorna fick han ersättning för utan diskussion men iövrigt va de stopp.
ring gärna upp ett bolag och fråga vad som e dyrast för dom personskadorna eller fordonsskadorna.för att inte tala om ersättnig till ev offer runtomkring.som sagt det är olika vad som gäller för personskador och fordonskador när det gäller ersättning.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Egentligen borde rattfylla jämställas med dråpförsök.
De utsätter ju andra för risker som kan ta deras liv.

/Christofer
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
skulle kunna tänka mej att det borde bli billigare försäkring då....men ungefär hur mycket på en T.EX ny BMW 545 touring???
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
En annan sak när någon skrev är bältestvingar, bilar som kan köra fortare än 110 osv. Det är med bilar som toppas vid 110 tror jag inte så mycket på, anledningen är att fordonsindustrins makt är större än vad många anar.

Däremot bältestvingar är nog inte omöjligt. Det är helt SJUKT att om man har bältespåminnare med irriterande signal vid alla säten i bilen kan vara skillnaden mellan att få 4 och 5 stjärnor i euroncap!! Detta är den mest irriterande uppfinningen som finns och bör inte göra sig påmind såvida bilen inte rör sig i farter över 20km/h. Volvo har de mest irriterande bältespåminnarna jag vet. Min ritual är något i stil med. Sätta sig i bilen. Starta motorn, justera sätet, programmera navi, backa ur garaget, på med bälte kör. Volvos pältespåminnare får mig att vilja köra in i väggen istället för att backa ur. Detta påverkar min säkert negativt eftersom det är bättre sikt och smidigare att backa utan bälte samt att man enligt lag inte behöver bälte vid backning.

Lite OT men ibland plockar tillverkarna billiga poäng med bältespåminnare istället för att göra bilen säkrare vid en smäll. Lite OT.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Hur funkar de där alkolåsen egentligen? Mäter de bara alkoholhalten så är det ju ingen konst att komma förbi dem. En kostnad på 1.50kr så är den saken fixad. Mäter den däremot även syrehalten borde det vara lite svårare att greja.

///BMW - Was sonst!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tror att de iaf klarar att märka om ngn blåser eller om det är tryckluft på burk.

/Christofer
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det är helt sjukt att om man räknar statistiskt så möter man runt två onyktra förare på fem mil.
Är man i verkligheten och åker så är jag tämligen säker på att den siffran är betydligt större med tanke på att alla inte är jämnt utspridda över hela Sverige. Tänk bara på koncentrationen av människor i städerna.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Om man nu skulle "blåsa igång bilen" åt någon annan, undrar då om det skulle vara straffbart?
/A
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
självklart så måste dom tänka på ev gratisblåsare och skriva lagen jämte dom möjligheterna.
men frågan är vad dom skulle ha för brottsbenämning medhjälp till rattonykterhet?
och vad de skulle bli för straffvärde på det?
Br
213
Brogren
330 dx touring -16
320 d -18
Har för mig att medhjälp till rattfylleri är straffbart redan idag, är dock inte helt säker.
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
självklart är det straffbart,men man behöver nog se över straffvärdet för brottet ifråga så folk vet att dom får sitta inne om dom hjälper någon på traven med att blåsa.och inte kommer undan med typ 300kr i böter exempelvis.
Kanske medhjälp till rattfylleri varning/Förlora kortet. dryga böter.

jag vet då inte
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Att införa alkolås som standard är lika sannolikt som att maximera en bils hastighet till 150 typ!?Eller?
/A
Ul
105
Ultim8
Ledsen att göra er besviken men jag har numera bara VW Golf
Har för mig att om man idag åker med någon som är påverkad så tar dom kortet för dig som medpassagerare också, om du inte på något sätt kan bevisa att du inte visste om att föraren var onykter.
ex om du får skjuts av någon som just druckit en öl innan dom kom till dig och har fått ett mätbart men inte märkbart värde så borde det vara lite lättare att bevisa än om du själv har festat på rejält med personen och sedan sätter dig i bilen med denne.

/Nisse
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Visst är det så Nisse. Ska man hårdra den regeln kan man t.o.m bli av med sitt körkort om busschaffisen är onykter. Surt läge om man väljer bussen för att man själv druckit :) Kan dock inte tänka mig att någon blivit fälld för detta, såvida man inte är ett sällskap och en i gänget kör bussen.

Att ge över bilnycklarna till en onykter person är också straffbart. liksom det är att sitta i en parkerad bil på fyllan!
Har en bekants kompis som själv råkat ut för detta. Då han på sin fest saknat en cd skiva som låg i bilen raglade han ut till bilen, tog fram nyckeln och landade i förarsätet där han började rota bland cd skivorna. Detta bevittnas av farbror blå som fäller honom för att "avse" att köra onykter, eller vad de kallade det. Eftersom han omöjligt kan bevisa att han inte tänkte köra någonstans.

Mvh micke
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Alkolås är ytterligare ett exempel på att alla som sköter sig ska få ta smällen av att några få skitskallar inte kan göra det.

Alla som inte kör fulla ska betala och ha ett krångel med sina bilar. T.ex:

-Om många kör bilen, ska alla blåsa i samma munstycke/nyckel.

-Ytterliagre en sak som kommer krångla.

-Fryser i hop om du blåser i den i norrland med -35

Innan man kommer iväga ska man blåsa här och där, avaktivera startspärrar osv.

Varför inte straffa och låta de som inte kan sköta sig betala istället för att låta alla oskyldiga lida som vanligt i Sverioge.

Samma sak med alla bilstölder och vandaliserning, Det är det som är skötsamma som får betala kalaset på sin premie. Varför inte klämma åt buset istället. Typsikt svenskt daltande och fel människlor som drabbas.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Hur fungerar alkolås?

Är själv skeptisk till att ha en sådan installerad.
Visst kan det förhindra en hel del från att köra onyktra, men det verkar krångligt att behöva blåsa varje gång man ska starta bilen.

Nu får jag erkänna att jag kan väldigt lite om alkolås så jag kan säkert övertalas om det är enkelt och inte påverkar körkänslan. :-)

Sedan får jag hålla med BMW_MAN, det låter ohygieniskt att låta många andas in i den.
(även om man ev. har flera byten av munstycken osv)
Hur ser inte det ut där efter 2 år eller kanske redan efter 1 år, mycket bakterier som frodas, eller?

Hörde för många år sedan, då det var nytt, att låset kräver en utandning även under körning för att bilen ska vara igång, men det kanske inte är så idag?
Om det är så att man måste blåsa efter en tid igen så vill jag inte ens tänka på långresorna man gör ibland, snacka om att ta bort tjusningen av att köra bil i så fall... :-(

Nej, jag tycker att de som åker fast måste installera ett sådant lås för att få köra igen, och de måste själva stå för kostnaden att installera ett sådant lås till sin bil.
Även om det inte stoppar alla på en gång så tar man en bil i taget och gör i alla fall något mot problemet än inget alls.
Men att ha det som en lag tycker jag inte om för jag som sköter mig vill kunna välja att inte ha det.

Skärp lagen så det blir strängare straff istället, det är helt otroligt hur de som kör ihjäl någon, eller skadar, kommer undan...

/Hammar
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
micro:
Hur tror du det hade gått om han inte haft nycklarna med sig,dvs om bilen hade varit upplåst?(utan nycklar kan man inte åka någonstans!)
/A
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Ingen aning, men det bör nämnas att han hade satt nyklarna i nyckelhålet och vridit till läget som startar stereon (skulle ta ut skivan eller lyssna på nån låt eller nåt). Han skulle i vart fall inte åka någonstans, men det är ju lite svårt att bevisa.

Men jag tycker ändå att det är konstigt att han kunde torska på detta då polisen inte heller borde kunna bevisa att han skulle köra... Jag ska höra mer i detalj vad som hände om du är intresserad. Det var min sambos förra klasskompis så hon har mer koll på vad han fick för straff etc.

Mvh micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.