|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Den ökade alkoholkonsumtionen i samhället är ett stort problem. Den ökade konsumtionen medför också att riskerna för trafiknykterhetsbrott ökar. Det bästa sättet att motverka trafiknykterhetsbrott är att risken för upptäckt är stor. Tyvärr har polisen inte de resurser, som en effektiv trafikövervakning kräver. Ett annat sätt att komma tillrätta med onyktra fordonsförare är att införa obligatoriska alkohollås på alla nyregistrerade fordon från 2006. För att starta bilen måste personen blåsa i en slang till en dosa som hindrar bilen från att starta om utandningsluften innehåller alkohol Idag finns alkohollås installerat på exempelvis Uppsala taxis alla bilar och en rad skolskjutsar det finns även möjligheter för privata personer och installera alkohollås i sina bilar har jag läst. Nu till rubriken, om man nu skulle installera en sådan i sin bil, skulle det då räknas som utrustning? Vad tycker ni? Hur många av er skulle kunna tänka sig och installera alkohollås i sin bil? ------ Länk Länk | |
|
Glömde nämna källan till artikeln ovan. Källa: Motion till riksdagen 2003/04:T223 av Bertil Kjellberg och Ulf Sjösten ------ Länk Länk |
|
|
Det har ju gjorts enkäter om folk har varit villiga att betala ca 2000kr extra när dom köper ny bil för att få det lagstadgade alkolåset. Men som en arbetskamrat till mig påpekade, frågan är ju felställd. Frågan bör vara: "Är du beredd att betala 2000kr när du köper ny bil för att alla andra bilister får alkolås i sina bilar?" På den frågan svarar jag ett tveklöst JA! Johan Det finns tre typer av människor. Dom som kan räkna, och dom som inte kan... |
|
|
Jag tycker att alkonyckeln som saab håller på att ta fram är ett bättre alternativ. Det känns bättre på något sätt, framfrallt eftersom utrustningen som finns idag inte är snyggt integrerad i bilen. Men att betala mer för att alla bilar skall ha någon form av alkolås är svaret ja. Absolut. Varför har det inte gjorts tidigare? |
|
| Hur säkerställer man att någon annan än föraren inte blåser då ? För det borde väl rimligtvis va ett problem ? | |
| Det går förmodligen inte skydda sig ifrån, inte med dagens teknik så vitt jag vet. Fast frågan är vem det är som vill blåsa åt någon som är påverkad? Man får kanske inte bort alla rattfyllon men man borde få bort någonstans kring 90% av dem som kör rattfulla. | |
|
Definitivt, och jag tycker självklart också att det är värt 2000 spänn att få med det här på alla nya bilar, och som du säger så får man bort mestadelen. Det är ju som du säger också att det är troligen väldigt få som är beredda att blåsa åt nån som är påverkad, men det finns ju alltid en risk att berusade föräldrar låter sina barn hjälpa till med blåsandet t.ex. Nu lär detta knappast gälla särskilt många men jag är rätt säker på att det är ett troligt scenario i undantagsfall, tyvärr. Gott omdöme är tyvärr inte något som alla begåvas med. |
|
| dom 2000kr extra det skulle kosta vid nybilsköp är väl en struntsumma om man jämför med hur många liv de skulle rädda,man tycker att nollvision entusiasterna borde jubla för att alkolås skulle vara lika obligatoriskt som en registrerings skylt på bilen.samt att om staten lade ner lite pengar på forskning och utveckling inom området så kanske dom 2000kr per bil helt enkelt kunde slopas igenom sparade pengar på räddningstjänstens minskade instatser vid minskat antal olyckor,samt sjukhuskostnader som skulle sjunka. | |
| Hoppas verkligen att dessa storebrorsfasoner aldrig blir verkllighet. 98 % av alla bilförare är ju trots allt nyktra redan idag. Fånga in de sista 2 procenten och skicka på tillnyktring istället, men som vanlig i sverige ska alla lida för att några inte kan sköta sig. | |
|
Brogren: tyder ditt svar som att du inte bryr dig om att c:a 16000 bilar är ute dagligen med onyktra förare... Jag betalar gladeligen 2000kr för att minska det antalet till kanske 1-2000. Tyvärr så är de flesta som kör onyktra notoriska i sitt beteende, det spelar ingen roll om du tar deras körkort, sätter dem på behandling osv. de kommer med 90-95% sannolikhet falla tillbaka, och spärra in dem för gott kan vi ju inte göra...eller? Problemet med att kräva alkolås i nybilar är att det tar säkert 15-25år innan de flesta bilar har alkolås. Och även då kan du ge dig på att de med alkoholproblem kommer skaffa sig bilar som är tillräckligt gamla. Skall vi acceptera alla dessa dödsfall och skadade som de kommer skapa under dessa år. Så om det skall införas så skall det införas på alla bilar, snarast! /Christofer |
|
| Självklart är det ett stort problem att 15000 fyllon dagligen är ute på vägarna, men som du själv skriver kommer det att ta 15-25 år innan det kommen att ha någon effekt. Under den tiden kommer alkolåsen enbart att vara till besvär för vanliga skötsamma människor. | |
|
jovisst, det är ingen idé att stoppa in dem endast på nya bilar, för de som är farligast är de som vet om att de kör fulla, inte dagen-efter fyllon. Och de kommer inte skaffa bil med alkolås, inte ens om den enda kvarvarande bilen utan är en trabant. /Christofer |
|
|
Är emot alkolåsen även jag. Tekniken är alldeles för dålig. När de 15-25 åren gått som ni pratar om kommer man garva åt de alkolås som finns idag. Alkisarna lär sig dessutom direkt att köpa en flaska tryckluft på OK att blåsa med så kan de köra precis som vanligt. Med undantag att polisen då kommer bevaka trafiknykterheten ännu mindre. Varför ska dessutom bara nybilsköpare betala för att alkisarna ska besväras lite extra om 20 år? Om alla betalar 2000kr i form av höjd skatt istället så kan polisen öka sina blåskontroller riktigt ordentligt nu istället. Dessutom vill inte jag som nykter bilförare besväras med att blåsa i en slang varje gång jag ska starta bilen. Vill heller inte skita ner bilen med denna fula utrustning eller ha en mackapär inbyggd i bilen som gör att bilen inte startar den dag skiten går sönder. Dessutom, ALLT går att modifiera! Hur lång tid tar det inte innan var och varannan händig klåpare kan koppla förbi allkolåset med förbundna ögon!!! Mvh Micke |
|
| Sen kan man ju fundera på nästa stag. Bältselås, toppfartspärr vid 110 istället för 250. | |
|
utseendemässigt skulle det ju funka att ha funktionen i din bilnyckel, där inte immobilizern får kod förrens du har blåst i nyckeln. Men visst vad kommer sen...? /Christofer |
|
|
Alkolås är en bra idé i teorin, men som sagt hade det tagit väldigt lång tid innan det fick genomslagskraft, det hade heller inte hjälpt mot alla som kör påverkade av piller eller olaglig narkotika. Påverkade förare måste bort från vägarna på ett eller annat sätt dock, åker man fast påverkad en gång så skulle körkortet dragits in på livstid, inget snack. Straffen vi har nu är löjeväckande och en förolämpning mot dom som blir drabbade. Polisen borde prioritera alkoholkontroller framför hastighetskontroller, istället för att stå o smyga i en buske en hel dag o kanske fånga 3 "fartbovar" kunde man ägnat en dag då o då där man stoppade allt man hinner med för en enkel blåskontroll, och enbart det, (man behövde inte ens kolla körkort - för att hinna med så många som möjligt) huvudsaken är att de som tenderar att köra påverkade aldrig ska kunna känna sig säkra på att "komma undan". Men sålänge en påverkad förare håller sig inom fartgränsen och har bältet på så det minimal risk att åka fast. - aldrig mera M20 |
|
|
en annan bra sak med alkolås kan ju va att många som chansar dagen efter märker på en gång om dom e lämpliga att köra eller inte. sen kommer det alltid att finnas vägar förbi,men frågan är ändå hur många skulle det inte hindra per dag att köra påverkade med alkolås i bilarna.jag är helt övertygad om att det skulle bli en dramatisk minskning på olyckor mm. tänk positivt försäkringarna skulle bli bra mycket billigare med så dom 2000kr på en bmw som kostar massor om året att försäkra i snitt iallafall har man snabbt tjänat in på minskad premie. och självklart får inte polisen sluta,minska med nykterhetskontrollerna de vore ju att sträva en aning bakåt automatik funkar aldrig helt automatiskt någon stans behövs den mänskliga faktorn ändå,tur e väl de. |
|
|
K1mzo: att ngn blåser åt ngn annan kommer man aldrig ifrån, men det får man väl hoppas att det inte är alltför vanligt. Det går ju också att blåsa, starta bilen och sen hälla i sig massa sprit. Såg på 3:an igår att nästan 30% av alla förare som dör i trafiken är alkoholpåverkade, undrar hur många procent av det totala som är drabbade och passagerare... /Christofer |
|
|
en tanke kring rattfylla är att nu erbjuds fyllona få behålla sina körkort om de går med på att installera alkolås... Snacka om daltande... Körkortet skall ryka, fängelse minst 6månader om man efter 12-18månader kan bevisa genom provtagning regelbundet att man kan klara sig utan alkohol i 3månader så kan de erbjudas att få ett lämplighetsintyg OM de har alkolås installerat, självklart skall det på det nytagna körkortet även stå som villkor att bilen skall ha alkolås. Detta villkor skall gälla för alltid! Detta är vad jag anser. /Christofer |
|
|
Att inte sätta sig bakom ratten påverkad borde vara lika självklart som att inte gå ut med ett skarpladdat vapen o skjuta omkring sig på måfå. Ingen nåd, ingen pardon för rattfyllon, dom ska aldrig få lappen tillbaka o RIKTIGT fängelse (ingen öppen anstalt här inte) minst 6 mån som sagt. Har dom sen lyckats skada nån under sin framfart ska man utnyttja hela straffskalan upp till livstid. Precis som vissa menar att den som mördar har förbrukat rätten till sitt eget liv, så menar jag att den som framför ett fordon under påverkan har förbrukat rätten till att framföra nåt utom möjligtvis inlines resten av livet. - aldrig mera M20 |
|
|
Jag håller med Johns! Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.