|
|
|
|---|---|
|
Är på jakt efter ny bil och har bestämt mig för en BMW 7-serie från tidigt 90-tal. Har väl sisådär 100 frågor så jag tänkte anslå ett par av dem här. Vad är skillnaden, i stora drag, mellan de olika modellerna? Har man råd att köra och äga en 750, som vanlig dödlig? Vad är bensinförbrukningen på de olika modellerna och vad står de i i Sverige? Är det mycket billigare att hämta i Tyskland? Nånting särskilt att tänka på i största allmänhet? // | |
|
Jag har haft några stycken e32 både med 6:a, V8 och V12. Alla har sin tjusning. Mina 750 gick båda fantastiskt fint, men kändes lite framtunga ibland. Gick relativt billigt på landsväg om man körde lugnt och höll hastighetsgränserna. Jag låg strax under 1,1 l/mil. I stadskörning däremot drog dom otroligt mycket soppa. Jag skruvar en del själv, och det är nog en förutsättning om man ska ha en 750, inte för att de strular så mycket, men att lämna in så pass komplicerade bilar kan bli väldigt dyrt. Bilar med 6:or, 730 och 735 är oförskämt billiga. Där kan man prata om att få valuta för pengarna. En svaghet hos 6:orna är att blockpackningen ofta går kring 25-30 000mil. Den åldras och blir hård och då kommer läckaget. Kostar nästan 10 000 att fixa på verkstad men ett par tusen om du gör det själv. Hittar du en bil med bytt blockpackning är det ett bättre köp. Automatlådorna kan också börja krångla vid dessa miltal om de varit hårt körda eller dragit släp. Kan i värsta fall kosta c:a 10 000. Har du tur kan de gå hur långt som helst. Den bästa bil jag haft var en 730 V8. Snål, pigg sportig och med ett skönt V8-muller. Dessa ligger betydligt högre i pris jämfört med 6:orna, men det är det värt. 740 samma sak men starkare och lite törstigare. Att hämta en gammal E32 i Tyskland bär sig inte längre. Det finns massor av bilar till salu i Sverige till lika bra priser. Kliman brukar ge upp på så gamla bilar. De kräver en konvertering till nya köldmedel för fungera och det kostar några tusenlappar. försök hitta en bil där konverteringen redan är gjord. Sök bilar med så mycket utrustning som möjligt, skinn är ett måste. Varför? Jo när du ska sälja bilen någon gång blir det svårt att sälja med snikutrustning och tygklädsel. Lycka till! A A |
|
|
Jag tackar och bockar för tipsen. Mycket uppskattat! // |
|
|
Ok,det man också skall kika på om du vill ha en E32:a med sexa då är det kamaxelslitage...Kommer som ett brev på posten om servicen varit "si sådär"...Även det inbyggda problemet med lossnande banjobultar på oljesmörjningsröret till kammen är ett problem(iaf på tidiga 730/735).Kontrolleras vid t.ex ventiljusteringen som också är utomordentligt viktigt på dessa vagnar. Som A A skrev så är det ett "utomordentligt plus" om toppackningen är bytt(om bilen iaf rullat över "di tjugo") och då kanske också en renovering av toppen är gjord(byte kam då bl.a.) Rosten icke att förglömma,dyker upp på dörrarna(titta noga under),runt kofångaren bak,skärmkanter....Kontrollera som vanligt underredets skick vad gäller "bulor" och rost.. Men jag tror du ser ganska fort när du kikar efter en E32:a vilken som det lagts ned omsorg på....Dem bilarna som är fina nu har mest troligt skötts bra,eller gjorts en renovering på. Men det är såklart ingen garanti på att ett sådan okulär besiktning "per automatik" indikerar en bra bil. Provkörning(rejäl sådan) krävs alltid. Vibrationer i en E32:a får icket förekomma,kan vara någon simpel balansering av någon fälg men kan lika gärna vara ett svårlokaliserat och i slutändan dyrt problem som visar sig ha med drivlinan att göra...Inte kul alls. Kontrollera också att ALLA elprylar fungerar som dem ska. HC och CO halten i avgaserna kontrolleras FÖRE köp,inget roligt om t.ex katalysatorn måste bytas direkt. Även en koloxidkoll i expansionskärlet för kylvätskan är aldrig fel så man iaf kan utesluta(iaf nästan) spräckt topp eller toppackning Tyvärr så ser många E32:or ut som "jag vet inte vad" ,men den som letar han finner :) Mvh Janne. |
|
svardska |
750ín´är alltid det självklara valet. Mest bil för pengarna och inte på ngt sätt jämförbar med dom andra! driftskostnader är försumbara i jämförelse... MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
svardska>>>Allt är som bekant relativt. 750i E32 anser jag vara en ren entusiastbil, icket jämförbar med dem andra(sexorna iaf) i "året runt drift" ;) Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Varför skulle det vara så? Det är ju i stort sett exakt samma bil, bara lite mer rejäl motor! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hej igen. Ok,Jesperado....Har du någon bra och billig motorvärmare att tillhandahålla på en 750i E32 t.ex? Jag har iaf inte sett någon dylik vagn med denna för oss norrlänningar absolut nödvändiga utrustningsdetalj...Vad jag vet så har i princip ingen 750i E32:a detta...Monteras inte i efterhand heller nu pga kostnadsskäl. Dyyyrt på BMW hur som helst. Kan ha fel... Sedan så har jag ytterst sällan sett en 750i E32 åkandes på vintern öht...Vet inte vad det beror på ;) Dels pga detta som jag kallar just 750i E32 entusiastbil? Mvh Janne. |
|
|
Visst är det svårt med motorvärmare, det kan jag hålla med om. Bortsett från detta (inte olösliga) problem är den precis lika bra vinterbil som alla andra E32:or... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag ska montera olje dopp värmare i tråget inom kort... återkommer med resultat. Känner dock till en som redan har den lösningen som säger att det funkar fin fint! I övrigt suverän bil, billig och enkel att laga, men dyyyr i soppa! |
|
|
Yepp,säkert en bra vinterbil beroende på hur man resonerar ;))...Ser dock sällan eller aldrig en V12.a E32 på vinterväg. M.a.o. en entusiastbil som körs på sommaren. För dyrt att köra året om måste bli en av anledningarna till det och att man inte vill "salta ner" sin entusiastbil...Eller? Mvh Janne. |
|
|
Jag känner en del som kör 750 E32 och samtliga kör den året runt... Vi kanske skulle höra oss för hur många som använder den året om respektive ställer av över vintern? Hur gör ni andra med 750 E32? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
svardska |
Har kört min 750í året runt i 3 år nu utan minsta problem! Bättre vinterbil får man leta efter! Som bekant så är hon ju i himmlen nu men, inte har jag haft nån annan bil som varit så självsäker och bra i vinterväglag! Kostar väl lite bensin kanske! men se vad ni får för pengarna i säkerhet och komfort! MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
Jesper: du skall ju inte tro att det som man har här i Skåne har något med vinter att göra....*S* I Skåne är det November i 4 månader..vinter betyder för många ( mig själv inräknat) -20 och 1 meter snö i ca 2 månader... sist det hände i Skåne var väl -78?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Jag kör min E32:a mellan maj och fram tills nu mycket sporadiskt vid väl valda tillfällen, det börjar bli så att trots att det finns gott om E32:or så börjar de fina välskötta exemplaren ta slut nu. /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Har en 750 ILA -88 som jag kommer att köra med året om. Kommer dock att vårda den ömt.......... motorvärmare och så är ju inget problem sitter ju redan installerat från fabrik bensindriven som också funkar som kupevärmare, sköts via färddatorn 735 som jag hade hade likadan värmare installerad (laggie äger den nu verkar det som) Zalmon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.